دو درویش در نیم گلیم – ۲

به گزارش تاسیسات نیوز، دومین قسمت از مصاحبه با آقایان دکتر قاسمی اصل و دکتر عابدی را در ذیل می خوانید:


سازمان نظام‌مهندسی یک NGO است یا یک سازمان دولتی؟


دکتر عابدی: نظام‌مهندسی یک NGO است ولی قانون دارد آن‌هم قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی و بعد از آن آئین‌نامه دارد. در واقع ما به نیابت از قانون داریم کارهایی که وظیفه دولت و شهرداری است را انجام می‌دهیم.


موفقیت یا عدم موفقیت هر سازمانی تابع پیش‌فرض‌هاست. سال ۱۳۷۴، قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. اینکه سازمان در ۲۲ سال گذشته منفعل عمل کرده بنده اصلاً قبول ندارم.


شما ببینید از زمان‌های قدیم یک معمار تجربی می‌آمد و کل ساختمان را بنایی می‌کرد اعم از برق‌کاری، لوله‌کشی و …


در مهندسی و ساختمان فیلدهای زیادی داریم که در نهاد فنی و یا پزشکی این فیلدها وجود ندارد. مشکل صنعت ساختمان مداخله افراد غیرحرفه‌ای در این صنعت است.


ما در بحث آموزش موفق بودیم به‌عنوان مثال مهندسانی که می‌آیند و در آموزشگاه کاشانه دوره می‌گذرانند و بروز می‌شوند. سازمان نظام‌مهندسی در بحث سازماندهی کردن موفق عمل کرده است. هیچ کنتور گاز و آبی بدون امضای مهندس ناظر نصب نمی‌شود و امروزه جامعه با مهندس ناظر آشنایی پیدا کرده است و مطمئن ایمن‌سازی است.


ما یک NGO پانصدهزارنفری در ایران و ۱۲۰ هزارنفری در تهرانیم که می‌شود گفت ما و خانواده هامون به اندازه جمعیت کشور قطریم.


این را هم بگویم که ما در مرداد ۹۶ اولین کنفرانس نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز را اجرا کردیم. ما برخی از مقامات و مسئولین را دعوت کردیم تا پتانسیل تأسیساتی‌ها را ببینند. ما در تیر ۹۷ این کنفرانس را به‌صورت بین‌المللی با حضور اساتید و چهره‌های بنام ایرانی و خارجی در قالب ورکشاپ و سمینار برگزار می‌کنیم.


دکتر قاسمی اصل: حساسیت مهندسان نسل جدید در ساخت و ساز شهری بی‌نظیر است. بعضاً از شخصی کار را یاد گرفته‌اند ۱۰ قدم جلوتر هستند. ما تا سال ۷۴ افرادی چون دکتر نائینیان، دکتر حاج سقطی، دکتر خسو، دکتر منزوی و مهندس طباطبایی را داشتیم که صاحب کتاب بودند و مکاتبات این عزیزان نزدیک به ۴۰ الی ۵۰ سال تدریس می‌شد که مطلبشان دیگر بروز نبود.


وقتی مقررات ملی ساختمان تدوین شد کلی با آن مطالب تعارض داشتیم چراکه قانون الزامات را مکلف می‌کند و آن‌ها علم را بیان می‌کردند و امروزه نسل جدید مهندسان، صاحب کتاب و مرجعیت شدند.


نکته‌ای را هم عرض کنم که در کنفرانس سال آینده جایزه بزرگ تاسیسات را بنام مرحوم مهندس منصف نامگذاری کرده‌ایم.




بهتر نیست سازمان نظام‌مهندسی اتاق فکر بهتر و مؤثرتری داشته باشد؟


دکتر قاسمی اصل: این قضیه مربوط به اختیارات وزارت راه و شهرسازی است. در حوزه نظارت گاز حتی از بنده که صاحب کتاب هستم و سال‌هاست که کار تدریس می‌کنم، دعوت نشده و حتی شنیده‌ام کمیته گاز هم از جلسات بی‌اطلاع بوده‌اند.


چرا نظام‌مهندسی در حوزه آموزش هدفمندانه‌تر عمل نمی‌کند؟


دکتر قاسمی اصل: عزیزان ما در تلاش هستند که کار حرفه‌ای را حرفه‌مندان آموزش دهند.


دکتر عابدی: دادن پروانه اشتغال بکار جز وظایف راه و شهرسازی است و سازمان‌های نظام‌مهندسی مسئولیت صدور آن را ندارند پس وزارت راه و شهرسازی برای آموزش مهندسان یکسری دانشگاه معرفی می‌کند که آن‌ها هم دولتی هستند مثل دانشگاه‌های امیرکبیر، خوارزمی، علم و صنعت و خواجه نصیر. هم‌کلاس‌های آموزش و هم آزمون در آن دانشگاه خا تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی است اما میدان برای آموزش‌های غیردولتی باز است ولی باید قبول کنیم خیلی از مؤسسات موفق عمل نکرده‌اند.


چه راهکاری برای رشد وجود دارد؟


دکتر عابدی: برای پیشرفت بیشتر ما باید صادرات خدمات فنی مهندسی داشته باشیم یعنی مهندس ما بین‌المللی باشد. ما در ایران مقررات ملی ساختمان داریم در حالیکه در اروپا و آمریکا این مسئله به‌صورت کد می‌باشد.


عراق، سوریه، روسیه، آذربایجان، افغانستان، عمان و قطر کشورهایی هستند که ما می‌توانیم در آنجا حضور داشته باشیم حتی می‌توانیم نیم‌نگاهی به کشورهای آفریقایی داشته باشیم. پس ما باید مهندس جوانمان را با دنیا آشنا و معرفی کنیم و این به معنای فرار مغزها نیست بلکه صدور است.


راه نجات آینده صنعت تاسیسات و ساختمان، آینده‌نگری است.


حال مثالی بخواهم بزنم برای پیشرفت مسائل اجرایی این است که اگر بانک و نهادی همکاری کند برای ارائه تسهیلات بهتر، مهندسی که در مقطعی مشکل مالی دارد می بتواند با فراغ بال، پول مورد نظر خود را تأمین کند و در آرامش بکار خود برسد یا حتی اگر سازمان نظام‌مهندسی ‌امتیازاتی نظیر تسهیل در خرید مسکن را مهیا کند قطعاً بخشی از مشکلات اجرایی حل می‌شود.


اولین کاری که در حرفه مهندسی کردید چه بود؟


دکتر قاسمی اصل: کاری را که بهش علاقه داشتم انجام دادم. در سال ۶۹ بعد از فارغ‌التحصیلی در یک نهاد دولتی مشغول بکار شدم و مسئولیتم آنجا مدیریت آموزش آن نهاد بود. اولین درآمد مهندسی من از آموزش بود.


دکتر عابدی: در سال ۱۳۶۰ در دوره انقلاب فرهنگی، وارد نیروی دریایی ارتش شدم و در رشته مهندسی مکانیک تحصیل می‌کردم.


در دوران جنگ، روی کشتی فعالیت‌های مهندسی انجام می‌دادم که بعد از انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاه‌ها از آن نهاد بیرون آمدم.


بعد از آن وارد وزارت نفت شدم و مسئول تاسیسات پتروشیمی تبریز و مسئول تعمیرات پالایشگاه گاز ولیعصر در کنگان بودم.




چه کتابی به‌عنوان آخرین کتابی که غیرعلمی بوده است خوانده‌اید؟


دکتر قاسمی اصل: با توجه به مشغله‌های فراوان، رسیدن به کتاب‌های غیرعلمی برایم سخت است. کارهای زیادی اعم از مشاوره و آموزش و … در طول روز دارم و وقتی هم که تایمی پیدا می‌کنم صرف تدوین کتاب می‌کنم.


دکتر عابدی: بنده بخاطر وظایفی که دارم مسائل فنی را دنبال می‌کنم اما به کتاب‌های مدیریتی علاقه دارم چون معتقدم که ما در ایران سوء مدیریت داریم.


آخرین کتابی که خواندم کتاب Global Business نوشته مایک دبلیو.پنگ بوده است. بنده به‌عنوان کسی که تحصیلات MBA دارد به آموزشگاه کاشانه توصیه می‌کنم که غیر از مسائل مهندسی به مسائل مدیریتی نیز نگاهی داشته باشد.


آخرین فیلمی که دیدید چه بوده است؟


دکتر عابدی: بیشتر اخبار و مسائل اجتماعی را در تلویزیون دنبال می‌کنم.


دکتر قاسمی اصل: اولین قسمت از سری سوم سریال شهرزاد رو دیدم و دنبال می‌کنم.


آیا براتون مهم است که در جشنواره فیلم فجر چه فیلمی یا بازیگرانی سیمرغ می‌گیرند؟


دکتر قاسمی اصل: بله. اگر کارت جشنواره داشته باشم فیلم‌ها را می‌بینم اگرم که نه ولی پیگیر اخبارش هستم. جالب است بدانید از سال ۱۳۶۳ تا به امروز با نشریه مجله فیلم جلو آمدم.


دکتر عابدی: من یکی از دوستانم آقای مهدی کرم پور از کارگردان‌های سینماست که فیلم‌های پل چوبی و تهران طهران و … ساخته است. همچنین خانم تهمینه میلانی که عضو سازمان نظام‌مهندسی است ما را برای چند فیلم در اکران خصوصی‌اش دعوت کرد اما باز میگویم که برایم سخت است که سینما بروم.


چقدر با موسیقی رابطه دارید؟


دکتر قاسمی اصل: به موسیقی سنتی و پاپ علاقه دارم. موسیقی سنتی در پوست و استخوان ما نهفته است ولی خواننده‌های جدید را دوست دارم و اگر کنسرتی لغو نشود به کنسرت می‌روم.


دکتر عابدی: در اجرایی که آقای احسان خواجه امیری در یک شرکتی در صدا و سیما برگزار کرد حضور داشتم. با خانواده نیز چند وقت پیش کنسرت حامد همایون نیز رفتم.


ما در کشورمان کنسرت‌های فاخری داریم مثل ارکستر سمفونیک تهران که بعضاً بلیط‌هایشان کامل بفروش نمی‌رسد.
بهتر نیست سازمان نظام‌مهندسی در راستای خدمات رفاهی بهتر و فرهنگ‌سازی، بلیط‌ها را خریداری کند و به اعضا بدهد؟


دکتر عابدی: متأسفانه بلیط‌ها گران هستند و بلیط یک کنسرت با متوسط درآمد یک خانواده همخوانی ندارد. در دنیا سرگرمی برای دهک‌های مختلف تعریف می‌شود و هر کسی در دهک خود خوشحال است.


بنده شخصاً با چند تن از کنسرت گذاران صحبت کردم که بلیط‌هایشان را به‌صورت کامل بخریم یا همان سانس فوق‌العاده برای مهندسان ولی برنامه آن‌ها کاملاً پر بود.


اگرم بخواهیم که استاد شهرام ناظری را دعوت کنیم که خب سازمان بایستی هزینه کند.


بودجه سازمان برای روز مهندس ۳۰۰ میلیون است که اگر بخواهیم به ۱۲۰۰۰۰ نفر مهندس خدمات عالی ارائه دهیم سهم هر شخص می‌شود ۲۵۰۰ تومان که اصلاً به کنسرت نمی‌رسد.


دکتر قاسمی اصل: سازمان بخش‌های رفاهی دارد و حتی بلیط‌های استخر را به تعداد زیاد ارائه می‌دهد. سازمان نظام‌مهندسی مدتی است که درآمد دارد و بخشی از این درآمد سود پول مهندسین است که به نظر من می‌توان سرمایه‌گذاری کرد.


به‌عنوان مثال می‌شود ساختمانی خریداری کرد که یک مهندس روز جمعه به همراه خانواده به آن مجتمع رفاهی بروند. پدر و پسر به استخر روند و همسرش به سالن ورزشی سپس در فودکورت ناهاری میل کنند و عصری هم به سالن سینما بروند. راهکارهای زیادی برای کارهای رفاهی وجود دارد.


و حرف حسن ختام


دکتر عابدی: من خدمت تمام همکارانم روز مهندس را تبریک می‌گویم. قطعاً مهندسان نقش مهمی را در ساخت و ساز و سازندگی کشور دارند و سازمان‌های نظام‌مهندسی نیز باید قدر این پتانسیل‌های عظیم را بدانند.


دکتر قاسمی اصل: بنده به‌نوبه خودم روز مهندس را به تمام مهندسان تبریک عرض می‌نمایم. امیدوارم هر روز مهندسی روز تولد دوباره جامعه مهندسی ما باشد و در کلیه بخش‌های کشور، مهندسی ساماندهی شود و بتوانیم جامعه را رو به جلو هدایت کنیم.


ممنون از حضور گرمتان و وقتی‌که برای ما گذاشتید.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;