دریچه‎های فاضلاب ضد سرقت

 

معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از مهندسان فنی این شرکت شیر سوئیچی و دریچه ضد سرقت فاضلاب را طراحی و آن را ثبت کرده است.


 



به گزارش تاسیسات نیوز ، علیرضا جنتی از بابک قبادی مهندس فنی آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مخترع و طراح این دو پروژه یاد کرد. وی افزود: این دو اختراع علاوه بر مهم و کاربردی بودن نقش موثری در کاهش زیانهای وارده به حوزه آب و فاضلاب دارند. وی بیان کرد: بابک قبادی تاکنون اقدامات شاخصی در زمینه رفع مشکلات حوزه مهندسی شرکت آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد انجام داده است. جنتی اظهار کرد: یکی از امتیازات ویژه موجود در شرکت آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد وجود انگیزه لازم بین کارکنان و مهندسان این شرکت برای ورود به حوزههای پژوهشی و ابتکارات جدید است. معاون آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به تجارب ارزنده نیروهای انسانی شرکت آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد در حوزههای فنی و مهندسی پژوهشها و اختراعات آنان نیز میتواند موثر و کاربردی باشد. جنتی ابراز داشت: مسئولان شرکت آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد درصدد ساماندهی مخترعان و پژوهشگران این شرکت هستند و تلاش برای تحقق این امر مهم نیز به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

 

مخترع این طرح نیز در این نشست در مورد هدف خود از طراحی دریچه ضد سرقت فاضلاب گفت: یکی از مشکلاتی که همواره در زمینه دریچههای منهول فاضلاب در این استان وجود دارد، سرقت و باز کردن آسان آنها است که موجب وارد آمدن خسارتهای متعددی به شرکت آبفای شهری استان میشود. بابک قبادی افزود: علاوه بر سرقت این دریچههای چدنی از سوی عده ای افراد سودجو برخی از ماشینهای تخلیه فاضلاب نیز با باز کردن آنها اقدام به تخلیه فاضلابهای مانده در شبکه فاضلاب میکردند. وی بیان کرد: از آنجا که مکانیسم تصفیه خانهها طوری است که نمیتواند فاضلابهای مانده را تصفیه کند، ورود اینگونه فاضلابها اخلال در سیستم تصفیه خانه را به دنبال داشت. قبادی اظهار کرد: وجود این مشکلات موجب شد به فکر طراحی نوعی سوییچ برای قفل کردن دریچههای فاضلاب باشم و پس از آزمایشهای مختلف موفق به اختراع سوییچی شدم که از داخل و به صورت مخفی دریچههای فاضلاب را به دهنه شبکه قفل میکند. وی با اشاره به این که با این اختراع دریچههای فاضلاب ضد سرقت شده، عنوان کرد: یکی از مزایای ویژه دریچه ضد سرقت آن است که امکان مشابه سازی سوییچ آنها وجود ندارد.

 

قبادی ابراز داشت: این قفل قابلیت نصب روی تمام دریچههای موجود فاضلاب را دارد و به همین دلیل از صرف هزینه مضاعف برای تعویض دریچهها نیز جلوگیری خواهد شد. وی هزینه ساخت این قفل ضد سرقت را بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون ریال دانست و افزود: با نصب این قفل از صرف هزینههای مضاعفی که بر اثر سرقت و برداشتن آسان دریچهها برای شرکت آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد به وجود میآمد جلوگیری شد. قبادی با بیان این که این اختراع تاییدیه سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی کشور را کسب کرده، گفت: با ثبت این اختراع و تشکیل تعاونی درصدد تجاری سازی آن هستم و امید است در آینده ای نزدیک با راه اندازی شرکتی برای ساخت دریچه ضد سرقت هر چه سریعتر وارد بازار شود.

 

وی با اشاره به این که شیر سوییچی نیز منجر به ایجاد ضریب امنیت در شیرهای کنترل قبل از کنتور میشود، بیان کرد: این شیر سوییچی مغناطیسی دارای بسته کاملی بوده و امکان دسترسی آسان و باز و بسته کردن آن از سوی افراد عادی وجود ندارد و همین امر موجب افزایش ضریب ایمنی بالای این شیر شده است. قبادی اظهار کرد: در این شیر سوییچی مغناطیسی دیگر نیاز به نصب پلمپ نیست و تنه با تجهیزات مشخص و ویژه باز و بسته خواهد شد. وی با بیان این که این شیر سوییچی علاوه بر دریافت گواهینامه ثبت اختراع از شرکت آب و فاضلاب تهران تاییدیه نیز دریافت کرده، عنوان کرد: هزینه ساخت این شیر با هزینه شیر آبی برابر بوده ولی شیر سوییچی از ضریب امنیت بالایی برخورد است.

پایان پیام /.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;