حمزه شکیب: باید به اجرای طرح های هادی و تفضیلی مقید باشیم

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور تاکید کرد: باید به اجرای طرح های هادی و تفضیلی مقید باشیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، حمزه شکیب روز سه شنبه در همایش ملی زلزله در بجنورد مرکز خراسان شمالی اظهار کرد: علاوه بر آن باید رویکرد و استانداردهایمان را با استفاده از فناوری های نوین پیاده سازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه ۳۱ خرداد ماه سالروز وقوع زمین لرزه رودبار است، گفت: از آن زمان تاکنون حرکت های خوبی در زمینه ساخت و ساز ساختمان ها انجام شده اما کافی نیست و با سرعت ساخت و ساز و تحولی که علم ایجاد کرده است، باید نگاه تحول گرایانه در ساختمان ها و کیفیت آن ها داشته باشیم.
شکیب افزود: مقررات ملی ساختمان در عین حال که نقاط قوت مناسبی دارد، اشکالات عمده ای نیز دارد و علاوه بر اینکه در مقررات ملی ساختمان باید تحول ایجاد شود باید ضوابط طرح تفضیلی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در شهر تهران یک هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه وجود دارد و باید نقشه های معماری، سازه ای، تاسیسات برق و مکانیزم فروریزش آن ها را آماده داشته باشیم و به آتش نشان های ایستگاه های آتش نشانی آموزش دهیم که اگر اتفاقی افتاد، آن ها بدانند از چه قسمتی به داخل ساختمان ورود پیدا کنند.
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ما به این امر رضایت داده ایم که هنگام وقوع حادثه ای همچون زلزله سقف نریزد، گفت: این امر به معنای آن است که از هزینه اقتصادی ۷۵ درصد ساختمان گذشته ایم.
وی تصریح کرد: هر خانوار ایرانی ۴۵ درصد از درآمد خالص خود را صرف تامین مسکن می کند، بنابراین این یک سرمایه ملی است و وظیفه ما این است که بررسی و اقدامات لازم را جهت حفظ این سرمایه انجام دهیم.
شکیب خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم به نقطه ای از کیفیت در صنعت ساخت و ساز برسیم و دیگر شاهد حوادث ناگواری مثل ریزش متروپل نباشیم؛ با نگاه تحول گرایانه از حیثیت نظام مهندسی کشورمان دفاع کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه ارتباطات و هشدارهای درون سازمانی در بسیاری از طرح های بی کیفیت مورد توجه قرار نمی گیرد و ریزش متروپل نمونه بود که هشدارهای برخی از نهادهای ذیربط در آن رعایت نشده بود.
انتهای پیام
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;