حکمرانی ناکارآمد در بخش آب

به گزارش تاسیسات دنیای اقتصاد،  دومین همایش بحران آب چندی پیش در کرمان برگزار شد و در آن معاون وزیر نیرو، حکمرانی نامناسب در بخش آب را مورد تاکید قرار داد و این را به حاضران در همایش گوشزد کرد که اگر بتوانیم 11میلیارد مترمکعب در پنج سال از مصرف کنونی آب کشور کم کنیم، امید است سفره‌های آب زیرزمینی کشور بعد از 25 سال خود را بازیابی کنند؛ اگرچه بسیاری چیزها بازنمی‌گردد!
اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: حرکت بدیعی در استان کرمان صورت گرفته و مطمئنا از اثرات مثبت برای حل بحران آب بهره‌مند می‌شویم و به‌زودی شاهد نتایج آن خواهیم بود.
رحیم میدانی، در دومین همایش بحران آب استان کرمان تاکید کرد: نباید تصور شود ریشه مشکل آب در خشکسالی است و اکثر متخصصان دنیا اعتقاد دارند، مشکل ما در بحث آب فقدان حکمرانی خوب و مدیریت کارآمد و موثر است.
معاون وزیر نیرو اظهار کرد: اقلیم ما همیشه توام با نوسان است و باید بتوانیم کشور را با همین نوسانات اداره کنیم و علم و تخصص برای همین است و اگر قرار باشد در سال‌های پرآبی زندگی پرنشاط باشد و در کم آبی ناامیدی باشد، سوء مدیریت است.
وی افزود: ما تلاش کرده‌ایم که تحولی در مدیریت آب کشور ایجاد و ضعف‌ها را جبران کند و فرصت کمی داریم. نباید می‌گذاشتیم کار به این مرحله برسد تا به خودمان بیاییم.
میدانی گفت: متخصصان نزدیک به سه دهه است که در کشور اعلام می‌کنند در مدیریت آب در کنار همه اقدامات خوبی که در ساختن سد، اجرای طرح آبیاری و… انجام شده، باید به سایر جنبه‌های مدیریت آب توجه کنیم.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: بحث مدیریت به هم پیوسته آب مفهوم جدیدی نیست؛ اما برای این حرف‌های خیرخواهانه و اندیشمندانه گوش شنوا نبود و سعی می‌کردیم منافع کوتاه‌مدت مردم را به منافع دراز مدت آنها ترجیح بدهیم.  معاون وزیر نیرو اظهار کرد: دولت یازدهم توجه خاصی به بحث آب دارد و در برنامه ششم قصد دارد وجهه خاصی به آب بدهد و در جلسه 15 شورای‌عالی آب قرار شد طرح احیا و تعادل بخشی آغاز و به تفکیک هر محدوده مطالعاتی، به وزارت جهاد اعلام شود چه میزان آب برای کشاورزی در اختیار 
داریم.
وی افزود: در 609 محدوده مطالعاتی اعلام شده چه میزان آب را می‌توان به کشاورزی اختصاص داد و این بخش باید خود را مقید به این میزان آب کند و اگر بتوانیم 11 میلیارد مترمکعب در پنج سال از مصرف کنونی آب کشور کم کنیم، امید است سفره‌های آب زیرزمینی کشور بعد از 25 سال خود را بازیابی کنند؛ اگرچه بسیاری چیزها بازنمی‌گردد.

کارشناسان، راستی آزمایی کنند
استاندار کرمان گفت: کارشناسان در زمینه اقدامات موثر انجام شده از سوی مسوولان یک منطقه راستی آزمایی کنند.
علیرضا رزم حسینی که در دومین همایش بحران آب در استان کرمان سخن می‌گفت، به روال ماه‌های اخیر بر نظرات خاص خود که مشخص نیست امکان تحقق آنها در فضای فعلی کشور چقدر است، افزود: باید پول نفت را در صندوق کارآیی گذاشت و اگر بدانیم سهم استان دقیقا چقدر است آن وقت می‌توان بهتر مدیریت کرد. وی یکی از چالش‌های پیش رو در زمان حاضر را تمرکز اختیارات در مرکز دانست و گفت: باید این موضوع را همه جا گفت مگر نمی‌خواهید بار استان‌ها از حکومت مرکزی کاهش پیدا کند، پس در این صورت باید اختیارات را به اهل آن، هر چند آزمایشی واگذار کرد.
استاندار کرمان تصریح کرد: مردم از دولت مطالبه کنند و نباید کسانی فکر کنند که با این کار دولت و حکومت تضعیف می‌شود؛ زیرا زمانی دولت تضعیف خواهد شد که نرخ بیکاری 30درصد شود و تعداد چاه‌های غیر مجاز به 34هزار حلقه برسد.
وی خاطرنشان کرد: اینکه چگونه بتوان از آب حداکثر بهره‌وری را داشت یک سوال جدی است و آب با زحمت و گرانی به دست می‌آید و متاسفانه به ارزانی و بدون هزینه مناسب از دست می‌رود و کالایی تولید می‌شود که ممکن است از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد. 
وی اضافه کرد: در استان کرمان باید سهم انتقال حوزه به حوزه وجود داشته باشد و دلیلی ندارد که چون در مصرف آب پس‌انداز داریم دیگر این کار انجام نشود و البته باید وزیر نیرو بابت این کار مشوق‌هایی را به استان‌ها بدهد و در استان‌های کشور رقابت برای پس‌انداز آب ایجاد شود. وی گفت: دولت تدبیر و امید و شخص رئیس جمهوری به موضوع آب نگاه ویژه‌ای دارند و منابع بسیار خوبی از صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی قرار داده است.
رزم حسینی اظهار کرد: طرح همیاران آب برای حمایت از کشاورزی است و بخش آب در صنعت کشاورزی حرف اول و کلیدی را می‌زند و اگر در این بخش مدیریت و برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد، روند خشکسالی و کم آبی منجر به خشک شدن باغات می‌شود و این موضوع ادامه خواهد داشت. 

بحران در 20 شهر و 514 روستا
هنوز در 20 شهر و 514 روستا استان بحران آب داریم.  معاون عمرانی استاندار کرمان با بیان این مطلب گفت: شورای آب استان کرمان 17 بند مصوبه را برای مقابله موثر با بحران آب تصویب کرده است. محمدجواد کامیاب افزود: استفاده از سیستم نوین آبیاری در مزارع و باغات با حفظ سطح زیر کشت موجود، لوله‌گذاری در سطح مزارع و باغات، حذف کشت‌های با مصرف آب زیاد و راندمان پایین تولید محصول، اصلاح و بهبود روش‌های بهزراعی، خاموشی و عدم بهره‌برداری از موتور پمپ‌های کشاورزی، بررسی کاهش سطح زیر کشت، برقی کردن چاه‌های کشاورزی، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق روی تمامی چاه‌ها، قطع انشعاب‌های غیر مجاز و تعویض کنتورهای خراب از دیگر مصوبه‌های 17 گانه شورای آب استان کرمان است.

وضعیت آب کرمان خوب نیست
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان گفت: وضعیت آب استان خوب نیست؛ به طوری که تاکنون 34 میلی‌متر میانگین بارندگی در استان بوده و حتی در برخی مناطق استان هنوز یک قطره باران هم نیامده است.
محمدرضا بختیاری هم در همایش بحران آب استان کرمان افزود: امروز به حدی رسیدیم که در تامین 280 میلیون متر مکعب آب شرب استان دچار مشکل شده‌ایم. 
وی بیان کرد: وقتی مساله آب استان به‌صورت جدی مطرح شد بحثی شکل گرفت که با روند عادی نمی‌توان بحران آب کرمان را مدیریت کرد و نتیجه این شد که یک حرکت جهادی در استان به وجود آمد.

دولت به تنهایی قادر نیست
رئیس اندیشکده آب ایران گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند برای خروج از بحران آب عمل کند و بخش خصوصی و همه باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.
سیداحمد علوی افزود: اکنون از وزارت نیرو انتظار داریم که یک کار بدیع اتفاق بیفتد و بپذیریم که وضعیت کنونی آب از مشکلات گذشته است. وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی ایران مکلف شد دفتری را با عنوان مطالعات استراتژیک آب ایران تاسیس کند، افزود: با ورود به بخش خصوصی، هسته ملی را در کشور برای پیگیری مبانی نظری تجهیز عزم ملی و اصلاح آب کشور ایجاد کرده‌ایم.
رئیس اندیشکده آب ایران افزود: ما موارد فراوانی از تحقیق و پژوهش مرتبط با آب را داریم؛ ولی در فضای سیاسی و اجرایی نمی‌توانیم تاثیرگذار باشیم؛ اندیشکده آب ایران برای ساماندهی همین مساله تاسیس شده است.
علوی اضافه کرد: در نشست‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر درست حرکت کنیم مانند سال 79 و 80 برای حرکت آب کشور متحول می‌شود و این اتفاق ضرورت 
دارد.

امضای تفاهم‌نامه طرح نجات آب
در پایان همایش استانی بحران آب در کرمان، تفاهم‌نامه طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) ویژه دانش‌آموزان متوسطه دوره اول استان کرمان سال تحصیلی 93-94 بین مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان امضا شد. آموزش تمامی دانش آموزان دبیرستان‌های دوره اول استان کرمان در قالب طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) در جهت حفاظت بهتر از منابع آب از موضوعات این تفاهم‌نامه است.





انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;