خبرهای خوش برای مهندسان نقشه بردار

تاسیسات نیوز: پیش از این به دلیل کمبود مهندس نقشه‌بردار فقط گروه‌های ساختمانی (ج) و (د) تحت نظارت نقشه‌بردار بودند اما با پیگیری‌ها قرار است گروه‌های ساختمانی (الف) و (ب) نیز ناظر نقشه‌بردار بگیرند که این موضوع احتمالاً تا پایان سال جاری به نتیجه برسد.
بیش از دوازده هزار درخواست پایانکار با کاداستر
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی تعداد پرونده‌های حدنگاری شده در مشهد از زمان اجرای تفاهم‌نامه ۳ جانبه را دوازده هزار و ۴۰۶ مورد بیان کرد و افزود: این پرونده‌ها از ابتدای سال ۹۸ که تفاهم‌نامه شکل گرفته برای ۱۸میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع از املاک و ساختمان‌های شهر مشهد تشکیل شده است.
سیزدهم شهریور روز گرامی‌داشت ابوریحان بیرونی یکی از دانشمندان و نوابغ ایران است که بنا به خدماتی که این دانشمند در حوزه مهندسی و ایجاد نقشه‌های جامع داشته به نام روز مهندسان نقشه‌بردار نام‌گذاری شده است.
مهندسانی که هر سازه‌ای برای ساخت، به حضور آن‌ها نیاز دارد به همین علت، نتیجه کار آن‌ها در ابعاد مختلف اهمیت قابل ملاحظه‌ای دارد. یکی از ابعاد کاری مهندسان نقشه‌بردار که معمولاً همه مردم با آن مرتبط‌ هستند نقشه‌برداری‌هایی است که در راستای ثبت ملک و صدور سند به آن نیاز دارند و این اقدام در اصطلاح به حدنگاری شناخته می‌شود.
حدنگاری، محدوده‌بندی یا کاداستر به نوعی نقشه‌برداری ثبتی گفته می‌شود که ارزش حقوقی دارد و می‌توان طبق مرزهای آن، اسناد مالکیتی را صادر کرد. حدنگار منبع اصلی داده‌ها در اختلافات و دعاوی احتمالی بین مالکان یک ملک به حساب می‌آید که در آن نقشه حدنگاری به نقشه‌ای اتلاق می‌شود که مرزها و مالکیت قطعات زمین را نشان می‌دهد.
تفاهم ۳ جانبه برای سهولت کار
در مشهد و از چند سال پیش در تفاهم‌نامه‌ای که شهرداری، سازمان نظام مهندسی و اداره کل ثبت اسناد داشتند در راستای سهولت کار برای متقاضیان پایان کار سازه‌های ساختمانی مقرر شد همه امور نقشه‌برداری حدنگار توسط مهندسانی که صلاحیت انجام امور را دارند و از سوی نظام مهندسی استان معرفی می‌شوند انجام شود.
عضو نقشه‌بردار و هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با بیان اینکه از سال ۹۸ و با تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری مشهد انجام شد، تهیه نقشه‌های تفکیکی و حدنگار توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی انجام می‌شود، افزود: این موضوع موجب شد اختلافی بین نقشه‌های تفکیکی اداره ثبت با پایانکار شهرداری وجود نداشته باشد و ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های شهروندان برای درخواست صدور پایانکار، زمان کمتری نیز برای ثبت سند تلف می‌گردد.
شهرهای دیگر استان در برنامه حدنگاری مشترک
مسعود دباغ با اشاره به اینکه با انجام این تفاهم‌نامه مدت زمان صدور سند به یک ماه کاهش یافته است، گفت: به همین منظور تصمیم گرفته شد این موضوع برای شهرداری‌های شهرستان‌های استان نیز انجام شود. به طوری که در حال حاضر با شهرداری‌های طرقبه‌ شاندیز، سبزوار و نیشابور در حال مکاتبه هستیم تا نقشه‌های حدنگار و تفکیکی این شهرستان‌ها نیز توسط سازمان نظام مهندسی استان صورت بگیرد.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با بیان اینکه احتمالاً تا پایان سال این موضوع برای تمامی شهرستان‌های استان به انجام می‌رسد، ادامه داد: با اجرای این طرح از دوباره‌کاری جلوگیری شده و نقشه‌های سازمان نظام مهندسی ملاک صدور پایانکار و سند تفکیکی است.
وی، هم‌چنین تعداد پرونده‌های حدنگاری شده در مشهد از زمان اجرای تفاهم‌نامه سه‌جانبه را ۱۲ هزار و ۴۰۶ مورد بیان کرد و گفت: این پرونده‌ها از ابتدای سال ۹۸ که تفاهم‌نامه شکل گرفته برای ۱۸میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع از املاک و ساختمان‌های شهر مشهد تشکیل شده است.
وی از انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اداره کل ثبت و شهرداری‌های استان خبر داد و افزود: اگر این تفاهم‌نامه به انعقاد برسد، تهیه نقشه‌های حدنگار یا پیش‌تفکیک شهرستان‌های استان به عهده سازمان قرار خواهد گرفت.
حدنگاری اراضی کشاورزی در انتظار تفاهم با اداره کل ثبت
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که امکان پیاده‌سازی این مدل برای متقاضیان اسناد اراضی کشاورزی در استان نیز وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: حدنگاری اراضی کشاورزی در حال حاضر توسط اداره کل ثبت اسناد انجام می‌شود اما موضوع این است که این اداره با کمبود نیرو روبرو است و این خود سبب می‌شود روند کار سرعت لازم را نداشته باشد در همین راستا آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه به مدیر کل ثبت اسناد اعلام کردیم و معتقد هستیم تجربه خوبی که در بحث ثبت اسناد ساختمانی در حوزه شهر مشهد داریم می‌توانیم در این بخش نیز اجرایی کنیم.
وی هم‌چنین در مورد شرایط و پی‌گیری مشکلات مهندسان نقشه‌بردار خراسان رضوی افزود: با پی‌گیری‌ها قرار است صلاحیت مهندسان نقشه‌بردار برای تمام گروه‌های ساختمانی ایجاد شود؛ پیش از این از سال ۸۴ در خراسان رضوی به دلیل کمبود مهندس نقشه‌بردار فقط گروه‌های ساختمانی (ج) و (د) تحت نظارت نقشه‌بردار بودند اما با پیگیری‌ها قرار است گروه‌های ساختمانی (الف) و (ب) نیز ناظر نقشه‌بردار بگیرند که این موضوع احتمالاً تا پایان سال جاری به نتیجه برسد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;