«دلالان» ناراضیان اصلی ورود سیمان به بورس

کارشناس صنعت سیمان با اشاره به شفاف سازی مراحل خرید و توزیع سیمان در بورس برای همگان، «دلالان» را ناراضیان اصلی ورود سیمان به بورس ذکر کرد.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: علی محمد بُد کارشناس صنعت سیمان در گفت و گو با خبرنگار ما، ضمن اشاره به اینکه ورود سیمان به بورس اقدامی مطلوب و تاثیرگذار بوده است، اظهار داشت:
علاوه بر مشکلاتی که پیش از این با قطع برق برای تولیدکنندگان این صنعت و در نهایت افزایش قیمت این محصول پیش آمده بود، فاصله زیاد محلِ تولید سیمان تا محل توزیع نیز در قیمت گذاری نهایی آن بی تاثیر نبوده و باعث نوساناتی در بازار ساخت و ساز می شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه هزینه حمل و نقل سیما از کارخانه تا محل، افزایش یافته و مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کرده است، گفت :
ورود سیمان به بورس و خرید و فروش از این طریق علاوه بر اینکه تسهیلاتی را برای مصرف کننده و تولیدکننده به همراه داشته است، باعث نظارتِ مطلوب در میزان و نحوه نقل و انتقالات این محصول شده و بازار را به تعادل رسانده است.
بُد ورود این محصول به بورس را عامل احیای این صنعت ذکر و خاطرنشان کرد:
مسلماً برخی در این میان با این مسئله مخالفتهایی داشته اند که البته پس از گذرِ مدتی اندک از این فرآیند، نگاهشان به ورود سیمان به بورس مثبت شده و اندک افراد باقیمانده در این زمینه احتمالاً منافع خود را از این شفافسازی در خطر می بینند .
پیش از ورود سیمان به بورس برخی از افراد با «ارتباطات خاص» توانسته بودند چندین عاملیت توزیع را دریافت کنند که سودِ سرشاری را نصیبشان می ساخت و به فساد بسیاری نیز منتهی می شد، اما در حال حاضر و ورود سیمان به بورس، تمام مراحل خرید، توزیع از ابتدا و انتها بسیار شفاف مشخص است و علاوه بر آن میزان دریافت مالیات برای دولت نیز بسیار سهل و امکان پذیرتر گردیده است.
این کارشناس، در ادامه آشنا نبودن برخی ازافراد برای خرید و فروش از طریق بورس را از جمله مشکلات ورود سیمان به بورس ذکر و خاطرنشان کرد:
نبودِ آموزش برای استفاده از شرایط خرید و فروش سیمان در بورس باعث مشکلاتی برای برخی از افراد شده است که ضرورت آموزش مناسب برای همگان و تسهیلات مناسب برای خرید و فروش در بورس را کاملاً بارز می سازد.
به اعتقاد بُد، جلوگیری از بازار سیاه و نوسانات شدید سیمان در بازار از پیامدهای ورود سیمان به بورس محسوب می شود که به دور از نرخ گذاری در بورس در جامعه ایجاد شده و به رونق ساخت و ساز در کشور کمک کرده است.
وی همچنین با بیان اینکه دریافت کد بورسی امکان معاملات سنتی پیشین در کشور را از بین برده و مشکلات احتمالی را از بین خواهد برد اظهار داشت:
سیمان از محصولات اصلی در صنعت  ساخت و ساز به شمار می آید و امید است با بهبود بازار سیمان علاوه بر رفع نیازِ داخلی، شرایط مناسب برای حضور در بازار کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای منطقه فراهم گردد و همچنین موفق به رونق ساخت و ساز بعنوان صنعت پایه و رشد اقتصادی در کشور شویم.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;