خيز دوم پتروشيمی ها

به گزارش تاسیسات نیوز، سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران در حالی برگزار شد که 385 شرکت داخلی و 76 شرکت خارجی در این گردهمایی سالانه فرصت دیدار و تبادل اطلاعات با یکدیگر را پیدا کردند.





این همایش دو روزه که با حضور «بیژن زنگنه» وزیر نفت، «محمد حسین عادلی» دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، «مرضیه شاهدایی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، «امیر‌حسین زمانی‌نیا» معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی و جمعی از مدیران فعال در صنعت پتروشیمی کشور آغاز به کار کرد؛ در حالی پذیرای شرکت‌های مطرح بین‌المللی بود که بعد از لغو تحریم‌های غرب علیه ایران، تلاش بسیاری برای جذب سرمایه‌ خارجی به منظور تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی در کشور انجام شد.





شرکت ملی پتروشیمی ایران پیش از این با غول‌های بین‌المللی پتروشیمی دنیا از جمله توتال فرانسه، لینده و باسف آلمان، میتسویی و سوجیس ژاپن، سارکوبه اسپانیا، هیوسانگ کره‌جنوبی و شل انگلیس گفت‌وگوهایی برای همکاری انجام داده بود و چند تفاهم‌‌نامه‌ نیز میان آنها برای مطالعه و امکان‌سنجی ورود این شرکت‌ها به کشور امضا شده بود که تا کنون نهایی نشده‌اند. وجود برخی چالش‌ها مانند روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در آمریکا و احتمال بازگشتن تحریم‌ها علیه ایران، باقی بودن برخی مشکلات بانکی که البته به اعتقاد وزیر نفت بخشی از آنها روانی هستند و بخشی نیز به علت احتیاط خارجی‌ها همچنان جریان دارد، قرار داشتن در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کشور و… از جمله عوامل اصلی تردید این شرکت‌ها برای ورود به ایران بوده‌اند.





با این حال حضور چشمگیر 1360 شرکت‌کننده ایرانی و 101 میهمان خارجی از 18 کشور جهان در همایش روز گذشته، از سطح اهمیت و علاقه‌مندی شرکت‌های ایرانی و خارجی برای همکاری با یکدیگر حکایت دارد. علاوه بر این پیام‌های روشنی که وزیر نفت کشورمان در حاشیه و متن این همایش مخابره کرد، به نوعی در ایجاد اطمینان خاطر در میان سرمایه‌گذاران و فراهم کردن مقدمات خیز دوم صنعت پتروشیمی کشور در دوران پسابرجام قابل اهمیت است.





همچنین امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز در باره نگرانی سرمایه‌گذاران در صورت بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران گفت: تحریم‌ها عطف به ماسبق نمی‌شود و در مورد کسب و کارهایی که پیش از تحریم‌ها وجود داشته اعمال نمی‌شود، بنابراین بی‌اطمینانی سرمایه‌گذاران در صنعت نفت و گاز مقطعی بوده و مذاکرات ایران همچنان با شرکت‌های بین‌المللی ادامه دارد و این روند در روزهای آینده شتاب می‌گیرد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;