دلایل سرد نبودن یخچال و سرویس و تعمیر آن

اگر یخچال را باز می‌کنید و متوجه می‌شوید شیرترش شده یا گرم است پس یخچال نمی‌تواند خوب سرد کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، مشکل فقط بوی بد مواد غذایی نیست بلکه سلامت شما را به خطر می‌اندازد. اگر یخچال خوب سرد نشود ممکن است لیستریا و پاتوژن های خطرناک دیگر تولید شود.
در بیشتر موارد لازم نیست نگران شوید و یخچال جدید بخرید. گرچه می‌توانید از تعمیرکار بخواهید یخچال را تعمیر کند، اما گاهی اوقات هم تعمیر آن کاری ندارد. در اینجا برخی از دلایل سرد نبودن یخچال را به شما معرفی می‌کنیم.
۱. تنظیمات اشتباه دمای یخچال در زمان سرویس یخچال
اولین و آسان‌ترین راه سرد کردن یخچال تنظیم دمای آن است. اگر بچه کوچک دارید شاید آنها با درجه دما بازی کرده باشند، مخصوصاً اگر درجه قسمت بیرونی در باشد. اما هرچیز دیگری هم می‌تواند درجه را بهم بزند، مثل برخورد ظرف و ظروف با درجه و چرخش آن. ترموستات را به سمت درجات پایین بچرخانید. یادتان باشد یخچال و فریزر درجه‌های مختلف دارند. انتظار نداشته باشید دما فوراً تغییر کند. به جای آن باید یک روز صبر کنید تا دما کم شود.
نکته: دمای یخچال باید زیر ۴۰ درجه فارنهایت و دمای فریزر هم زیر صفر باشد. می‌توانید ترمومتر جداگانه بخرید و با آن دما را اندازه گیری کنید.
اگر می‌خواهید تعمیر و سرویس یخچال خود را به متخصصان بسپارید. در قدم اول قیمت سرویس و تعمیر یخچال را از تعمیرکاران یخچال خودتان بپرسید. مثلا اگر در تهران زندگی می کنید و به دنبال یافتن بهترین تعمیرکاران یخچال در شرق تهران باشید می‌توانید برای تجربه انتخابی آگاهانه تر سفارشتان را برای سرویس و تعمیر یخچال ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید.
۲. کثیف بودن کویل یخچال
وقتی کویل پشت یخچال کثیف و خاکی باشد، دستگاه خوب سرد نمی‌شود. پس یخچال را جلو بیاورید تا به کویل آن دسترس داشته باشید و سپس با جاروبرقی آن را تمیز کنید. مراقب باشید کویل آسیب نبیند.
۳. تمیز نکردن واشر در یخچال در حین تعمیر یخچال
با گذشت زمان بر اثر مواد غذایی و اثر انگشت واشر در کثیف شده و پوشانندگی ایجاد نمی‌کند. با اسفنج و آب گرم واشر را تمیز کنید. تمام قسمت بیرون و داخل آن باید تمیز شود. از شوینده‌های قوی و زبر استفاده نشود.
۴. بسته شدن دریچه هوا با مواد غذایی
شاید بسته‌های غذا مسیر دریچه هوا را بسته باشند. ممکن است جعبه‌های بزرگ و کوچک را بد گذاشته باشید و در عملکرد یخچال اختلال ایجاد شده باشد. پس بسته‌ها را بیرون بکشید و در قسمت دیگر قفسه قرار دهید.
۵. پر بودن یخچال
پر بودن یخچال به سرد بودنش کمک می‌کند. منظورمان از پر بودن مواد غذایی است. اگر یخچال پر نباشد باید برای نگه داشتن سرما سخت کار کند. پس یخچال را خالی نگه ندارید.
۶. خراب بودن واشر یخچال
اگر واشر را تمیز کرده‌اید اما هنوز عایق نیستند پس باید کل واشر را تعویض کنید. برای صرفه جویی بیشتر می‌توانید خودتان آن را تعویض کنید.
۷. تراز نبودن یخچال
یخچال باید تراز باشد و خوب بایستد تا عملکرد خوبی داشته باشد. البته از قسمت جلو به عقب می‌تواند یک شیب ناچیز داشته باشد تا در درست بسته شود. می‌توانید یک تراز بخرید و از این موضوع اطمینان حاصل کنید.
۸. باز بودن فضای اطراف یخچال
یخچال باید از هر طرف، پشت و اطراف، فضای خالی داشته باشد تا هم خوب کار کند و هم خوب سرد شود. البته از این نظر باید به دستورالعمل‌های هر برند و جزئیات مربوط به آن توجه کنید. به طور کلی یخچال باید از هر طرف حداقل ۱ سانتی متر و از پشت حداقل ۳ سانتی متر با دیوار با کابینت فاصله داشته باشد.
۹. تأثیر فضا بر ظرفیت خنک کنندگی
اگر یخچال در محیط گرم یا سردی مثل فضای بیرون یا گاراژ قرار بگیرد، این موضوع بر ظرفیت خنک کنندگی آن تأثیر می‌گذارد. حتی اگر یخچال در محیط مناسبی باشد باز هم لوازم حرارتی مثل ماشین ظرفشویی، اجاق گاز و فر که اطراف یخچال هستند می‌توانند بر ظرفیت خنک کنندگی آن تأثیر منفی بگذارند.
۱۰. مشکلات برق
مطمئن شوید پریز یخچال سالم است و به برق وصل شده. یادتان باشد پریز برق باید به ورودی‌هایی با ظرفیت بالا وصل شوند تا کشش لازم را داشته باشد.
چه زمانی با متخصص تماس بگیریم
تمام مشکلاتی که گفتیم مشکلات ساده‌ای هستند که خودتان هم می‌توانید آنها را رفع کنید. اما گاهی اوقات مشکلات جدی‌تری دیده می‌شود که به تخصص تعمیرکار نیاز دارد. در صورتی که هر کدام از این علائم را در یخچال خود دیدید با تعمیرکار تماس بگیرید:
  • کار نکردن فن موتور
  • خاموش یا روشن نشدن کمپرسور
  • جایگذاری کمپرسور
  • خراب بودن ترموستات
منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;