خسارات غیرقابل جبران فرسودگی تاسیسات آبی همزان با بحران کم آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به بیان چالشها و آسیبهای حوزه آب و فاضلاب این استان پرداخت
به گزارش تاسیسات نیوز، یوسف عرفانی‌نسب، به چالش‌ها و آسیب‌های موجود در حوزه آب استان مرکزی پرداخت و با بیان اینکه میزان هدررفت آب در تاسیسات آب به نسبت متوسط کشوری در وضعیت قابل قبولی قرار دارد، اظهار کرد: برای پیشگیری از این آسیب نیاز به تامین اعتبار یا جذب سرمایه‌گذار و مشاور جهت انجام مطالعات و اجرای پروژه‌ها جهت کاهش هدررفت است.
وی به تفاوت عمده بین قیمت تمام شده و فروش آب اشاره کرد و افزود: شرکت‌های آبفا با تعرفه فعلی زیان‌ده بوده و فرسودگی تاسیسات و عدم ارائه خدمات مناسب و نارسایی و بحران در این شرایط، محتمل است. همچنین معوق شدن طلب پیمانکاران بهره‌برداری و نیروهای مرتبط با آنها منجر به ایجاد نارضایتی می‌شود که نیاز است نسبت به سایر دستگاه های خدمات رسان، تعرفه‌ها واقعی‌تر شود.
او در ادامه کاهش بارندگی، حفر چاه‌های غیرمجاز در سنوات گذشته و برداشت بی‌رویه از چاه های کشاورزی را از دیگر آسیب‌ها دانست و افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر این موارد باعث تشدید افت آب‌های زیرزمینی و خشک و کم آب شدن چاه‌های آب شرب شده است که برخورد با این موارد و حذف آنها ضروری است.
مدیرعامل آبفای استان به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم چاه‌های آب شرب روستایی اشاره کرد و گفت: این موارد باعث به خطر افتادن حریم کیفی منابع آبی شده و به نوعی تهدید محسوب می‌شود که لزوم تشدید عملکرد مراجع ذیصلاح در برخورد با این ساخت و سازها را می‌طلبد.
وی عدم تامین اعتبار در احداث شبکه جمع آوری فاضلاب را از دیگر چالش‌ها برشمرد و گفت: با توجه به درخواست جوامع روستایی برای احداث تصفیه خانه و شبکه فاضلاب در بخش روستایی، برنامه‌ جامعی برای تامین مالی این مطالبه بحق روستائیان وجود ندارد و آلودگی احتمالی منابع آبی و محیط زیست را به دنبال دارد که نیاز به یک عزم ملی برای استفاده از سرمایه‌گذار برای احداث شبکه‌ و استفاده و خرید تضمینی پساب برای صنعت و غیره هست. همچنین اعتبار لازم برای توسعه شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه در حوزه شهری ناکافی است.
وی همچنین به فرسودگی و عمر بیش از حد شبکه و خطوط انتقال و توزیع اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد شبکه‌های شهری و ۵۵ درصد شبکه‌های روستایی دارای عمر بالای ۲۵ سال هستند که باعث افزایش هدر رفت در این وضعیت خشکسالی شده است.
عرفانی‌نسب افزود: اگر تعرفه ها واقعی نشود قطعا علاوه بر مشکلات کنونی بوجود آمده، در سالهای آینده با مشکلات حادتری مواجه خواهیم شد و این موضوع تنش‌های اجتماعی در پی خواهد داشت. بنابراین ضرورت تامین اعتبار از دولت یا افزایش تعرفه‌ها برای اصلاح و بازسازی تاسیسات جدی است.
وی به وجود کنتورهای خراب و کم کار نیز اشاره کرد و افزود: توان مالی برای تعویض کنتورهای خراب نیست و با این تعرفه کم، این موضوع درآمد شرکت را تحت تاثیر قرار داده است، بر این اساس، باید با تامین اعتبار از سوی دولت یا افزایش تعرفه‌ها برای اصلاح و بازسازی تاسیسات اقدام کرد.
او همچنین به وجود انشعاب‌های غیرمجاز اشاره کرد و گفت: افزایش انشعابات غیرمجاز در بخش روستایی و بعضا شهری باعث افزایش هدررفت و کاهش درآمد شده است که با همکاری بین بخشی باید این موضوع با حساسیت بیشتری دنبال شود.
مدیر عامل آبفای استان در خصوص سرقت از تاسیسات نیز گفت: طی دو سال اخیر آمار سرقت از تاسیسات افزایش یافته و علاوه بر خسارت مالی باعث قطع آب و نارسایی شده است. تامین مالی برای حصارکشی و حفاظت فیزیکی و همکاری و برخورد بیشتر نیروهای انتظامی راهکار مقابله است.
وی به عدم حصار کشی بیش از ۵۰ درصد تاسیسات روستایی اشاره کرد و افزود: رعایت حریم کیفی و حفاظت فیزیکی این تاسیسات انجام نشده و سرقت و مشکلات زیادی در این خصوص وجود دارد که باید با تامین اعتبار از دولت یا برای حصار کشی اقدام کرد.
او به خشکسالی و افت بیش از حد منابع آب زیرزمینی نیز اشاره کرد و گفت: اغلب منابع آبی استان با افت زیاد همراه بوده و با توجه به تامین بیش از ۶۰ درصد آب شهرها از این منابع و ۹۵ درصد آب روستاها، این شرایط خطر جدی محسوب می‌شود. چاره اندیشی برای اصلاح الگوی مصرف و استفاده از پساب برای مصارف صنعتی و غیر شرب تامین آب از منابع خارج از استان ضروری است.
عرفانی‌نسب به افت کیفی منابع آبی اشاره کرد و گفت: با توجه به افت منابع آبی زیرزمینی و تغییر کیفیت، ورود پساب‌ها و کود و سموم بکار رفته در حوزه کشاورزی به منابع آبی بعضی از دشت‌ها، کیفیت منابع آب را با مشکلاتی مواجه می کند که بحران و هزینه‌های زیادی برای تصفیه را به شرکت تحمیل خواهد کرد. هماهنگی دستگاه های مرتبط با آب و ذینفعان برای کنترل برداشت آب و جلوگیری از آلودگی‌های احتمالی آن راهکار مقابله با این چالش است.
مدیر عامل آبفای استان در ادامه به عملکرد یکساله شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در شهرها و روستاهای استان  از مردادماه ۱۴۰۰ لغایت مرداد ماه ۱۴۰۱(عملکرد یکساله دولت) پرداخت و گفت: اصلاح خط انتقال به طول ۲۱ هزار و ۷۰۴ متر، توسعه خط انتقال به طول ۶۰ هزار و ۶۵۳، اصلاح شبکه ۴۹ هزار و ۷۶ متر، توسعه شبکه ۵۷ هزار و ۳۰۴ متر، حفر ۲۵ حلقه چاه، تجهیز ۱۲حلقه چاه، بهسازی هفت مخزن چشمه و قنات با سه هزار و ۵۶۰ مترمکعب، یک باب تصفیه خانه و دو ایستگاه پمپاژ آب از جمله مهمترین فعالیت‌ها بوده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;