حذف هورمون های آب با نور خورشید

آلاینده هایی مانند هورمون های استروئیدی در سراسر جهان آب های آشامیدنی را آلوده می کنند و حتی در مقادیر کم تهدیدی جدی برای سلامت انسان و محیط زیست به شمار می آیند. تا امروز فناوری های تصفیه آبی که بتوانند این مواد را حذف کنند، کم بودند.
تاسیسات نیوز/ ترجمه/ مهندس نیره شمشیری: به تازگی دانشمندان موسسه فناوری کارلسروهه (KIT) فرایند شیمیایی جدیید برای حذف هورمون ها ابداع کرده اند که از مزیت سازوکارهای فوتوکاتالیست بهره گرفته و الاینده ها را به محصولات اکسیداسیون ایمن تبدیل می کند.
آلاینده های آلی مانند داروها، آفت کش ها و هورمون ها – حتی در مقادیر نانو- آب آشامیدنی را به گونه ای آلودهمی کنند که خطرات جدی برای انسان ها، حیوانات و محیط زیست دارد. مخصوصا هورمون های استروئیدی می توانند سبب اسیب های بیولوژیکی برای انسان هاو حیات وحش شوند. اتحادیه اروپا استانداردهای کیفیت سخت گیرانه ای برای اب اشامیدنی ایمن و پاک وضع کرده است که باید در توسعه فناوری های جدید برای تصفیه آب مورد توجه باشد.
رئیس این گروه تحقیقاتی می گوید: «مشکل اصلی اینجاست که تشخیص هورمون های استروئیدی در اب بسیار سخت است. یک مولکول هورمون برای هر کوئینتیلون ]یک با ۱۸ صفر به توان ۲[مولکول آب وجود دارد که مقدار بسیار کمی است.
با فناوری های موجود، واحدهای تصفیه اب نمی توانند این آلاینده ها را پیدا و حذف کنند. محققان موسسه KIT و IAMT روی روش های جدیدی کار می کنند که نه تنها این ریزآلاینده ها را شناسایی و اندازه گیری بلکه آنها را حذف کند. این دانشمندان یک غشای پلیمری با منافذ بزرگ را با Pd(II)-پورفیرین (یک مولکول حساس به نور حاوی پالادیوم) پوشاندند. این غشا می تواند نور مرئی را جذب کند. حضور در معرض تابش با نور خورشید آغازگر یک فرآیند شیمیایی است که یک گونه اکسیژن بسیار فعال به نام اکسیژن یگانه یا منفرد تولید می کند. این نوع اکسیژن به مولکول های هورمون حمله و آنها را به محصولات اکسیداسیون ایمن تبدیل می کند.
تجزیه شیمیایی هورمون های استروئیدی و فیلتراسیون ریزالاینده ها می تواند در یک ماژول محقق شود. با یان فرآیند، تصفیه ۶۰ تا ۶۰۰ لیتر اب به ازای هر متر مربع غشا در یک ساعت امکان پذیر است.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;