راهنمایی‌های اشری به اپراتورهای HVAC در دوران کرونا

منبع: مجله اشری، ۲۴ مارس ۲۰۲۰
ترجمه: شرکت توسعه مهندسی و تجارت دمنده
سیستم‌های HVAC در اغلب ساختمان‌های غیرپزشکی نقش کمی در انتقال بیماری‌های عفونی مثل کووید ۱۹ دارند. دانش ما نسبت به کوید ۱۹ از ویروسی که از آن به وجود آمده است و نحوه انتشار آن حاصل می‌شود. طبق یک استنتاج عقلی که هنوز کاملا ثابت نشده است می‌توان از ویروس سارس که از نظر ژنتیکی مشابه SARS-CoV-2 است و در سال ۲۰۰۳ انتشار پیدا کرد به عنوان نمونه برای انتشار سایر ویروس‌ها اطلاعاتی را کسب کرد. این نتایج از تحقیقات مقدماتی حاصل شده است و به دلیل نیاز فوری به اطلاعات منتشر شده است و احتمالا برای رسیدن به اجماع علمی باید سال‌ها صبر کنیم.
حتی در مواجه با دانش ناقص، برای همه ما، به ویژه آنهایی که در جامعه دارای قدرت و یا اثر موثر هستند بسیار مهم است که از مسئولیت اجتماعی خودشان استفاده کنند. برای برقراری فاصله اجتماعی جهت مبارزه با این بیماری نه تنها برای محافظت از خودشان بلکه به جهت محافظت از جامعه و اقتصاد. هرچه زودتر«منحنی را صاف کنیم»، زودتر می‌توانیم به زندگی سالم‌تر و عادی اقتصادی و شخصی برگردیم.
طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، ویروس کووید ۱۹ در درجه اول از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی فرآلوده (سرفه یا عطسه) گسترش می‌یابد. صحبت کردن و نفس کشیدن نیز می‌تواند قطرات و ذرات را آزاد کند. قطره‌ها در حدود یک متری به سطح زمین یا سایر سطوح سقوط می‌کنند، در حالی که ذرات در هوا بیشتر مانند یک گاز رفتار می‌کنند و می‌توانند از طریق هوا برای مسافت‌های طولانی‌تری حرکت کنند و در جایی به مردم منتقل بشوند و همچنین روی سطوح مستقر شوند. ویروس را می‌توان با دست‌هایی که سطوح آلوده را لمس می‌کنند (به نام انتقال فومیت) دریافت کرد و یا در هنگام اختلال در سطوح مجددا وارد هوا کرد.
در سال ۲۰۰۳ ویروس سارس افراد را از فاصله دور آلوده می‌کرد، سارس به عنوان یک آئروسل در بیمارستان‌ها شناسایی شده است (آئروسل یا هواپخش نامی است که به سوسپانسیون ذرات جامد یا قطره‌های مایع در گاز اطلاق می‌شود. به طور کلی منظور از هواپخش، ذرات گرد و غبار معلق در هواست. دود، ریزگرد اقیانوسی، آلودگی هوا، و مه دود مثال‌هایی از هوا پخش هستند). و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حداقل برخی از انواع آن به مدت سه ساعت به حالت تعلیق و عفونی باقی مانده است که احتمال انتقال بیماری از طریق آئروسل را نشان می‌دهد. با این حال سایر عوامل انتشار بیماری شامل موارد زیر است:
  • تماس مستقیم شخص به شخص
  • تماس غیرمستقیم از طریق اشیا بی جان مانند دستگیره درب
  • از طریق دست به غشاهای مخاطی مانند بینی، دهان و چشم‌ها
  • قطرات و احتمالا ذرات که در نزدیکی بین افراد پخش می‌شوند.
به همین دلیل، اصول اساسی فاصله اجتماعی (یک تا دو متر)، تمیز کردن سطح و ضدعفونی، شستن دست و سایر راهکارهای بهداشت خوب به مراتب مهم‌تر از هر چیزی است که مربوط به سیستم HVAC است. در ایالت‌های میانه ساحل اقیانوس اطلس ایالات متحده آمریکا که در آن کار می‌کنم، مراکز خرید، موزه‌ها، تئاترها، سالن‌های بدنسازی و دیگر مکان‌هایی که گروه‌های مردم در آن جمع می‌شوند، دستور «در خانه بمانید» وجود دارد. این یک «بازی شانس» است و هر چه تعداد افراد کمتری با یکدیگر در تماس نزدیک باشند احتمال شیوع کرونا کمتر می‌شود. از آنجا که علائم روزها یا هفته‌ها آشکار نمی‌شوند، هر یک از ما باید طوری رفتار کنیم که انگار ما آلوده هستیم. ساختمان‌های عمومی دیگر ،که در درجه‌های مختلف ضروری به نظر می‌رسند، باز هستند. این موارد شامل فروشگاه‌های مواد غذایی، لوازم ضروری و دارویی و البته بیمارستان و مراکز درمانی. به طور غیرقانونی، برخی دانشگاه‌ها به بعضی از دانشجویان یا اعضای هیئت علمی، کارمندان و فارغ التحصیلان این امکان را می‌دهند که تحقیقات اساسی و کلاس‌های آنلاین را انجام دهند. بانک‌ها و سایر سازمان‌های خدماتی آزاد هستند که فقط با قرار ملاقات مشتری را دریافت کنند و شرکت‌های شخصی و دولتی تشویق شده‌اند یا اجبار شده‌اند با کار در خانه باز باشند.
برای آن ساختمان‌هایی که باز باقی‌مانده‌اند، علاوه بر خط مشی‌های فوق، اقدامات غیر HVAC شامل موارد
  • ضدعفونی سطوح لمس شده را افزایش دهید
  • در صورت وجود، دستگاه‌های ضدعفونی دست بیشتری را نصب کنید
  • نظارت و یا تعطیل کردن محل‌های آماده سازی و گرم کردن مواد غذایی در شرکت‌ها و آبدارخانه‌ها
  • علائم هشداردهنده را در آب خوری‌ها و سینک‌ها نصب کنید یا آنها را تعطیل کنید و یا حتی بهتر است به کارمندان بگویید تا آب خود را از خانه بیاورند.
  • تهویه هوای خارجی را افزایش دهید (در مناطق با آلودگی بالا احتیاط کنید)، داشتن جمعیت کمتر در ساختمان، باعث افزایش تهویه موثر به ازای هر فرد می‌شود.
  • تهویه کنترل شده با تقاضا DCV را غیرفعال کنید.
  • علاوه بر این، حداقل دمپرهای هوای آزاد را به میزان ۱۰۰ درصد باز کنید و بازچرخش هوا را از بین ببرید
  • فیلتر هوای مرکزی را به MERV-13 یا بالاتری حدی که سازگار است ارتقا دهید و لبه‌های فیلتر را برای جلوگیری از بای‌پس ببندید.
  • برای تقویت دو اقدام فوق سیستم‌ها را در ساعات طولانی‌تر روشن نگه دارید، در صورت امکان در ۲۴ ساعت هفت روز هفته.
  • فیلترکننده‌های هوای اتاق قابل حمل را با فیلترهای HEPA استفاده کنید.
  • از دستگاه UVGI (اشعه ماورای بنفش ضدمیکروب) استفاده کنید، از افراد در برابر اشعه محافظت کنید، به خصوص در فضاهای پرخطر مانند اتاق انتظار، زندان‌ها و پناهگاه‌ها.
کارگاه‌های ساختمانی پالش‌های خاص خود را دارند. مسلماً در کارگاه‌های ساختمانی، اما نه همه آنها، فاصله اجتماعی را توصیه می‌کنم. بسیاری از آنها، اما نه همه، در فضاهای آزاد یا در قسمت‌های نیمه محصور قرار دارند و در نتیجه دارای تهویه هوای خوبی هستند و بسیاری از آنها و نه همه آنها، کارگران از تجهیزات محافظت شخصی مانند ماسک و دستکش استفاده می‌کنند. دولت‌ها در بعضی از مناطق، تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی را موظف کرده‌اند. مهندسینی که مشاهدات میدانی، راه‌اندازی یا بازرسی‌های ویژه را انجام می‌دهند، باید در نظر بگیرند که چه کارهایی را می‌توان به تعویق انداخت، از راه دور انجام داد، یا با استفاده از اسناد عکاسی انجام داد و اقدامات احتیاطی شخصی هنگام بازدید از سایت غیرقابل اجتناب است.
اگر از شما که خواننده این متن هستید، خواسته شده است که به اپراتورهای ساختمان‌ها مشاوره دهید، از راهنمایی‌های کلی فوق استفاده کنید و حتما آن را با دانش نوع سیستم خاص HVAC در یک ساختمان و هدف و استفاده از تاسیسات ترکیب کنید. مانند همه خطرات، ریسک کاهش می‌یابد اما از بین نمی‌رود، بنابراین حتما محدودیت‌های سیستم HVAC و وضعیت فعلی دانش ما در مورد ویروس کرونا و شیوع آن را ترکیب کنید. همه ما برای کنترل شیوع این بیماری نقشی داریم. HVAC بخشی از آن است و مهمتر از آن، فاصله اجتماعی، بهداشت و تاثیر رفتار ما بر دیگران است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;