خرم: مسیر فعلی برای نیل به توسعه پایدار درست نیست

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای عملیاتی نمودن اهداف مصرح در مفاد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، آئین‌نامه اجرائی جزء (۱) بند (الف) ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، ایجاد و گسترش همکاری های اجرائی و کاربردی در زمینه پایش مصرف انرژی و رتبه بندی انرژی در ساختمان و به منظور ایجاد گسترش همکاری های آموزشی، علمی و کاربردی در سطح کشور، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند
به گزارش تاسیسات نیوز،مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای عملیاتی نمودن اهداف مصرح در مفاد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، آیین‌نامه اجرائی جزء (۱) بند (الف) ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، ایجاد و گسترش همکاری های اجرائی و کاربردی در زمینه پایش مصرف انرژی و رتبه بندی انرژی در ساختمان و به منظور ایجاد گسترش همکاری های آموزشی، علمی و کاربردی در سطح کشور، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند.
مشارکت و همکاری در زمینه های اجرائی و کاربردی شامل همکاری در بخش مدیریت و پایش مصرف انرژی در ساختمان و توسعه ساختمان سبز، انجام فعالیت‌های مشترک در جهت توسعه ساخت و ساز سبز، ارائه گواهی‌نامه ساختمان سبز و رتبه بندی ساختمان ها، اجرایی نمودن صحیح مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و پایش مصرف انرژی در ساختمان با بهره‌گیری از سامانه کنترلی موضوع آیین‌نامه اجرائی جزء (۱) بند (الف) ماده ۴۴ قانون برنامه پنج‌ ساله ششم توسعه و با در نظر گرفتن ظرفیت و امکانات موجود و بهره برداری از توانمندی های علمی و تخصصی ازطریق مساعدت و تسهیل در برقراری ارتباط با نمایندگی‌ها و سازمان‌های استانی و بخش‌های تخصصی طرفین و سایر دستگاه‌های اجرائی ازجمله وزارتین نفت (شرکت ملی گاز) و نیرو (شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق) و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت همچنین همکاری در بخش‌های آموزشی، علمی، مطالعاتی و ترویجی با رعایت حقوق، ضوابط و مقررات مورد عمل طرفین تفاهمنامه موضوع این تفاهم‌نامه مشترک همکاری است.
بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه ۱۱ ماده‌ای،‌ دو طرف در خصوص مشارکت و همکاری در زمینه های آموزشی، علمی، مطالعاتی و ترویجی ازطریق مساعدت و تسهیل در برقراری ارتباط با نمایندگی ها و سازمان‌های استانی و بخش های تخصصی طرفین با رعایت حقوق، ضوابط و مقررات مورد عمل طرفین تفاهمنامه از جمله: همکاری در ارائه خدمات علمی، آموزشی و پشتیبانی برای اجرای مفاد تفاهم نامه با هدف گسترش حوزه فعالیت سامانه در سطح کشور، انجام مطالعات و تشکیل کمیته‌های تخصصی و کارگروه های مشترک در زمینه اهداف تفاهمنامه، مشارکت و همکاری در مطالعات، تدوین و تنظیم دستورالعمل‌ها و نظام‌نامه‌های اجرائی در زمینه ساخت وساز سبز، رتبه بندی ساختمان‌ها و پایش مصرف انرژی در بخش‌های مرتبط و یا مشترک و ارائه آن به سازمان نظام مهندسی جهت عملیاتی نمودن آنها، همکاری و پیگیری در زمینه‌های مرتبط با صدور، تمدید و تأیید صلاحیت‌ها، پروانه‌های اشتغال به کار، گواهی‌نامه ها و استانداردهای فنی در امور طراحی، اجرا، نظارت، کنترل و بازرسی، تحقیق، آموزش، ممیزی انرژی و سایر خدمات مهندسی مرتبط، همکاری در برگزاری همایش‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ایجاد و تأمین تسهیلات، تجهیزات و بسترهای مناسب برای راه‌اندازی و استفاده از امکانات نرم‌افزاری مربوطه با به کارگیری تجهیزات مورد لزوم و نیروهای متخصص در راستای تحقق برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با امور بهینه‌سازی انرژی و ساختمان سبز، همکاری، مشارکت و توسعه فعالیت‌ها در ترویج و انتشار نتایج حاصل از مطالعات و پژوهش های صورت گرفته و همکاری در توسعه و تجهیز نرمافزارهای تخصصی و سامانه‌های مدیریتی مورد نیاز برای تحقق اهداف برنامه‌ها همکاری‌ و تعامل خواهند نمود.
در همین رابطه، همکاری در شبیه سازی انرژی ۴ ساختمان بر اساس ۴ اقلیم مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، مطابق با الزامات +EC و EC++،‌ همکاری در زمینه عملیاتی و اجرایی نمودن مباحث مرتبط با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، انجام مطالعات و تشکیل کمیته‌های تخصصی و کارگروه‌های مشترک، مشارکت و همکاری در مطالعات، تدوین راهنما و دستورالعمل در زمینه پایش ایمنی، سلامت، مقاوم سازی، بهسازی لرزه ای، بهینه‌سازی مصرف انرژی و مواد، بهره وری، کنترل کیفیت و ارزیابی کمی وکیفی در بخش‌های مرتبط و یا مشترک، همکاری و تبادل تجربیات درخصوص تدوین نظام‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آئین‌نامه‌ها مورد نیاز طرفین، همکاری در برگزاری همایش‌های تخصصی و دوره های آموزشی مربوط به صدور، تمدید و ارتقای پایه پروانه اشتغال به کار مهندسان و همچنین به هنگام نگهداشتن و ارتقای دانش فنی مهندسان، ایجاد تسهیلات و بسترهای مناسب برای استفاده از امکانات، تجهیزات آموزشی و پژوهشی، خدمات آزمایشگاهی و نیروهای متخصص در راستای تحقق برنامه ها و فعالیت‌های مرتبط و یا مشترک،‌ همکاری در ایجاد و استفاده از پایگاه‌ها، بانک‌های اطلاعاتی و کتابخانه‌های موجود و تبادل اطلاعات و یافته های علمی و پژوهشی اعم از ژئوتکنیک، راه، ساختمان، ابنیه فنی و تأسیسات در فعالیت‌های مرتبط و یا مشترک از دیگر محورهای همکاری میان طرفین بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه خواهد بود.
احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک خاطرنشان ساخت که، مسیری که دستگاه‌های اجرایی و دولت برای رسیدن به توسعه در همه زمینه‌ها و توسعه متوازن و پایدار در حال طی کردن هستند، مسیر درستی نیست.
وی افزود: هیچ کشوری به سرانجام نرسیده است مگر اینکه به تشکل‌های بخش خصوصی اهمیت داده باشد. یعنی سیاستگزاری کرده، قانون را اصلاح کرده، برنامه کلان داده، راهنمایی و هدایت کرده، حمایت کرده و تنها کاری که انجام نداده است اجرا بوده و آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است. این یعنی مسیر درست که در کشور ما کاملا برعکس است.
وی افزود: ما برای مبحث ۱۹ همانند مبحث ۲۲،‌ نیازمند یک کارگروه تخصصی و فردی کاملا مسلط برای اداره امور آن هستیم.
خرم خاطرنشان کرد که آمادگی داریم تا با یک طرح مشارکتی همکاری‌های خوبی را با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی داشته باشیم.
محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت مقوله انرژی در کشور گفت: یکی از کارهای خوبی که در دهه ۸۰ انجام شد برگزاری مسابقات بتن دانشجویی بود که باعث جریان‌سازی بسیار خوبی در دانشگاه‌ها شد. معتقدم که مشابه این کار را در حوزه انرژی نیز می‌توانیم انجام دهیم که قطعا تاثیرات بسیاری خواهد داشت.
وی ادامه داد: بدنه مهندسی کشور از موضوع انرژی بسیار دور هستند و قطعا نیاز است که این کار را در بدنه دانشگاه‌ها توسعه دهیم. از پایان‌نامه‌های حوزه انرژی حمایت کنیم و محورهای موضوعی را به دانشگاه‌ها پیشنهاد دهیم. حتی می‌توانیم در کارگروه مبحث ۱۹، شاخه‌ای را برای دانشگاه‌ها در نظر بگیریم. با همکاری نظام مهندسی استان‌ها می‌توان این موضوع را جدی‌‌تر پیگیری کرد.
شکرچی‌زاده افزود: موضوع انرژی در برخی استان‌ها که این مبحث بسیار حاد است و جزو استان های بسیار گرم و یا سرد به شمار می‌روند هنوز چندان مورد توجه نبوده است.پیشنهاد ما این است که در جلساتی که برای نظام مهندسی استان‌ها دارید، این موضوع طرح و یک رقابت مثبتی بین استان‌ها در مبحث انرژی و بهینه‌سازی آن ایجاد کنیم.
وی افزود: حتی می‌توانیم یک روز در سال را به موضوع انرژی اختصاص دهیم و به این بهانه پروژه‌ها و اقدامات مثبت در این حوزه و مهندسینی که اقدامات شاخص انجام داده‌اند را معرفی نماییم.
تهیه اپلیکیشن اجرایی مبحث ۱۹ برای مهندسین در حوزه طراحی و نظارت و همچنین مبحث رده‌بندی و رتبه‌بندی ساختمان‌ها دو محور مهم دیگری بود که بر همکاری‌های متقابل جهت اجرایی نمودن آنها تاکید شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;