مصالح ساختمانی که غیب شده اند!

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت: دستگاه‌های متولی قضایی باید هرچه زودتر به حوزه مصالح ساختمانی ورود کنند و با تولیدکنندگانی که از منابع ملی کشور استفاده می‌کنند و محصولات خود را همراه با اخلال در نظام توزیع به بازار عرضه می‌کنند، برخورد کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، فرشید پورحاجت، در خصوص وضعیت بازار و تامین مصالح ساختمانی، اظهار کرد: در دو سال گذشته وعده‌هایی از قبیل کارت مصالح ساختمانی و بازار سرمایه برای حوزه مسکن داده شد که متاسفانه هیچ کدام از این وعده‌ها عملیاتی نشدند.
وی گفت: در حوزه مصالح استراتژیک صنعت ساختمان مانند سیمان و فولاد، بین ١٠ کشور برتر دنیا قرار داریم و اینکه وقتی با کمبود سیمان در سطح کشور مواجه می‌شویم، نشان‌دهنده این است که بخش اصلی مشکلات، در داخل کشور است.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور افزود: سیمان و فولاد تولیدشده در کشور، صادرات بالایی دارد. صادرات مصالح ساختمانی امری بسیار مهم و دارای ارزش است اما سیاست‌های کلی، باید مبنی بر تامین مصالح برای بازار مصرفی داخل کشور باشد؛ نمی‌توان مصالح ساختمانی را در کشور نایاب کرد و بگوییم در صادرات موفق هستیم.
پورحاجت با اشاره به اینکه سیمان در بازار نایاب است، ادامه داد: باید اعلام شود که در سال گذشته چه میزان صادرات مصالح ساختمانی اعم از فولاد و سیمان انجام شده است و چه میزان صرف مصرف داخلی شده است؟ مشکل ما در حوزه فولاد و سیمان بسیار حاد شده است.
وی گفت: برای سیمان تیپ ۵، نرخ مصوب پاکتی ٢۴ هزار تومان برای تولیدکنندگان سیمان تعیین شده است اما اگر بازار سیمان در اهواز را رصد کنیم که فاصله‌ای کمتر از ١٠٠ تا ١۵٠ کیلومتر با کارخانه‌های سیمان دارد، می‌بینیم که همین سیمان با صددرصد افزایش قیمت، به نرخ حدود ۴٧ تا ۴٨ هزار تومان در ازای هر پاکت به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان با اشاره به افزایش صددرصدی قیمت شن و ماسه نیز گفت: در یک ماه گذشته ماسه صددرصد افزایش قیمت داشته است و علاوه بر این موضوع، ماسه در بازار کمیاب شده است و توزیع آن را دچار اخلال کرده‌اند.
پورحاجت تاکید کرد: دستگاه‌های متولی قضایی باید هرچه زودتر به حوزه مصالح ساختمانی ورود کنند و با تولیدکنندگانی که از منابع ملی کشور استفاده می‌کنند و محصولات خود را همراه با اخلال در نظام توزیع به بازار عرضه می‌کنند، برخورد کند.
وی با اشاره به اولتیماتوم استاندار خوزستان به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در خوزستان در خصوص وضعیت عرضه و قیمت، گفت: در جلسه شورای مسکن، استاندار خوزستان اولتیماتومی برای تعیین تکلیف وضعیت مصالح ساختمانی در خوزستان داد که باید نتیجه آن را ببینیم.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور تصریح کرد: سیاست عدم توزیع مصالح ساختمانی، عامل اصلی گرانی است و دستگاه‌های نظارتی باید به این قضیه ورود کنند.
وی گفت: تولیدکنندگان نباید از توزیع محصولات خود خودداری کنند؛ اینکه اعلام شود وضعیت ٣٠ میلیون تن فولاد در کشور مشخص نیست و در رسانه‌ها اعلام شود که حجم عظیمی از مصالح تولیدی کشور غیب شده است، باعث تاسف است.
پورحاجت با اشاره به قیمت فولاد، افزود: تولیدکنندگان فولاد عامل گران شدن آن را قیمت دلار اعلام می‌کردند اما مشاهده می‌شود که علیرغم ریزشی شدن نرخ دلار، قیمت فولاد افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: تولیدکنندگان فولاد اعلام می‌کردند که قیمت فولاد تولیدشده در کشور، بر اساس قیمت فوب (FOB) خلیج فارس است اما اکنون قیمت فولاد در کشور، بالاتر از قیمت فوب خلیج فارس است.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با توضیح پیشنهادات بخش خصوصی برای حل مشکل بازار مصالح ساختمانی، گفت: پیشنهاد ما به عنوان نماینده بخش خصوصی به وزارت صمت و معاون اول ریاست جمهوری این است که بخش تولید مورد حمایت قرار بگیرد و اولویت، در تامین مصالح ساختمانی مورد مصرف در کشور باشد.
پورحاجت افزود: اگر کشور توان تامین مصالح ساختمانی را ندارد، اجازه واردات مصالح ساختمانی را برای تعادل بخشیدن به قیمت‌ها بدهند یا برای مدتی از صادرات مصالح ساختمانی جلوگیری شود؛ در این صورت بدون شک قیمت فولاد به نصف خواهد رسید.
وی گفت:  وضعیت کنونی بازار سیمان با توجه به تفاوت بسیار بالای قیمت از درب کارخانه تا بازار، نشان‌دهنده نابسامانی بازار مصالح ساختمانی است که یک جای کار آن می‌لنگد.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;