دستاورد جدید زیست محیطی با ایزو 14001:2015

به گزارش تاسیسات نیوز، بی شک، ما هر روز بیش از روز قبل بر محیط زیست اثر می گذاریم و باید درک بهتری نسبت به این تاثیر و مدیریت آن داشته باشیم. برای پاسخ به چالش های زیست بوم این سیاره، نسخه بازنگری شده ایزو 14001 از سازمان ها برای کاهش اثراتشان بر محیط زیست و درک تاثیری که محیط زیست بر کسب و کارشان دارد، حمایت می کند.

 

استاندارد ایزو 14001:2015 که یکی از محبوبترین استانداردهای جهان در زمینه مدیریت محیط زیست است، در صدر اخبار استاندارد قرار دارد. تدوین این استاندارد گام مهمی در جهت تدوین یک استاندارد زیست محیطی منتقدانه است، استانداردی که به تنهایی همه چالش های زیست محیطی- آب، هوا، خاک، ضایعات، تنوع زیستی، خدمات زیست بوم، تغییرات آب و هوایی و … – را پوشش می دهد و به مدیریت جامع سازمان ها کمک می کند.

 

 

برای دنیایی که مداماً با چالش های زیست محیطی مواجه است، انتشار این استاندارد خبر مسرت بخشی است. اینکه هر فرد سهم اندک خود را در حفاظت از محیط زیست به جای آورد، امروزه از یک کلمه فراتر رفته و اندک اندک به ضرورت راهبردی کسب و کار تبدیل شده است.



همزمان با رویارویی اجتماع و کره خاکی با مسائلی همچون بلایای طبیعی، جنگل زدایی، ازدیاد جمعیت، مقابله با تغییرات آب و هوایی و …، شرکت ها بیش از پیش نیاز به مدیریت چالش های زیست محیطی خود و مشارکت در جهت یافتن راه حل برای موضوعات پیش روی خود را درک می کنند.

 

 

ایزو 14001 نخستین بار در سال 1996، به واسطه نیاز به یک استاندارد زیست محیطی بین المللی که پیشینه آن به مجمع Earth Summit سال 1992 در ریودوژانیرو باز می گردد، منتشر شد.

 

 

طی سال های گذشته ایزو 14001 مصون از نقد نبوده است. نسخه جدید که تمرکز بیشتری بر عملکرد و نتایج دارد، به شرکت ها در دستیابی به پیشرفت های زیست محیطی قابل اندازه گیری کمک می کند.

 

 

برخی تغییرات در این استاندارد کلیدی هستند، آوردن مدیریت زیست محیطی به اتاق هیات مدیره و جلب تمرکز راهبردی هیات مدیره به موضوع مدیریت زیست محیطی یکی از این تغییرات و قابل توجه برای مدیران ارشد می باشد، همچنین تمرکز سازمان ها بر حفاظت از محیط زیست و تاثیرشان بر آن، استفاده پایدار از منابع، حفظ تنوع زیستی و زیست بوم ها و انتخاب معیارهایی برای ممانعت از آلودگی از جمله موضوعات مطروحه در این استاندارد هستند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;