حناچی: بازوی اجرایی جهت مقابله با ساختمان های ناایمن نداریم

شهردار تهران: ما ساختمان‌ های ناایمن را شناسایی کردیم اما اگر از لحاظ حقوقی پشتیبانی نشویم نتایج خوبی حاصل نمی‌شود.
 به گزارش تاسیسات نیوز، شهردار تهران با بیان اینکه بعد از پلاسکو تا کنون ۳۳ هزار پلاک در معرض خطر شناسایی کردیم که ممکن است حداکثر ۱۵۰۰ پلاک دیگر اضافه شود، گفت: ما این ساختمان ‌ها را شناسایی کردیم اما اگر از لحاظ حقوقی پشتیبانی نشویم نتایج خوبی حاصل نمی‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان ، پیروز حناچی پس از ترک جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شایعاتی وجود دارد که شما به جلسه هیات دولت نمی‌روید گفت: من دعوتنامه‌های حضور در جلسات را دریافت کرده‌ام و امروز نیز از طریق پیامک مطلع شدم. شاید در اجرای برخی موضوعات اختلاف نظرهایی باشد اما قطعا هدف ما و دولت اجرای قوانین است
وی در مورد حادثه کلینیک سینا، گفت: سازمان آتش نشانی سه اخطاریه از نظر ایمنی به مالک ابلاغ کرده است و یک اخطاریه نیز در مورد ماده ۱۰۰ این ساختمان بوده است.
شهردار تهران با بیان اینکه ما شاهد خلاء قانونی هستیم گفت: بر اساس قانون از بافت مسکونی می‌توان برای مطب استفاده کرد اما آیا می‌توان از این بافت مسکونی استفاده تجاری پزشکی کرد؟
وی با بیان اینکه این خلاء قانونی به طور قطع وجود دارد که یک لایحه در دولت مطرح است تا این حادثه تبدیل به اصلاح قانون شود، گفت: یک راه، بیمه اجباری برای ساختمان‌های حساس است. چرا که اگر یک ساختمانی بیمه شود مقررات ملی آن کنترل شده و در صورت بروز حادثه، بیمه آن را پرداخت می‌کند اما در حال حاضر مشکل اصلی ما این است که ما موارد ناایمن را ابلاغ می‌کنیم اما اگر مالک برای اصلاح آن اقدامی انجام ندهد نمی‌توانیم در قانون پیگیری کنیم و مسئولیت دستگاه‌های نظارتی و بهره برداران برابر نیست.
حناچی با بیان اینکه بعد از پلاسکو تا کنون ۳۳ هزار پلاک در معرض خطر شناسایی کردیم که ممکن است حداکثر ۱۵۰۰ پلاک دیگر اضافه شود، گفت: ما این ساختمان ‌ها را شناسایی کردیم اما اگر از لحاظ حقوقی پشتیبانی نشویم نتایج خوبی حاصل نمی‌شود.
وی با بیان اینکه خوشبختانه همکاران ما در محل حادثه زود حاضر شدند و حضور به موقع آنها باعث کنترل حریق شد اما متاسفانه انفجار دو کپسول و موج ناشی از آن و همچنین فشار بالای منوکسید کربن سبب شد که تعدادی از همشهریان‌مان جان خود را از دست بدهند، گفت: معتقدم در چنین حوادثی علل و زمینه‌های وقوع باید حل شود. به عنوان مثال در این حادثه درست است که بر اساس قانون در ساختمان ‌های مسکونی می‌توان مطب پزشکی دایر کرد اما نه مطب و کلینیکی که از آن استفاده تجاری در حوزه پزشکی شود.
وی در پاسخ به این سوال که عملکرد سازمان آتش نشانی را در این حادثه چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: همکاران ما حضور خوبی داشتند اما ما اجازه پلمب نداریم و اخطاریه‌های صادر شده نیز به مراجع قضایی رونوشت شده است و در مورد اجرای رای ماده ۱۰۰ نیز باید پیگیری شود اما در حال حاضر ما ۷۲ هزار رای ماده ۱۰۰ داریم که بنا به دلایلی هنوز اجرایی نشده است اما من نمی‌توانم سهمی برای آتش نشانان در این اتفاق تعیین کنم و این مسئله بر عهده قوه قضائیه است اما معتقدم همکارانمان در این گلوگاه خوب عمل کردند.
وی در پاسخ به این سوال که کمپینی راه اندازی شده که ساختمان ‌های ناایمن به مردم معرفی شوند، گفت: اعلام عام با نصب یک پلاکارد تبعات دارد و اینکه دل مردم را خالی کنیم اما اقدامات موثری در پی این اعلام رخ ندهد، جای تامل دارد.
منبع تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;