حوادث کار همچنان قربانی می گیرد

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا، رعایت نکردن نکات ایمنی در کار کماکان حادثه می آفریند.


«محمد مهدی شایق» در این باره گفته است : با وجود تدابیر قانونی و ایمنی موجود و انجام مراقبت‌ها و بازرسی‌های مداوم از کارگاه‌ها که با هدف محافظت از جان و سلامت افراد حاضر در محیط کارگاهی انجام می شود، این گونه حوادث به دلیل بی‌توجهی و سهل انگاری کارگران و کارفرمایان همچنان قربانی می‌گیرد.

این مقام ایمنی شهری به تلفات ناشی از عدم استفاده لوازم ایمنی اشاره کرد و گفت: متأسفانه هنوز هم در کارگاه‌های کوچک صنعتی و ساختمانی کارفرمایان به مسائل ایمنی کارگران خود کمتر اهمیت می‌دهند و همین مسئله علاوه بر نقص عضو و هزینه‌ها و مصائب ناشی از آن برای خود افراد و خانواده‌های آنان، مشکلات و مسائل زیادی را سالانه بر دستگاه‌های امدادرسان تحمیل می‌کند.

وی اضافه کرد: مخاطب ما جهت طرح این مشکل در حال حاضر هم کارفرمایان می‌باشند و هم افراد شاغل در کارگاه‌ها چرا که کارفرمایان به منظور کاهش بی‌جای هزینه‌های ناچیز ناشی از کار تحت عنوان صرفه جویی با حذف موارد ضروری ایمنی باعث بروز حوادث می‌شوند و کارگران نیز به دلیل بی‌اطلاعی و عدم تجربه و آگاهی و فرار از تجهیزات دست و پاگیر ایمنی یا حتی ابراز شجاعت در کار قربانی حوادث کاری می‌شوند.

 

شایق در ادامه رعایت نکات ایمنی را به سود کارفرمایان دانست و گفت: با یک محاسبه ساده و مقایسه هزینه ناشی از دیه نفس یا دیه نقص عضو و خسارات ناشی از حوادث کاری با هزینه تأمین ایمنی برای کارگران می‌توان به این نتیجه رسید که عدم رعایت اصول ایمنی در کار و خسارات ناشی از حوادث می‌تواند کارگاه را ورشکسته کند و حتی باعث مجازات‌های سنگین از قبیل حبس و جریمه مالی برای کارفرمایان شود، اما اگر موارد مذکور را با درایت و مدیریت در راستای تأمین ایمنی و آموزش کارگران هزینه کنند علاوه بر کاهش وخطرات و حوادث، موجب بقا و افزایش اعتبار کارفرما نیز می‌شود.

 

شایق در ادامه افزود: پیشگیری از حوادث قطعاً هزینه و زحمت و خطر کمتری دارد اگرچه برای حفظ جان و سلامت خود اگر هزینه‌ای هم بشود ارزش دارد زیرا هیچ چیز بالا‌تر از سلامت انسان نیست.


لذا مقابله با حوادث و درمان صدمات و جبران خسارات ناشی از آن بسیار هزینه بر و پرزحمت‌تر است و حتی خطرات ناشی از مقابله با حوادث نیز امدادگران را تهدید می‌کند.

 

مدیرعامل آتش نشانی با ذکر اینکه حوادث کاری در بخش ساختمان بیشترین آمار صدمات و تلفات را در این سازمان به خود اختصاص داده است و توجه بیشتر کارفرمایان و کارگران را در این زمینه می‌طلبد، تأکید کرد: ایمنی یکی از شاخصه‌ها و مؤلفه‌های مهم و اساسی زندگی شهری امروز محسوب می‌شود و شهر ایمن به عنوان هدف مطلوب مورد نظر برنامه ریزان و کار‌شناسان امور شهری قرار دارد.


وی در ادامه به چند حادثه اخیر که به کشته و مصدوم شدن چند کارگر منجر شده اشاره کرد و گفت: تقریباً در تمامی صنایع نیاز به جابجایی و انتقال اجسام سنگین وجود دارد و این امر اغلب با استفاده از جرثقیل صورت می‌گیرد.


کار کردن با این وسیله نیز مستلزم رعایت یک سری نکات و اصول ایمنی است که با توجه به مشاهدات کار‌شناسان ایمنی به جرأت می تواتن گفت که این تدابیر مورد توجه افراد مسئول قرار نمی‌گیرد.

 

به گفته شایق ، چندی پیش استفاده ناایمن از این ابزار کارگاهی یک کارگر جوان را تهدید به مرگ کرد که با همت امدادگران آتش نشانی نجات یافت.

 

او در ادامه افزود:عدم معاینه فنی این دستگاه که باید روزانه صورت بگیرد و عدم توجه به وجود کابل‌های برق هنگام حرکت بازوی دستگاه، قرار گرفتن کارگر بر روی بار جرثقیل و چند بی‌احتیاطی دیگر زمینه ساز حادثه‌ای شد که نفس هر بیننده‌ای را در سینه محبوس می‌کرد.

 

شایق تاکید کرد:دستگاه دچار نقص فنی بوده و درست در زمانی که کارگر بر روی بار در ارتفاع ۳۰متری و در کنار سیم برق فشار قوی قرار گرفته بود از کار افتاد.

 

نمونه این حادثه در لیست عملیات‌های امدادی آتش نشانان باز هم مشاهده می‌شود. که اغلب از عدم بررسی دستگاه‌ها و اطمینان از سلامت و استحکام قطعات و سیم بوکسل‌ها و جدی نگرفتن استفاده از تجهیزات ایمنی ناشی می‌شود که همین مسئله باعث یک حادثه و پاره شدن سیم بوکسل یک آسانسور در هنگام نصب در ساختمان و سقوط آن بر روی یک کارگر جوان و مرگ وی شد.

 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی در این باره افزود: این تدابیر پیشگیرانه در کارگاه‌ها صرفا با هدف کاهش تلفات و صدمات این قشر زحمت کش در هنگام کار اندیشیده و تحمیل می‌شود اما بدون توجه و همکاری آنان نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

 

وی با توجه به این موارد به وقوع حریق در ترانس‌های برق شهری اشاره کرد و گفت: وارد شدن فشار بیش از حد جریان برق سیستم برق رسانی تا کنون چندین حریق ترانسفورماتورهای برق را در بر داشته است. علاوه بر آن این موضوع در ساختمان‌ها نیز منجر به حریق کنتور و وسایل برقی شده است.

 

این مقام مسئول در پایان نسبت به افزایش خطرات ناشی از مصرف بیش از حد برق نیز هشدار داد و گفت: متناسب با افزایش دما و فرا رسیدن موج گرما مصرف برق بخصوص در ساعات اوج گرما افزایش می‌یابد.



این مسئله اگر بدون مدیریت مصرف و بصورت کنترل نشده ادامه یابد می‌تواند زمینه ساز حوادث و آتش سوزی گردد. چنانچه مصرف زیاد برق در کنار زمینه‌هایی همچون اضافه بار، اتصال کوتاه، زوال تدریجی کابل برق منجر به بروز جرقه‌های الکتریکی و وقوع آتش سوزی خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;