دستگاه اندازه‌گیری مقاومت تراکمی در پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شد

 

 

 رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت از ساخت و راه‌اندازی دستگاه اندازه‌گیری مقاومت تراکمی برای انجام آزمایش‌های مکانیکی سنگ به همت متخصصان این پژوهشگاه خبر داد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، عزت‌الله کاظم‌زاده به شانا گفت: دستگاه Triaxial Strength Tester ساخته شده از سوی متخصصان این پژوهشگاه، سه محوره بوده و مشخصه‌های مقاومتی سنگ در برابر فشارهای جانبی را شناسایی می‌کند.

وی با بیان این که دستگاه اندازه‌گیری مقاومت تراکمی شرایط واقعی چاه و یا مخزن را روی سنگ اعمال می‌کند، افزود: امکان استفاده از این دستگاه در مراحل حفاری تا استخراج وجود دارد.

کاظم‌زاده تاکید کرد: با بهر‌ه‌‌گیری از این دستگاه، علاوه بر آزمایش تک‌محوری، برزیلین، مدول یانگ، ضریب پواسون و خصوصیات فیزیکی سنگ، می‌توان در مرحله استخراج یا در زمان حفاری نیز، مطالعات لازم را برای سنگ مخزن انجام داد.

وی به تلاش گروه پژوهش و فناور‌‌ی‌های حفاری و تکمیل چاه پژوهشگاه صنعت نفت برای خرید و نصب این دستگاه از شرکت‌های معتبر خارجی اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم‌‌ها این مهم امکان‌پذیر نشد، ولی گروه شروع به طراحی و ساخت دستگاه اندازه‌گیری مقاومت تراکمی سه‌محوره با استانداردهای بین‌المللی کرد.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;