حلقه مفقوده مسکن اقتصادی

تاسیسات نیوز: طرح «مسکن اقتصادی» که در ابتدا با عنوان مسکن ۲۵ متری شناخته شد، تاکنون بارها مورد نقد و بررسی مسئولان و کارشناسان حوزه مسکن قرار گرفته است. با توجه به شرایط کنونی بازار مسکن که رکود تا عمق آن نفوذ کرده و خرید خانه برای مردم به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است، بسیاری از صاحب‌نظران موافق اجرای طرح مسکن اقتصادی هستند و بر این باورند که این طرح به خصوص برای نسل جوان گزینه مناسبی بوده و می‌تواند چالش مسکن بخش قابل توجهی از خانه-اولی‌ها را هم برطرف کند.
با این حال، همچنان نظرات مخالف و انتقادی نسبت به اجرای این طرح از سوی برخی مسئولان و کارشناسان این حوزه مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه این نوع خانه‌ها با فرهنگ جامعه ایرانی همخوانی ندارد و در شرایط کنونی ممکن است منجر به گرانی مسکن شود.
مدتی بود که بحث مسکن اقتصادی در سکوت خبری به سر می‌برد. حال پس از گذشت سه ماه بی‌خبری از روند پیشرفت این طرح، اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در نشست رسانه‌ای، جزئیات روند پیشرفت طرح مسکن اقتصادی را توضیح داد.
به گزارش «خانمان» مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران توضیحاتی را درخصوص تغییرات اجراشده در طرح «مسکن اقتصادی» ارائه کرد و گفت: طرح مسکن اقتصادی در ابتدا با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد به این علت که به اشتباه این طرح را مقابل طرح‌های دولت در بخش مسکن می‌دانستند، اما بارها اعلام شد که طرح مسکن اقتصادی هیچ ارتباطی با طرح‌های مسکن دولتی ندارد و برگرفته از بخش تعاون اقتصاد کشور است.
انعقاد قرارداد ساخت ۲۰ هزار واحد مسکن اقتصادی
خشایار باقرپور ادامه داد: به دلیل تنش‌های ایجادشده درخصوص طرح مسکن اقتصادی، ترجیح ما بر این بود که در این مدت به جای ادامه دادن به بحث‌های رسانه‌ای، تمرکز خود را بر رسیدگی به مسائل حقوقی و اجرایی این طرح بگذاریم که خوشبختانه دستاوردهای خوبی در این زمینه داشتیم.
باقرپور همچنین اعلام کرد: طرح ساخت مسکن اقتصادی در منطقه ۱۹ تهران که از زیرمجموعه‌های بخش شهرداری محسوب می‌شد، منتفی شده است و اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در حال‌ حاضر برای ساخت مسکن در یک زمین شهرکی به مساحت تقریبا یک میلیون مترمربع که ظرفیت ساخت ۲۰ هزار واحد مسکن اقتصادی را با تمام امکانات لازم دارد، قرارداد بسته است.
تغییر متراژ واحدهای مسکن اقتصادی
این فعال ساختمانی با بیان اینکه ساخت مسکن اقتصادی نقش موثری در مهار تورم دارد، بیان کرد: با توجه به آنکه اعلام می‌کردند مسکن کوچک‌متراژ خلاف فرزندآوری بوده است، بنابراین اقدام به تغییر متراژها کرده و واحدهای با متراژ ۲۵ تا ۹۰ متری کلید زده شد.
باقرپور با بیان اینکه مسکن کوچک‌متراژ مغیار با فرآیندهای ایرانی- اسلامی نیست، افزود: ساخت مسکن اقتصادی در قالب تفاهم نامه با اتحادیه شرکت‌های دانش بنیان منعقد شده است و اجرای این پروژه‌ها به صورت کاملا هوشمند ساخته می‌شود‌.
مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی عمران تهران اظهار کرد: مسئولیت تشکل مردم‌نهاد بر عهده اتحادیه‌های تعاونی عمرانی است و با توجه به آنکه منطقه ۱۹ را به صورت پایلوت انتخاب کرده بودیم، بعد از مدتی با آن مخالفت شد. درنتیجه اقدام به تهیه زمین به متراژ یک میلیون متر مربع در اطراف تهران کردیم و ساخت ۲۰ هزار واحد در این شهرک کلید خورد.
وی اظهار کرد: ۲۰ هزار واحد اقتصادی با تمام امکانات برنامه‌ریزی شده و این پروژه‌ها در قالب ایجاد تعامل و قرارداد همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در حال طراحی است و به زودی اولین شهرک اقامتی تمام هوشمند و پاک کشور ساخته خواهد شد.
مسکن ملی یا مسکن اقتصادی؟
وی افزود: با توجه به وعده دولت درخصوص ساخت ۴ میلیون مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن و چالش‌ها و مشکلاتی که در حال‌ حاضر در مسیر اجرای آن قرار دارد؛ از قبیل افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز، تامین زمین مورد نیاز و درخواست همکاری با کشورهای دیگر در پیاده‌سازی فناوری‌های نوین برای این طرح و از طرف دیگر ارائه طرح مسکن اقتصادی از سوی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، با توجه به ویژه بودن این طرح برای نسل جوان به دلیل امکانات و به روز بودن آن، این سوال مطرح می‌شود که ترجیح و انتخاب مردم در آینده کدامین نوع از واحدهای مسکونی عرضه شده است؟ مسکن ملی یا مسکن اقتصادی؟
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در این رابطه گفت: واقعیت این است که هر محصولی مخاطب خاص خود را دارد. ما نه درپی ایجاد رقابت بین این دو نوع مسکن هستیم و نه اساسا معتقد هستیم که رقابتی شکل خواهد گرفت. دولت مبتنی بر وعده‌هایی که در آغاز کار در رابطه با تامین مسکن داشته، در نظر داشت تا به وعده‌های خود عمل کند. دولت وعده ساخت ۴ میلیون مسکن را داده بود و عملا بر اساس تقاضاهایی که ثبت شده بود، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تقاضا احراز شرایط شده است. درواقع مسکن ملی بر اساس ثبت‌نام‌ها و واریزی‌هایی که انجام شده در حال پیشرفت است. بنابراین این نوع مسکن هم مخاطب خاص خود را دارد.
استقبال گسترده از مسکن اقتصادی
این فعال صنفی در ادامه اضافه کرد: ما با طیف متفاوتی از شرایط و سلایق مواجه هستیم، اما پیش‌بینی ما این است که از طرح مسکن اقتصادی استقبال گسترده‌ای خواهد شد، بنابراین باید به فکر توسعه این طرح در سریع‌ترین زمان ممکن باشیم.
وی ادامه داد: با توجه به همکاری اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با شرکت‌های دانش‌بنیان، به خصوص برای نسل جوان بسیار جذاب است که بخواهند در یک مجموعه مسکونی هوشمند زندگی کنند، در حالی که ممکن است برای قشری از جامعه با محدوده سنی بالای ۴۰ سال این مورد خیلی مدنظر نباشد. استفاده از وسایل کم‌مصرف، تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر، ایجاد چرخه صحیح آب و در کل، ساخت یک شهرک سبز و پاک از اهداف طرح مسکن اقتصادی است که برای مردم به ویژه نسل جوان جذاب است.
افزیش سهم واحدهای کوچک در معاملات
باقرپور بیان کرد: مدتی است که آمار معاملات مسکن کم و بیش منتشر می‌شود. طبق این آمارها و اطلاعات، مشخص است که سهم واحدهای مسکونی با متراژ پایین در کل معاملات افزایش یافته است. بنابراین با توجه به بیشتر شدن تمایل مردم به تهیه واحدهای مسکونی با متراژ پایین‌تر، پیش‌بینی ما این است که از لحاظ مقرون به صرفه بودن نیز بیشتر مردم از مسکن اقتصادی استقبال کنند و از این رو آینده روشنی در انتظار اجرای این طرح است.
وی ادامه داد: طبق آمارو ارقام ارائه شده میزان معاملات مسکن در تهران طی یک ماه به هزار و ۵۰۰ معامله رسیده است، این در حالی است که باید بالغ بر ۲۰ هزار فقره معامله مسکن در ماه صورت گیرد.‌
رشد ۱۶۰ درصدی هزینه‌های ساخت
به گفته باقرپور، کاهش تولید و مسکن نقش موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن را دارد و زمانی که بازار مسکن در رکود باشد، قدرت خرید مسکن در خانوارهای ایرانی کاهش می‌یابد‌.
وی با تاکید بر اینکه آمارهای مسکن که در طی چند ماه گذشته منتشر می‌شود، سهم واحدهایی با متراژ کوچک‌تر در کل معاملات بیشتر می‌شود افزود: طبق آمار‌های که سازمان نظام مهندسی منتشر کرده است، قیمت و هزینه‌های ساخت در حال افزایش است و با رشد ۱۶۰ درصدی روبه‌رو شده است. همین امر باعث شده تا مدت زمان ساخت مسکن در کشور کوتاه‌تر شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;