خرم: دنیا در حال برنامه ریزی برای کاربرد نسل هفتم در ساخت و ساز است

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: امروز باید تصمیم بگیریم که یک گام برای تحول مهندسی برداریم.
احمد خرم با بیان این مطلب  اظهار کرد: تاریخ معماری و شهرسازی در ایران قدمت دیرینه دارد و برخی از تکنیک‌های به ‌کار رفته در آن‌ها امروز نیز کاربرد دارد. به عنوان سیستم تصفیه آب در شوش از مرحله دریافت آب باران، لوله‌کشی، تامین آب مصرفی، جمع‌آوری شبکه فاضلاب و … هنوز هم کاربرد دارد و نمونه آن را می‌توان در برخی از خیابان‌های تهران دید.
وی به شاهکارهای معماری در مساجد اصفهان اشاره کرد و گفت: مسجد جامع عتیق اصفهان بعد از ۷۰۰ سال آن چنان پابرجا است که انسان از هر زاویه‌ای به آن بنگرد، ردپای طراح معمار زبردستی را در آن می‌بینید. همچنین وقتی به بازارهای آن قدم می‌گذاریم نمونه کاملی از یک فضای تجاری را می‌بینیم و طراحی مهندسی و دقت طراح در ۳۳ پل، آدمی را مبهوت می‌کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، ایران را مهد دانش، تکنولوژی و کانون صدور دانش خواند و افزود: باید از این دانش در اصول طراحی و ساخت بناها استفاده کنیم و فناوری روز دنیا را در صنعت ساختمان به‌کار گیریم.
وی یادآور شد: نسل اول شهرسازی به دوره استفاده از سنگ، گل و چوب بدون در نظر گرفتن محاسبات مربوط می‌شود و نسل دوم شاهد ورود مفرق و فلزات در صنعت بودیم. در نسل سوم طراحی مهندسی و محاسبات به صنعت ساختمان راه یافت و در نسل چهارم صنعتی‌سازی و در نسل پنجم هوشمندسازی در این صنعت مورد توجه قرار گرفت. نسل ششم، ساختمان سبز را به دنیا معرفی کرد و اکنون دنیا در حال برنامه‌ریزی برای نسل هفتم است.
خرم با اشاره به اینکه ما اکنون در نسل پیش‌صنعتی هستیم، ادامه داد: طرح جامع مادر مسکن و ساختمان را به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کردیم. همچنین با توجه به اینکه بیش از ۲۲ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد زندگی می‌کنند، هنوز موفق نشده‌ایم طرح صنعتی‌سازی و بازآفرینی را اجرایی کنیم.
وی تصریح کرد: در روز مهندس باید یک دگرگونی فکری در ما ایجاد شود و تصمیم بگیریم گامی در تحول مهندسی کشور برداریم و از توجه به حاشیه‌سازی‌ها پرهیز کنیم. استان زنجان از سرمایه‌های ارزشمندی همچون پروفسور ثبوتی برخوردار است که با تکیه به توان علمی آن‌ها می‌توان قدم‌های موثری برداشت.
این مسئول به دنبال کردن رویکرد صنعتی‌سازی و به‌کارگیری طرح‌های جامع تاکید کرد و گفت: بر اساس نظر تافلر، فرهنگ و اقتصاد هیچ‌کدام قدرت‌آور نیست، بلکه کشوری که بتواند تولید دانش کند مقتدر بوده و در واقع دانایی‌محور اقتدار است. کشور ما همچنان که در زمینه‌های مختلف از جمله نانوفناری جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است می‌تواند در زمینه‌های مختلف این اقتدار را به اثبات برساند.
در پایان این مراسم از پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی به نمایندگی از کادر درمان تجلیل و سه دستگاه الکتروکاردیوگراف ۱۲ کاناله ECG و دو دستگاه مانیتور علائم حیاتی به مجموعه بهداشت و درمان استان زنجان اهدا شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;