خانه استاندارد چگونه است؟

تاسیسات نیوز: خانه استاندارد خانه ای است که بر اساس مقررات ملی ساختمان فضایی ایمن، آرام و مناسب برای ساکنین ایجاد می کند. مقررات ملی ساختمان مجموعه قوانین لازم الاجرایی است که رعایت آن در ساخت و ساز می تواند به تأمین ایمنی و آسایش کاربران منجر شود. مقررات ملی که با توجه به سطح فناوری کشور تدوین شده است و در هر یک از بخش های این مجموعه قوانین مرتبط به طور خلاصه معرفی می شوند. سیستم ساخت و ساز خشک راه‌حل های ساده و اثر بخشى را برای تامین الزامات این مقررات ایجاد کرده است که می توان با اطمینان نسبت به عملکرد فنى، آن ها را انتخاب نمود.
بهسازی صوتی
آسایش صوتی در هر خانه یکی از ویژگی های مهم فضا محسوب می شود
برای دستیابی به آرامش صوتی موارد زیر توصیه می گردد:
پوسته های خارجی ساختمان می بایست عایق بندی مناسب صوت شوند. یکی از راه حل های موجود، اجرای پوسته دوجداره می باشد. این عمل امکان استفاده از عایق صوت مناسب را بوجود می آورد.
جداکننده های داخلی در هر واحد مسکونی می بایست عایق بندی صوتی شوند. دیوار های همجوار فضاهایی مانند اتاق خواب با آشپزخانه ، فضای نشیمن و سرویس بهداشتی می بایست به صورت دو جداره با عایق صوتی مناسب در میان دو جدار طراحی شوند.
درزبندی مناسب و دقیق در محل تلاقی سطوح و ساختارها با یکدیگر رعایت گردد.
امتداد یافتن دیوارهای جداکننده تا زیر سقف اصلی.
ملاحظات مرتبط با دمای محیط (عایق بندی حرارتی)
عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد. به کمک عایق کاری می توان یک خانه را در زمستان ۵ درجه گرمتر و در تابستان ۱۰ درجه خنک تر نگه داشت.
چه جاهایی باید عایق کاری شوند؟
جاهایی که باید عایق کاری شوند عبارتند از:
ƒ سقف ها: مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را ۳۵ % تا ۴۵ % کاهش می دهد.
ƒ دیوارهای خارجی: مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را حدود ۱۵ % کاهش می دهد.
ƒ کف: مصرف انرژی در زمستان را ۵% کاهش می دهد.
محافظت در برابر حریق
یکی از مهمترین نیازهای طراحی ساختمان، تامین ایمنی دربرابر آتش است.  محافظت ساختما ن ها در برابر آتش سوزی از ابعاد ایمنی جانی، مالی و منافع ملی از ضروری ترین نیازها و الزامات در طرح و اجرای ساختمان ها است. برای تامین ایمنی و مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش،لازم است از مصالح مناسب در سازه و نازک کاری ساختمان استفاده شود. بنابراین طراح باید از مشخصات مصالح و سیستم های ساختمانی در برابر آتش مطلع باشد و انتخاب مناسب را متناسب با مشخصات ساختمان انجام دهد. همچنین مقاومت سازه و عناصر ساختمانی در برابر آتش باید مطابق با مقررات ساختمانی تامین شود. برای این هدف در بسیاری از موارد نیاز است تا از پوشش های محافظت کننده برای مقاوم سازی اجزای ساختمان در برابر آتش استفاده شود.
الزامات حریق
ایمنی ساختمان ها در برابر آتش،دو هدف ایمنی جانی  و ایمنی مالی را دربردارد. به طور ساده در مورد اهداف ایمنی می توان گفت ایمنی جانی با محافظت افراد در برابر دود وایمنی مالی به وسیله کنترل گرمای ناشی از آتش سوزی به دست می آید.در مجموع، طراحان برای رسیدن به اهداف ایمنی در برابر آتش می توانند از ۵ روش اصلی استفاده نمایند:
ƒ کشف و اعلام به موقع حریق
ƒ طراحی مسیرهای خروج
ƒ جلوگیری از گسترش داخلی و خارجی حریق
ƒ سیست مهای خاموش کننده
ƒ دسترسی آسان برای نیروهای آتش نشانی
ایمنی در برابر زلزله
در عملکرد مهندسی ساختمان ها در مواجهه با زلزله، صرفاً تحلیل و طراحی سازه مورد توجه قرار می گیرد. این در حالی است که اجزای غیر سازه ای (نظیر دیوارهای جداگر و میانقاب ها) نیز باید در مقابل زلزله مقاوم باشند. به علاوه، اثرات اجزای غیر سازه ای (به ویژه سختی پرکننده های میانقابی) بر رفتار لرزه ای سازه نیز باید در نظر گرفته شود.
هما نگونه که مستحضر هستید، کشور عزیزمان به لحاظ لرزه خیزی و تلفات ناشی از زلزله در شرایط بسیار خاصی قرار دارد. به همین سبب، بازنگری های در صنعت ساختمان کشور صورت گرفته و استفاده از مصالح و ساختارهای سبک و انعطاف پذیر، به عنوان راهکاری موثر در ساخت بناهای ایمن در برابر زلزله، در دستور کار قرار گرفته است. در این میان، استفاده از اجزای غیرسازه ای سنگین و صلب، نظیر دیوارهای بنایی (به عنوان جداگر و میانقاب)، از یک سو باعث افزایش نیروهای زلزله گردیده و از سوی دیگر می تواند تاثیر منفی بر رفتار لرزه ای سازه داشته باشد. انتخاب مصالح و ساختارهای نامناسب در اجزای غیرسازه ای، می تواند اثر سوء بر عملکرد لرزه ای کل سازه داشته باشد.
با توجه به اهداف آئین نامه ۲۸۰۰ علاوه  بر محاسبات سازه ساختمان (پایه، ستون ها، تیرها، سقف ها، کف ها و دیوارهای پوسته خارجی بنا) و محاسبات مقاومت در برابر زلزله طبق آئین نامه های موجود، طراحی عناصر غیرسازه ای نیز باید از نظر مقاومت در برابر زلزله مورد توجه مهندسان معمار و سازه ساختمان قرار گیرد و تنها مقاوم کردن اسکلت ساختمان در برابر زلزله کافی نیست.
برخی ایرادات مشاهده شده در اجرای پروژه های مسکونی
امتداد درز در پیشانی و زیر باکس
راه رفتن بر روی پنل ها
عدم رعایت حصیرچینی در پنل ها پرکردن فضای خالی دیوار با انواع مصالح صلب برش نامناسب پنل
آویزگیری از تاسیسات
عدم اجرای جزئیات آویزگیری
ایجاد حفره در پنل
عدم استفاده از اتصال مناسب به سقف اصلی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;