خرم در دیدار با مسئولان استان فارس بر حل مشکلات مهندسان تاکید کرد

احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در تازه ترین سفر استانی خود، به استان فارس سفر کرد تا از نزدیک با مشکلات در این استان آشنا شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در سفری یک روزه به استان فارس، پس از استقبال گرم رییس، نایب رییس و معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی سازمان استان در پاویون فرودگاه شهید دستغیب شیراز، طی دیدارهای جداگانه ای با دو تن از مهندسان پیشکسوت، اعضای هیأت مدیره و بازرسان سازمان، استاندار فارس، شهردار شیراز، فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس, در آیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان استان فارس شرکت کرد.
در این سفر کاوه نوری کوپایی دبیر اجرایی، طاهر کیافر عضو هیات رئیسه شورای مرکزی، بهمن مومنی مقدم مدیر اجرایی و کمیل صرامی مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان، خرم را همراهی کردند.
ملاقات با مهندسان پیشکسوت نظام مهندسی در فارس
خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در بدو ورود به استان فارس با ابراهیم مدرس حقیقی و سید محسن معین از مهندسان پیشکسوت سازمان دیدار و با اعطای لوح سپاس از تلاش های بی شائبه این دو بزرگوار طی سالیان متمادی و نقش پررنگشان در اعتلای دانش مهندسی استان فارس تشکر و قدردانی به عمل آورد.
برگزاری جلسه با هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی فارس
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این سفر یک روزه، جلسه ای را با اعضای هیأت مدیره و بازرسان سازمان استان فارس برگزار کرد.
در این جلسه سیف زاده، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس ضمن تشکر از حضور ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و هیات همراه به استان فارس، گزارشی اجمالی از اهم فعالیت های هیأت مدیره دوره هشتم سازمان ارائه کرد.
در ادامه خرم پس از استماع نظرات و پیشنهادات حاضرین، گفت- با برنامه ریزی های انجام شده با وزارت راه و شهرسازی، تا پایان سال ۱۴۰۰ استفاده از خدمات سازندگان ذیصلاح و فرآیند صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در  همه موارد تسری پیدا خواهد کرد.
وی افزود: به منظور حفظ جایگاه مهندسان و ارائه تسهیلات و خدمات به ایشان به دنبال آن هستیم تا در هر استان مجموعه ای تحت عنوان خانه مهندس بنا کنیم که در این مجموعه خدمات فرهنگی، ورزشی و رفاهی به اعضای سازمان ارائه شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: ارتقای سطح وظایف و اختیارات روسای سازمان استان ها، جزو مسائلی است که حتما باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.
خرم تصریح کرد: بحث بیمه تأمین اجتماعی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان و  مالیات بر عملکرد اعضای سازمان جزو اقدامات بسیار ارزنده ای بود که اخیراً  توسط شورای مرکزی سازمان پیگیری و به نتیجه رسید که پس از تصویب توسط مجلس شورای اسلامی به صورت قانون درآمد.
دیدار با استاندار استان فارس
در این دیدار که در دفتر استاندار فارس برگزار شد، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: در لایحه که برای تنظیم بیمه تأمین اجتماعی به سازمان داده شد، اضافه کردیم که بیمه تأمین اجتماعی شامل کارگرانی است که گواهینامه طی دوره آموزش مهارتی را از سازمان آموزش فنی و حرفه ای دریافت کرده و یا از وزارت راه و شهرسازی پروانه اشتغال دارند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: با این مصوبه، ۱۰۰ هزار مهندسی که در کارگاه ها بیمه خویش فرما داشتند، در حال حاضر بیمه تامین اجتماعی هفت درصدی دارند که با این اتفاق، امسال یک هزار میلیارد تومان به نفع مهندسان شد.
وی، یکی دیگر از اقدامات انجام شده از سوی این سازمان را مبحث ۲۲ دانست و خاطرنشان کرد: مبحث ۲۲ یک مبحث بسیار تعیین کننده و اشتغالزا است و بیش از همه مباحث اشتغال ایجاد می کند.
 خرم تاکید کرد: این مهم تحولی را در بهره برداری، نگهداری و تعمیرات ایجاد می کند که استان فارس در خصوص عملیاتی شدن این مبحث فعالیت خوبی داشته است.
وی ادامه داد: گام بعدی، عملیاتی کردن مبحث ۱۹ است که تاکنون نه در اجرا به طور کامل انجام شده و نه بازرسی مصرف انرژی داریم و به دنبال این هستیم که از نیمه دوم امسال بازرسی انرژی هم انجام شود و عدد هشت برابری مصرف انرژی در کشور را نسبت به دنیا به چهار برابر برسانیم که در یک بازه دو ساله می توان این مصرف سنگین خانگی را به نصف رساند.
در همین حال، استاندار فارس در این دیدار گفت: باید به دیپلماسی عمومی در سازمان نظام مهندسی ساختمان به منظور تقویت رابطه مردم و ارباب رجوع با این مجموعه توجه ویژه شود.
دکتر عنایت‌الله رحیمی افزود: مهندسان ساختمان باید ارتباط خود با مردم و ارباب رجوع گسترش دهند و ارتباط خود را با جامعه به گونه‌ای تنظیم کنند که خدمت سودمندشان در ذهن مردم به همین نحو جلوه کند.
وی تصریح کرد: برخی دادن پول به مهندس را اجحاف می‌دانند که علت آنرا می‌توان در عدم ارتباط با جامعه مخاطب و اطلاع رسانی در خصوص جامعه مهندسی و خدمات آنها جستجو کرد در حالی که باید به گونه‌ای باشد که هر کس که به مهندسان رجوع می‌کند باید بداند که سرمایه خود را چند برابر کرده است.
استاندار فارس اظهار داشت: باید تدبیری اندیشیده شود که در قالب قانون یا اصلاح قانون، سازمان‌های نظام مهندسی با توجه به توانمندی، ظرفیت و تخصصی که دارند در ساخت و سازهای کشور مشارکت کنند.
 رحیمی گفت: معتقدم که تا بخش خصوصی را به شکل تخصصی توانمند نکنیم و به کار نگیریم مشکل مسکن چه مسکن ملی و چه مسکن مهر حل نمی‌شود.
استاندار فارس افزود: باید بپذیریم کسانی که سال‌ها در این حرفه بوده و تجربه بالایی را کسب کرده‌اند دست جوان ترها را هم بگیرند و بازار به گونه‌ای قبضه نشود که جوان ترها نتوانند ورود کنند.
وی تصریح کرد: در مسکن ملی معتقدم که وزارت راه و شهرسازی باید با جرات بیشتری ورود کند، اراضی زیادی هست که ‌باید یک هماهنگی در وزارت راه و شهرسازی بین معاون مسکن و معاون شهرسازی ایجاد شود تا بتوان در شهرها و مراکز استان‌ها زمین مورد نیاز را برای اجرای مسکن ملی تامین کرد.
وی اظهار داشت: در همین شهر شیراز هم دولت و هم بخش خصوصی زمین به اندازه کافی در اختیار دارند که می توانیم با تغییر و الحاق در اختیار ساخت مسکن قرار دهیم اما نیاز است که شورای عالی شهرسازی به عنوان اولویت اول به این مباحث نگاه کند.
رحیمی خاطرنشان کرد: خیل عظیم مهندسان کشور می‌توانند توسعه آینده کشور را رقم بزنند و با توجه به نیروهای خوش فکر و خلاقی که در این مجموعه‌ها وجود دارد بن بستی هم برای آنها وجود ندارد.
وی افزود: دانشگاه‌ها نیز باید به سمت آموزش کیفی مهندسان حرکت کنند تا محصول نهایی کار مهندسان در قالب ساخت‌ها وسازهای استاندارد و قابل قبول با عمر طولانی جلوه گر شود.
استاندار فارس با بیان اینکه مجموعه نظام مهندسی ساختمان استان به مقوله مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز ورود خوبی داشته است، اظهارداشت: به منظور ایجاد آمادگی در استان برای مقابله با بحران‌ها  حوادث احتمالی، طی سال‌های اخیر اقدام به تهیه بانک اطلاعات ماشین آلات و امکانات در استان کرده‌ایم.
 رحیمی گفت: بر این اساس هرزمان که به ماشین آلات بخش خصوصی نیاز شود با مراجعه به این بانک اطلاعاتی از تعداد و نوع ماشین آلات موجود اطلاع کسب می‌کنیم و می‌توانیم برای همکاری و انجام ماموریت آنها را فرا بخوانیم.
استاندار فارس تصریح کرد: با توجه به تجربه این استان در این زمینه، آمادگی داریم که در این زمینه تجربه را در اختیار سایر استان‌ها قرار دهیم.
جلسه با فعالان اقتصادی فارس
در ادامه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با حضور در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس با رییس، اعضای هیأت رییسه و فعالان اقتصادی استان فارس دیدار و دغدغه های این عزیزان را در خصوص موانع پیش روی سرمایه گذاری در بخش صنعت ساختمان جویا شد.
همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با شهردار شیراز دیدار و گفتگو کرد.
بازدید از مجتمع فرهنگی ، ورزشی و رفاهی سازمان نظام مهندسی فارس
 خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و هیات رئیسه شورای مرکزی در سفر استانی به استان فارس از مجتمع فرهنگی، رفاهی و ورزشی  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس بازدید کرد.
وی در حاشیه این بازدید ضمن تایید اقدامات انجام شده و کارهای صورت گرفته توسط هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، احداث چنین مجموعه کامل و فاخری را در خور تقدیر دانست.
خرم با توجه به ظرفیت های با ارزش ایجاد شده در این مجموعه، توصیه کرد تا ۲ هزار متر مربع از زمین مجاور پروژه خریداری شود و جهت پروژه اقامتی مهندسان اجرا تا طرح خانه مهندس کامل شده و بتوان از آن برای سازمان های سراسر کشور الگوبرداری کرد.
گشایش نمایشگاه صنعت ساختمان استان فارس
بیست و سومین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان با حضور خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، دکتر رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس و جمعی از مسئولان عالی رتبه استان و فعالان برتر این حوزه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان فارس شروع به کار کرد.
منبع نظام مهندسی کشور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;