تاثیر آتش‌سوزی‌های آمازون بر ذوب شدن یخچال‌های طبیعی

کارشناسان زیست محیطی هشدار می‌دهند که گرمای حاصل از آتش‌سوزی جنگل‌های استوایی در آمازون می‌تواند یخچال‌های طبیعی هزارها کیلومتر دورتر را ذوب کند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در بررسی‌های این کارشناسان آمده‌ است: حریق در جنگل‌های استواییِ این منطقه به ذوب شدن یخچال‌ها در کوه‌های “آند” که در فاصله بیش از ۲۰۰۰ کیلومتری قرار دارند منجر شده‌ است.
این بررسی نشان می‌دهد آتش‌سوزی در مناطق جنگلی برزیل، پرو و بولیوی ذوب شدن یخچال‌ها در کوه‌های آند را ۱۴ درصد در سال افزایش داده‌ است. همچنین احتمال ذوب شدن هرچه بیشتر یخچال‌های طبیعی وجود دارد زیرا برف‌های پوشیده شده با کربن سیاه یا ذرات گرد و غبار، نور خورشید کمتری را بازتاب می‌دهد.
همچنین مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۶ میلادی در برزیل انجام گرفت نشان داد وسعت برخی از مناطق پوشیده شده با یخچال‌های طبیعی در کوه‌های آند از دهه ۱۹۷۰ به نصف کاهش پیدا کرده‌ است.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، در این بررسی محققان برزیلی به مطالعه اطلاعات مربوط به آتش‌سوزی‌های جنگلی در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ در کنار اطلاعات مرتبط با حرکت دود، بارش باران، برف و ذوب شدن یخچال‌ها پرداختند. به گفته آنها انباشت قابل توجهی از ذرات غبار با افزایش ۱۱ تا ۱۳ درصدی ذوب یخچال‌های طبیعی در سال همراه است و وجود کربن سیاه احتمال ذوب شدن را ۱۲ تا ۱۴ درصد بیشتر می‌کند.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;