خرم: نظارت های اتفاقی کیفیت ساخت و ساز را افزایش می دهد

خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه تمام نهادها مثل وزارت راه، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداریها مسئول بالا بردن عُمر ساختمانها و کیفیت ساخت و ساز هستند گفت: کمک گرفتن از دانشگاهها و بازرسی های اتفاقی از ساخت و ساز می تواند به بالا بردن کیفیت ساخت و ساز، تاب آوری ساختمانها و کاهش تخلفات کمک کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این پرسش که چه نهادی مسئول بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و تاب آوری ساختمانها است؟ گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اساس قانون نظام مهندسی، مسئول بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و عُمر ساختمانها است. در قانون نظام مهندسی آمده است که این سازمان باید در راستای صرفه و صلاح اقتصادی طرح ها را تایید و نظز بدهد. از روز اول طراحی ، محاسبه، ساخت ، نظارت، بهره برداری و نگهداری سازمان نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و وزارت کشور مسئولیت دارد.
وی با بیان اینکه نباید این مسئولیت ها مدام بر گردن دیگری انداخته شود و هر سازمانی باید به وظیفه خود برای هر چه بهتر انجام دادن این وظایف به خوبی عمل کند اظهار داشت: شهرداری ها مسئول صدور پروانه ساختمانی هستند اما چک نهایی نقشه، مجریان ذیصلاح و نظارت بر ساخت و ساز بر عهده سازمان نظام مهندسی است. اما سوال این است که چرا باید اقدامات به خوبی انجام نشود؟ این بحثی است که باید به آن پرداخت.
خرم تاکید کرد: وقتی مسئولیت و اختیار تام تا حدودی وجود دارد چرا باید اقدامات دچار مشکل باشد؟ بحث بنده این است که حدود ۵ درصد ناظران تخلف دارند و با یک ارزیابی و بررسی می توان به این تخمین رسید که ۵ درصد از ناظران تخلف می کنند اما ۵ درصد هم داریم که افراد بسیار درست و دقیقی هستند بنابراین ۹۰ درصد مهندسان ناظر حساسیت جدی ندارند و تخلف هم نمی کنند، بنابراین همین نداشتن حساسیت مار را خراب می کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه حال این سئوال مطرح می شود که چطور می توان بر کار ناظر نظارت و بازرسی کرد گفت: در تمام دنیا به این سمت رفته اند که برای حل این مساله یک نظارت و بازرسی اتفاقی را توسط دانشگاهها انجام دهند. یعنی با پژوهشکده ها و پژوهشگاهها که نیروی انسانی متخصص و فنی دارند قرارداد همکاری برای نظارت بسته شده است تا گزارش هر تخلفی را جمع آوری و در اختیار سازمان های مربوطه قرار می دهند. پس با این کار به عنوان مثال می توان با بازرسی های اتفاقی فضای مناسبی ایجاد کرد.
وی ادامه داد: با افراد مجرب در جوزه ساخت و ساز که دارای رتبه یک به بالا هستند و جامعه نیز آنها را به عنوان مرجع سالم می شناسند، این افراد را شناسایی کنیم و در شهرها و استان های مختلف با آنها قرارداد منعقد شود تا آنها این نظارت های اتفاقی را انجام دهند. تاکید بنده این است که این نظارت های اتفاقی و رندومی به شدت می تواند در کاهش فساد و جلوگیری از تخلف تاثیرگذار باشد.
خرم تصریح کرد: قطعا این بازرسی ها و نظارت های اتفاقی و رندومی می تواند در کاهش هزینه های ساخت، بالا بردن کیفیت و عُمر ساختمان ها مفید و موثر باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;