ذخیره انرژی در دل بیابان

به گزارش تاسیسات نیوز،پژوهشگران حوزه انرژي‌هاي نو ماده جديدي را براي ذخيره انرژي خورشيدي، كشف كرده‌اند: شن‌هاي بيابان.

 

 

آژانس خبري UPI گزارش داد كه نتايج بررسي‌هاي محققان مؤسسه علم و صنعت مصدر در امارات متحده عربي نشان مي‌دهد كه شن‌هاي بيابان مي‌توانند تا ۱۰۰۰ درجه سانتيگراد مقاومت كرده و ماده‌اي ايده‌آل براي ذخيره‌سازي انرژي خورشيدي باشند.

 

 

“نيكولا كالوت” محقق و استاديار دانشگاه در رشته مهندسي مكانيك و مواد در اين باره گفت: مي‌توان براي افزايش كارايي توليد برق، درجه حرارت را افزايش داد.

 

 

او با بيان اينكه راه‌هاي متعددي براي جذب نيروي خورشيد وجود دارد، ادامه داد: بيشتر فناوري‌هاي انرژي خورشيدي از فتوولتائيك استفاده مي‌كنند، به ويژه مواد نيمه هادي كه نور خورشيد را به طور مستقيم به جريان الكتريكي تبديل مي‌كند. در اين روش شن‌ها كاربردي ندارند.

 

 

 

كالوت ادامه داد: گزينه ديگر، فناوري استفاده از انرژي متمركز كننده خورشيدي (CSP) است كه با استفاده از رديف‌هايي از آينه، نور خورشيد بر روي يك نقطه متمركز مي‌شود تا انرژي حرارتي در آن ذخيره و به برق تبديل شود. ساختار ذخيره‌سازيCSP اغلب به شكل يك برج بلند است.

 

 

 

آخرين تحقيقات نشان مي‌دهد كه شن و ماسه بيابان مي‌تواند يك ماده ايده آل براي فناوري‌هاي CSP باشد. كوارتز و ذرات كربنات قادرند به نحو مطلوب انرژي حرارتي را جذب و ذخيره نمايند. همچنين به راحتي در دسترس هستند.

 

 

كالوت در اين باره گفت: در دسترس بودن اين ماده در بياباني نظير بيابان امارات متحده عربي اجازه مي‌دهد تا هزينه نيروگاه‌هاي CSP به ميزان قابل توجهي كاهش يابد كه ممكن است از آن، هم به عنوان مواد ذخيره كننده انرژي حرارتي (TES) و هم جاذب خورشيدي استفاده نمود؛ موفقيت پروژه Sandstock قابليت‌ها و مزاياي عملي شن‌هاي بيابان را نشان مي‌دهد.


منبع: ایسنا

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;