دکتر بدیعی از عملکرد یک‌ساله نظام مهندسی می گوید

 

رئیس ستاد اجرایی خط مشی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: در حالی که نزدیک به یک سال از آغاز به کار ششمین دوره شورای مرکزی می‌گذرد شاهد یک همسویی مابین وزارت راه و شهرسازی، شخص وزیر و معاونان، مدیران حوزه ساختمان و مسکن با شورای مرکزی و بدنه سازمان نظام مهندسی ساختمان هستیم.


 



به گزارش تاسیسات نیوز، با توجه به یک ساله شدن شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور سایت «صما» برآن شد تا در گفتگویی با دکتر بدیعی، عضو هیئت شورای مرکزی گزارشی از عملکرد یک ساله شورا را ارائه دهد که این امر فرصتی را پیش روی مسئولان و متخصصان حوزه جهت بررسی هرچه دقیق تر آن قرار دهد. همچنین مناظره اختصاصی نیز با موضوع «بررسی عملکرد دوره ششم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور» با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه در صما برگزار می شود که گزارش آن در سایت متعاقبا منتشر خواهد شد.

 

رئیس ستاد اجرایی خط مشی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در آغاز این گفتگو اظهار داشت: در حالی که نزدیک به یک سال از آغاز به کار ششمین دوره شورای مرکزی می‌گذرد شاهد یک همسویی مابین وزارت راه و شهرسازی، شخص وزیر و معاونان، مدیران حوزه ساختمان و مسکن با شورای مرکزی و بدنه سازمان نظام مهندسی ساختمان هستیم.

 

دکتر حمید بدیعی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» گفت: این همسویی و هماهنگی در بین کلیه مسئولان صنعت ساختمان قابلیت‌هایی را ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث انجام فعالیت‌های اجرایی در جهت حفظ منافع ملی شود و سازمان نظام مهندسی ساختمان را از جایگاه کنونی‌اش ارتقا و اعتلا ببخشد.

 

وی با اشاره به اینکه همانگونه که در قانون سال 74 پیش‌بینی شده، نظام مهندسی ساختمان سازمان غیردولتی است، اظهار داشت: اما با توجه به ماده 15 و 21 قانون نظام مهندسی ساختمان که به شرح وظایف هیئت‌مدیره‌ها و شورای مرکزی ساختمان پرداخته، این نتیجه حاصل می‌شود که اغلب وظایف سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان شامل ماموریت‌های حاکمیتی است.

 

عضو هئیت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه اضافه کرد: مراقبت از منافع ملی، دفاع از حقوق بهره‌بردار و البته دفاع از حیثیت حرفه‌ای اعضا از جمله وظایف اصلی سازمان مذکور به‌شمار می‌رود و البته کاملا قابل توجیه است که در یک صنعت وسیعی همانند ساختمان که درصد اعظمی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده، نمی‌توان گفت مسائل حرفه‌ای مهندسان با منافع درازمدت عمومی و منافع بهره‌برداران مرتبط نیست، بلکه این موارد جدایی ناپذیر هستند.

 

به گفته بدیعی متاسفانه در سال‌های گذشته اصل اساسی منافع ملی و منافع عمومی چه در سطح شورای مرکزی و چه در سطح نظام مهندسی ساختمان استان‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر نگاه صنفی بر فعالیت‌های سازمان‌ها بوده که آسیب‌های جدی را به شاکله سازمان‌های نظامات مهندسی ساختمان وارد کرده است.

 

این مسئول سازمانی تهیه پیش‌نویسی در 13 بند با عنوان خط مشی سازمان نظام مهندسی ساختمان با نظر مستقیم مهندس ترکان را از جمله اقدامات شورای مرکزی دوره ششم دانست و گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته این خط‌مشی به 17 بند افزایش پیدا کرد و با یک رای قاطع در هیئت عمومی امسال به تصویب رسید.

 

رئیس ستاد اجرایی خط‌مشی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: پس از آن تعدادی از استان‌های کشور به عنوان دبیرخانه‌های این خط‌مشی انتخاب و مقرر شد که استان‌های مذکور با هماهنگی همسایگان استانی خود برای هر یک از بندهای خط‌مشی، برنامه‌های عملیاتی ارائه دهند.

 

بدیعی مشارکت بسیار خوب، فعالیت جدی و دیدگاه‌های قوی استان‌ها برای پیگیری بندهای خط‌مشی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شاید در طی سال‌های اخیر برای نخستین بار این اتفاق رخ داده که استان‌های کشور برای عملیاتی کردن اهداف قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 74 مجلس تا این اندازه مشارکت داشته‌اند.

 

عضو هئیت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین یادآور شد: در حال حاضر ستاد اجرایی خط‌مشی نظام مهندسی ساختمان در آستانه انتشار عناوین برنامه‌های عملیاتی است و می توان این وعده را داد که این عناوین به زودی در اختیار اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان کل کشور قرار گیرد.

 

بدیعی سال دوم شورای مرکزی ساختمان را سال اجرای این برنامه‌ها دانست و گفت: یقینا با تجربه خوبی که از بسیاری از استان‌ها بدست آمده، این ظرفیت در 31 استان کشور وجود دارد که برای اجرایی و عملیاتی کردن این برنامه کلیه استان‌ها حضور داشته باشند.

 

گفتنی است عناوین برنامه‌های موجود نشان‌دهنده این است که اغلب دبیرخانه‌ها امر آموزش و به روزرسانی دانش مهندسان را در اولویت برنامه‌های خودشان قرار داده‌اند.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: همه دبیرخانه‌ها علاوه بر بررسی عناوین برنامه‌های عملیاتی به آموزش‌های تکمیلی موضوع مربوطه هم ورود پیدا کرده‌اند و می‌توان این امید را داشت که در سال دوم کار شورای مرکزی، توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی سازمان‌ها در اولویت برنامه کاری شورا قرار گیرد.

 

رئیس ستاد اجرایی خط‌مشی سازمان نظام مهندسی ساختمان با اعلام اینکه ایجاد پایگاه‌های آموزشی در دستور کار شورای مرکزی و نظام مهندسی ساختمان استان‌ها قرار دارد، اذعان داشت: همچنین کار بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که شامل نظامات اداری است در مرحله بعدی کار شورای مرکزی قرار دارد. سعی دست‌اندرکاران امر بر این است که اقدامات شورای مرکزی و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور در راستای عملیاتی کردن این برنامه‌ها پا به پای تغییرات مبحث دوم مقررات ملی ساختمان باشد.

 

عضو هئیت رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور، اجرای عملیات ساختمانی به دست پیمانکاران واجد صلاحیت را از جمله اصول حاکم بر این خط‌مشی و طبیعتا مبحث دوم مقررات ملی برشمرد و گفت: پیمانکارِ مسئول اجرای نقشه‌های طراحی شده مطابق اصول فنی و مقررات ملی ساختمان است و پروسه ساخت و ساز در کارگاه‌های ساختمانی متوسط به بالا، توسط ناظر مقیم کنترل تا براساس نقشه های موجود کار انجام شود.

 

این مسئول سازمانی با اعتقاد به اینکه اجرای کامل فرآیند کنترل و بازرسی از دیگر برنامه‌های مورد پیش‌بینی ستاد اجرایی خط‌مشی است، تصریح کرد: حاصل کار کنترل و بازرسی، صدور شناسنامه فنی ملکی از سوی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و صدور بیمه‌نامه کیفیت ساختمان از طرف شرکت‌های بیمه خواهد بود.

 

شایان ذکر است که بیمه کیفیت ساختمان مطابق قانون برنامه پنجم ماده 168 انجام می‌شود.

 

به گفته رئیس ستاد اجرایی خط‌مشی سازمان نظام مهندسی ساختمان، بیمه‌نامه کیفیت و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان دو سندی هستند که شهرداری‌ها براساس آنها پایان کار ساختمانی را صادر خواهند کرد.

 

بدیعی اموری همچون رعایت استاندارد مصالح، استفاده از نیروهای انسانی آموزش‌دیده در کارگاه‌های ساختمانی، جلوگیری از حوادث کارگاهی، توسعه خدمات مهندسی به مناطق آزاد، ترویج اصول شهرسازی و همچنین معماری ایرانی اسلامی را از جمله فعالیت‌هایی دانست که با اجرای خط‌مشی و مبحث دوم مقررات ملی به‌صورت اتومایتک اجرایی می‌شوند.

 

وی ضمن اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان با یک رویکرد قانونی وارد عرصه شده است، اذعان داشت: سال دوم فعالیت شورای مرکزی سال مبارکی است چرا که سازمان با یک نگاه نو به صحنه می‌آید. البته ناگفته نماند که دشواری‌هایی هم در پیش روی سازمان خواهد بود چرا که کشور هنوز در دوران رکود اقتصادی به سر می‌برد و بسیاری از برنامه‌های مورد نظر کمتر به چشم می‌آید.

 

عضو هئیت رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور، همکاری شورای مرکزی، سازمان‌های نظامات مهندسی استان‌ها و کمسیون های تخصصی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فراموش نشود که همه فعالیت‌ها نمی‌تواند دور از نقد و انتقاد باشد، البته انتقادات باید در جهت اصلاح امور و نه اینکه به منظور تخریب یا کند کردن کارها باشد.

 

بدیعی در پایان با اعلام اینکه در سال پیش رو انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان‌ها انجام می‌شود، تاکید کرد: باید شرایط برای حضور افرادی که از جنس مهندسی حرفه‌ای بوده و در راستای اعتلای مهندسی گام برمی‌دارند، مهیا شود. نباید افرادی که به کسب درآمد و منافع شخصی می پردازند، در این حوزه فعالیت نمایند.

 

پایان پیام /

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;