خرم بر رعایت تعاملات زیست محیطی و ساخت و ساز تاکید کرد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با گرامیداشت هفته محیط زیست به بیان انتقادات، اقدامات، پیشنهادات و راهکارهای اجرایی در این خصوص پرداخت.
به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس احمد خرم  با اشاره به گرامیداشت هفته محیط زیست به بیان انتقادات، اقدامات، پیشنهادات و راهکارهای اجرایی در این خصوص پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه در ابتدا باید آسیب شناسی در زمینه امکانات زیست محیطی و حفاظت هایی که باید از محیط زیست داشتیم و نداشتیم، داشته باشیم، اظهارداشت: باید مشخص شود از ابتدای انقلاب تاکنون در این باره چه کارهایی انجام داده ایم و چه کارهایی انجام نداده ایم؟
مهندس خرم توضیح داد: در سالیان گذشته باید محورهای توسعه از جمله زیربناها، خدمات و امکانات زیست محیطی روبه بهبودی می رفت، ولی امروز مواجه هستیم با اینکه میلیون ها هکتار مراتع و جنگل های کشور از بین رفته است.
وزیر اسبق راه تصریح کرد: سرعت انهدام منابع طبیعی و جنگل ها از یک سو و برداشت بی رویه و غیرمجاز از منابع آبی از سوی دیگر، منابع کشور را به وضعیت بحرانی تبدیل کرده است.
وی در ادامه این پرسش را طرح کرد .که باید مشخص کنیم در سالیان گذشته چه میزان از مراتع و جنگل های کشور نابود و چقدر سفره های آبهای زیرزمینی با برداشت بی رویه، به وضعیت بحرانی تبدیل شده اند؟ همچنین چه میزان در استفاده بهینه از آب تلاش و چقدر در تغذیه از سفرها زیرزمینی طرح اجرا کردیم و روان آبها را تا چه حدودی ساماندهی کردیم؟
مهندس خرم با یادآوری اینکه ایران، کشوری خشک است که آب حکم طلا برای آن دارد، در این میان گفت: باید به راندمان آبیاری به طور جدی بیندیشیم.
وی اعلام کرد در کشورهای پیشرفته، از هر متر مکعب آب، ۵ تا ۷ کیلوگرم محصول تولید می کنند، این در حالی است که این شاخص در ایران زیر یک کیلوگرم است. البته در استانهای اصفهان و یزد که راندمان بالایی دارند، راندمان تولید محصول از هر متر مکعب آب حدود ۲ کیلوگرم است اما در سایر نقاط کشور، این شاخص زیر یک کیلوگرم است.
خاطره ای جالب از استانداری همدان
مهندس خرم، روش های غلط آبیاری و استفاده از منابع آبی را دلیل راندمان پایین در تولید محصول از هر متر مکعب آب عنوان کرد و اظهارداشت: ما کشور خشکی هستیم که انتظار از کشور خشک این است که در راستای آبیاری تحت فشار، یکپارچه سازی اراضی و کشت گلخانه ای گام جدی بردارد، ضمن اینکه این روش ها، ما را از برداشت بی رویه و غیر مجاز از منابع آبی بی نیاز می کند، تولید محصول چند برابر می شود و راندمان آبیاری از ۵ کیلوگرم به ازای هر متر مکعب می گذرد.
استاندار اسبق همدان در ادامه خاطره ای تعریف کرد که خودش در عرصه عمل، به نکات گفته شده در این باره عمل کرده و نتایج خوبی هم گرفته است.
مهندس خرم یادآورشد: زمانی که در استان همدان مسوولیت داشتم، زمین های کشاورزی را یکپارچه سازی کردیم، آبیاری قطره ای و بارانی و آبیاری تحت فشار را ترویج دادیم و از زمین های ۵۰ تا ۱۰۰ هکتار به یک زمین یکپارچه ۱۲ هزار هکتار رسیدیم. این عملکرد به نحوی بود که استان همان در ۴ سال متوالی در یکپارچه سازی اراضی و آبیاری تحت فشار, رتبه اول کشوری را کسب کرد.
وی، با اشاره به اینکه راهکارهایش در این زمینه رهکارهای اجرایی هستند و نه صرفا ایده و انجام نشدنی، تاکید کرد: ما باید با طرح های گسترده آبخیزداری و آبخوان داری و همچنین کنترل منابع آبی، موجودی آب را که در وضعیت تهدید است، به نقطه قوت و فرصت تبدیل کنیم.
وزیر اسبق راه با بیان اینکه سازمان جهانی هواشناسی و اقلیم، حقابه طبیعت را در ایران ۴۰ درصد نزولات آسمانی قرار داده است، گفت: ما تمام این سهم را به مردم فروخته ایم؛ یعنی اینکه مراتع را به زمین کشاورزی تبدیل کردند و چاه غیرمجاز زدند و الان فعال هستند.
به گفته مهندس خرم، ما یکهزار و ۵۰۰ تالاب در کشور داریم که ۱۵۰ تالاب ثبت بین المللی است، این در حالی است که اکثر این تالاب ها تا حدود ۲ سال پیش خشک شده بودند، نظیر گاو خونی، هورالعظیم، شادگان و ارومیه که بزرگ ترین تالاب کشور است.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد سهم طبیعت که سهم تالاب ها و دشت هاست، نابود کردیم، خاطرنشان کرد: دشت ها بیلان منفی دارند و اکثر تالاب ها هم خشک هستند. البته پارسال و امسال که بارندگی خوب بوده،  مقداری تالاب ها احیا شدند ولی چند وقتی بگذارد دوباره به میانگین درازمدت که خشک بود، برمی گردیم، چون برداشت غیرمجاز از آب ها می شود.
مهندس خرم نتیجه گیری کرد ۴۰ درصد سهم طبیعت را باید به طبیعت اختصاص دهیم، در غیر این صورت با ریزگردها و تغییرات اقلیمی به سمت خشک شدن بیشتر پیش خواهیم رفت.
ارتباط بین ساخت و ساز و مسایل زیست محیطی
در ادامه از مهندس خرم سوال شد چه ارتباطی بین ساخت و ساز و مسایل زیست محیطی می توان برقرار کرد؟ که رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور پاسخ داد: ساخت و ساز از نسل اول تا نسل ششم که اکنون دنیا در این نسل قرار گرفته، تعریف می شود. یکی از فاکتورهای نوبه نو شدن نسل ها، توجه به مسایل زیست محیطی است.
وی، ایزولاسیون ساختمان، استفاده از انرژی های نو در طراحی ساختمان، افزایش راندمان امکانات حرارتی و برودتی ، عدم استفاده از گازهای گلخانه ای در سیستم های خنک کننده و بردن نسل های ساخت و ساز به نسل ششم که نسل ساختمان سبز یا ساختمان انرژی صفر نامید می شود، اقداماتی هستند که باید در راستای مسایل زیست محیطی به آنها توجه کرد، ضمن اینکه منظور از ساختمان انرژی صفر این است که آب مصرفی بازیافت می شود، اتلاف انرژی به صفر می رسد و از انرژی های پاک استفاده می شود.
رییس ساختمان  نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این که اکنون ساخت و ساز در ایران در چه مرحله ای از نسل های شش گانه قرار دارد؟ گفت: ما الان در نسل ششم زندگی می کنیم، یعنی هنوز به مرحله صنعتی سازی نرسیده ایم, ضمن اینکه مراحل نسل پنجم شامل هوشمند سازی تولید، انتقال، نصب، بهره برداری، نگهداری و مرمت است.
در مرحله پیشاصنعتی قرار داریم
مهندس خرم تاکید کرد:  هم اکنون ما در مرحله پیشاصنعتی قرار داریم و باید خیلی تلاش کنیم و دولت، مجلس به خصوص کمیسیون عمران، شهرداری و سازمان های مهندسی نقش موثری در این خصوص دارند.
وی اظهارداشت: متاسفانه در ۲۴ سال گذشته که مقررات ملی ساختمان حاکم بوده، نتوانسته ایم مقررات ملی را جابیاندازیم و با تخلف برخورد قاطع شود، ضمن اینکه باید مقررات را اصلاح کرد. برهمین اساس، مناسب نیست در دنیایی که با سرعت خیره کننده تولید دانش و تکنولوژی می کند، مقررات ملی ساختمان ما ۲۴ سال دست نخورده باقی مانده است.
 لزوم بازنگری سالانه مقررات ملی ساختمان
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خواستار بازنگری سالانه مقررات ملی ساختمان همزمان با پیشرفت تکنولوژی شد و گفت: در ساخت و ساز سبز و یا تولید ساختمان هوشمند چند فاکتور داریم که باید ابزار و بستر کار فراهم شود.
مهندس خرم تاکید کرد: اقدام نخست اینکه دولت خودش را از امور تصدی گری کنار بکشد و امور را به بخش خصوصی بسپارد، البته تقویت و توسعه بخش خصوصی و حمایت همه جانبه مادی و معنوی باید در دستور کار دولت قرار گیرد. حمایت مادی هم به این معنا نیست که دولت بیاید و هزینه کند بلکه دولت باید با ایجاد خط اعتباری، در آن فقط سپرده گذاری کند تا قدرت پرداخت تسهیلات چند برابر شود.
دولت زمینه سود توسعه گران و سازندگان را فراهم کند
وی اظهارداشت:  دومین کار دولت این است که زمینه بهره و سود توسعه گران و سازندگان را فراهم کند، زیرا اگر این اتفاق نیفتد، دیگر کسی سراغ سازندگی نمی رود، ضمن اینکه دولت در طرح بازآفرینی و طرح اقدام ملی مسکن، طوری اقدام می کند که سازندگان به زیر سود حداقل هم نمی رسند. سود ۴ تا ۵ درصدی سازندگان در شرایطی که تورم بسیار بالایی داریم، نوعی ضرر محسوب می شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پایان با تاکید بر اینکه دولت باید حمایت همه جانبه از بخش خصوصی کند و خودش هم دخالت نکند، گفت:  این سازمان اعلام آمادگی کرده تا کارگزاری طرح اقدام ملی مسکن را به عهده بگیرد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علی کاوه می گوید

    آقای خرم اگر واقعا ارتباط بین ساخت و ساز و مسایل زیست محیطی وجود دارد که همه میدانیم وجود دارد
    بهداشت محیط زیست انسانی که یکی از آن رعایت آرامش محیط زیست ساختمان ها و عدم تداخل کاربری تجاری و مسکونی است که در ضوابط طرح تفصیلی هم آمده و جز مواردی است که ماده صد نیز میتواند ورود نمتاید
    اما مهندسان سازمان شما به عنوان ناظران ساخت هیچوقت به آن توجه نمیکنند
    و شما مدعی رعایت تعاملات زیست محیطی و ساخت هستید
    چند تا ساختمان میخواهید برایتان نشان دهم که کاربری تجاری و مسکونی تداخل داشته و چند تا پرونده قضایی برای مزاحمتهای این کاربری ها برای ساکنین ساختمانها در محاکم قضایی مطرح است و باعث افزایش پرونده های بزه های اجتماعی ناشی از بین رفتن آرامش ساکنین این ساختمان ها شده و سازمان نظام مهندسی که هیچ کاری به این تخلفات زیست محیطی ندارد
    بهتر است به جای شعار دادن از پشت میزتان بیائید بیرون و نگران کرونا نباشید ببینید چقدر مردم از کم کاری سازمان و شورای انتظامی در عذاب هستند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;