دلایل 8 سال وقفه در محیط زیست

به گزارش تاسیسات نیوز، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست با بيان اين كه دولت در سال ۷۹ به طور جدي وارد بحث كاهش آلودگي هوا شد و حذف سرب، حذف خودروهاي كاربراتوري، از رده خارج كردن پيكان را از همان دوره شروع كرد، گفت: متاسفانه از سال ۸۴ وقفه‌اي در اجراي برنامه‌ هاي محيط زيستي اتفاق افتاد و روز آمدكردن استانداردها صورت نگرفت.

 

 

معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، در چهارمين همايش ملي مديريت آلودگي هوا و صدا گفت: ۳۰ تا ۳۵ ميليون هموطن ايراني تحت تاثير آلودگي هوا قرار دارند و از اين رو آسيبهاي بهداشتي و هزينه‌ هاي سنگيني به اقتصاد كلانشهرها تحميل مي‌شود.

 

 

 

وي افزود: امسال رهبر معظم انقلاب سياستهاي كلي محيط زيست را براي قواي سه‌ گانه ابلاغ كردند و اين بسيار مهم بود، زيرا در اين سياستها خط مشي كلي نظام مشخص مي‌شود و يك پشتوانه محكم و دلگرمي بزرگي براي فعالان عرصه محيط زيست كشور است، زيرا مخاطب سياستهاي كلي محيط زيست تنها دولت نيست، بلكه قواي سه‌ گانه و آحاد مردم مخاطب اين سياستها هستند.

 

 

ابتكار تصريح كرد: اهميت مسئله آلودگي هوا و برنامه‌ريزي مقابله با آلودگي هواي ناشي از احتراق و گرد و غبار، يكي از موضوعهاي اين سياست كلي بود، بنابراين ما هم‌ اكنون يك سند فرادستي بسيار خوب داريم و از اين جهت موقعيت ما ممتاز خواهد بود.

 

 

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين كه بحث آلودگي هوا در دولت اصلاحات در سال ۱۳۷۷ مطرح شد، عنوان كرد: سه مطالعه اصلي در زمينه آلودگي هوا در آن سالها انجام شد كه شامل مطالعات شركت سوئدي، موسسه مطالعات ژاپن و فرهنگستان علوم و وزارت صنايع بود كه اطلاعات اينها تلفيق و در دولت اصلاحات در سال ۱۳۷۹ به عنوان برنامه جامع كاهش آلودگي هوا تصويب شد.

 

 

وي با اشاره به اين كه اين مصوبه ابتدا داراي هفت محور و سپس داراي ۹ محور از جمله خودروهاي نو،‌ كيفيت سوخت، حمل و نقل عمومي خودروهاي فرسوده، فرهنگسازي و اطلاع رساني و غيره بود، گفت: مصوبه‌اي كه امروز در دستور كار دولت است، پايه علمي دارد و مورد بازنگري علمي و روزآمدكردن قرار گرفته است.

 

 

ابتكار با بيان اين كه سياهه علمي انتشار شهرها بايد در دسترس باشد، افزود: اين سياهه‌ ها در حال تغيير است و بايد به طور مستمر روز آمد شود كه ورود متخصصان و همكاري علمي دانشگاهها ضروري است، همچنين بايد كشورهايي كه تجربه كافي در زمينه كاهش آلودگي هوا دارند در بخشهاي خصوصي و شهرداريها وارد اين حوزه شوند.

 

 

 

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست با بيان اين كه دولت در سال ۷۹ به طور جدي وارد بحث كاهش آلودگي هوا شد و حذف سرب، حذف خودروهاي كاربراتوري، از رده خارج كردن پيكان را از همان دوره شروع كرد، ادامه داد: دلايل موفقيت ديگر كشورها در زمينه مقابله با آلودگي هوا استمرار برنامه هاست، برنامه‌ هاي محيط زيستي بلندمدت است و در سال ۷۹ اعلام شد كه آن برنامه و مصوبه ۱۵ ساله است و دولتها بايد خود را متعهد به انجام آن مي‌كردند، متاسفانه از سال ۸۴ وقفه‌اي در اجراي برنامه‌ هاي محيط زيستي اتفاق افتاد و روزآمدكردن استانداردها صورت نگرفت.

 

 

وي با بيان اين كه در سال ۹۲ با شروع دولت يازدهم كه قرار بود طبق آن برنامه استاندارد خودروها و سوخت يورو۴ باشد و خودروهاي فرسوده به تدريج از رده خارج شده باشد، اتفاق نيفتاده بود و هشت سال دچار وقفه شده بود، گفت: ۱۶ دستگاه در كاهش آلودگي هوا نقش دارند كه اگر سرعت كارشان منطبق با برنامه نباشد، برنامه‌ ها پيش نمي‌رود.

 

 

ابتكار با بيان اين كه دولت يازدهم با جديت كار را به دست گرفت و بازنگري در مصوبه كاهش آلودگي هوا و شكلگيري مجدد كارگروه ملي و استاني كاهش آلودگي هوا اتفاق افتاد، تصريح كرد: در اين مدت كميته كاهش آلودگي هوا ۲۲ جلسه تشكيل داده است و عملا در دولت قبل تعطيل شده بود كه از سال ۹۲ از سر گرفته شد و در شهرهاي مختلف كارگروه استاني براي كاهش آلودگي هوا شكل گرفت.

 

 

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه در استانهاي اصفهان، آذربايجان شرقي، خوزستان، مركزي، البرز و فارس كارگروه استاني كاهش آلودگي هوا شكل گرفته، افزود: جلسات اين استانها به طور مستمر برگزار و رصد مي‌شود و هريك از شهرها برنامه خود را براي كاهش آلودگي تنظيم كرده و در حال اجرا شدن است، همچنين شهرهايي چون كرمانشاه و اروميه در حال تهيه و تدوين برنامه‌ هاي كاهش آلودگي هوا هستند.

 

 

 

وي با اشاره به اين كه حذف بنزين پتروشيمي و كاهش توليد آروماتيكها و بنزن صورت گرفت، گفت: در ارديبهشت سال ۹۳ بنزين پتروشيمي به طور رسمي حذف شد و بنزين يورو۴ در كلانشهرهاي مختلف از جمله اهواز توزيع شد.

 

 

ابتكار با اشاره به اين كه در نيمه شهريور سال ۹۳ استاندارد يورو۴ توسط وزارت صنعت اجرا و رعايت مي‌شود، عنوان كرد: بازرسي خطوط توليد خودروها به طور جدي توسط سازمان حفاظت محيط زيست صورت مي‌گيرد كه در صورت تخلف سازمان از شماره‌ گذاري خودروها جلوگيري مي‌كند.

 

 

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به طرح بحث معاينه فني در شوراي عالي محيط زيست، افزود: اين نويد را مي‌دهم كه از هفته آينده يكپارچه سازي معاينه فني با همكاري وزارت كشور، شهرداريها و راهور ناجا صورت گيرد، در صورت اجراي اين سامانه تخلفات گذشته در حوزه معاينه فني كنترل مي‌شود.

 

 

وي در ادامه با اشاره به اين كه همواره از كثرت موتوسيكلتها در شهر تهران و مشكلات ترافيك، ايمني و آلودگي ناشي از آنها رنج مي‌بريم، گفت: ارتقاي استاندارد موتوسيكلتها نيز يكي از برنامه‌ هاي ديگر است، بسياري از موتورها ۴ برابر خودروي انژكتوري توليد آلودگي دارند و وزارت صنعت متعهد شده كه تا نيمه سال ۹۵ موتورهاي كاربراتوري را از رده خارج كند و به جاي آن موتورهاي يورو۳ توليد شود.




ابتكار همچنين به كاهش مصرف سوخت مازوت نيروگاهها اشاره و تصريح كرد: از سال گذشته نزديك به ۴۰ درصد كاهش مصرف سوخت مازوت در نيروگاهها صورت گرفته است.

 

 

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه سكونتگاههاي شهري، موتورخانه‌ ها، خانه ها و واحدهاي تجاري را يكي از منابع آلايندگي دانست و گفت: الگوي مصرف انرژي در كشور ما الگوي مناسبي نيست و موتورخانه‌ ها از معاينه فني مستمر برخوردار نيستند، از بخش خصوصي دعوت مي‌شود كه در زمينه تنظيم موتورخانه‌ ها و كاهش آلودگي سكونتگاهها حضور داشته باشد.

 

 

 

وي با اشاره به اين كه طي سه سال گذشته وضع هوا در بسياري از شاخصها بهبود آشكاري يافته است، تصريح كرد: كاهش بنزن مهمترين هدفگذاري دولت بوده كه محقق شده است، اما شاخص ذرات معلق كمتر از ۲,۵ ميكرون شاخص بسيار مهمي است كه بايد تلاشهاي منسجمي با همكاري همه بخشها براي كنترل آن صورت گيرد.

 

 

ابتكار با اشاره به اين كه دولت كمبود اعتبارهايي داشته و نتوانسته به شهرداري در زمينه توسعه حمل و نقل عمومي كمك كند، گفت: برخي طرحها از جمله خروج خودروهاي فرسوده به دليل پيچيدگي ابعاد اقتصادي و اجتماعي آن با تاخير پيش مي‌رود.

 

 

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه در برنامه ششم توسعه موضوع آلودگي هوا بر مسئله عوارض آلايندگي و هدفمندي و تخصيص اعتبارات لحاظ شده است، عنوان كرد: در زمينه كاهش آلودگي هوا به همكاري رسانه‌ ها، دانشگاهها و مشاركت مردم احتياج داريم.

 

 

وي بااشاره به روز ۲۹ ديماه به عنوان روز هواي پاك به ضرورت فرهنگسازي در امر آلودگي هوا اشاره كرد و گفت: سازمانهاي مردم نهاد همواره كمك حال ما بوده و هستند و تهمتها و تهديدها ما را وادار به عقب نشيني نخواهد كرد، اميدواريم روزي شهروندان به آسمان آبي و هواي پاك دست يابند.

منبع: شانا

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;