حاشیه‌های دنباله‌دار هواکش مترو

به گزارش تاسیسات نیوز، در حالی معاون میراث‌فرهنگی کشور با قطعیت می‌گوید «میراث فرهنگی به مترو اجازه نمی‌دهد سازه‌ی هواکش خود را در محدوده‌ موزه‌ فرش احداث کند» که مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران این قطعیت را ندارد و به نظر می‌رسد راه‌هایی برای تکمیل سازه هواکش مترو در ایستگاه ششم وجود دارد.

 

۳۰ آبان امسال بود که رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرد: «به دلیل لزوم احداث ورودی خط شش متروی تهران در معبر موزه فرش، طرحی مناسب با این محوطه تاریخی برای این نقطه، به تائید اداره کل میراث فرهنگی تهران رسید.» بعد از این اعلام؛ موج مخالفت‌ها به سمت میراث فرهنگی وارد شد، اما انتشار طرح مترو و ارتفاع سازه که به حدود شش متر در عرصه‌ی نفیس‌ترین گنجینه‌ی فرش خاورمیانه، مخالفت‌ها را مورد تائید بیشتر قرار داد، به حدی که علاوه بر اعتراض احمد خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، حتی محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در آخرین جلسه‌ی رسمی برگزار شده در موزه‌ی فرش، اعلام کرد «میراث‌فرهنگی به مترو اجازه نمی‌دهد سازه هواکش در عرصه این بنای تاریخی احداث شود.»



با این وجود خسروآبادی به ایسنا می‌گوید: بعد از مطرح شدن احداث هواکش ایستگاه خط شش مترو در محدوده موزه فرش، این اتفاق در شورای فنی مطرح و مقرر شد مذاکره‌ای دقیق و فنی با مترو انجام شود، تا ببینیم اظهارنظرهای فنی مبنی بر این‌که نمی‌توان دریچه‌ی هواکش را جابجا کرد صحیح است یا خیر؟



او با اشاره به صحبت‌های برخی کارشناسان مانند محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی که معتقد است این کار از نظر فنی شدنی است، بیان می‌کند: اگر شدنی باشد، شورای فنی شهر تهران قطعا موافق نیست که این اتفاق در کنار موزه عملیاتی شود. ما اعتقاد داریم که نباید این کار رخ دهد، آن‌چه که حدود یک ماه پیش اعلام کردیم، این صحبت بود که باید دید واقعا امکان جابجایی وجود دارد، یا خیر؟



به گزارش ایسنا، این صحبت‌ها در حالی از سوی خسروآبادی مطرح می‌شود که مدیرعامل شرکت مترو یکم دی ماه در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: «می‌توان تونل‌های هواکش میان‌تونلی خطوط را تا شعاع محدود جابه‌جا کرد. موزه فرش در سمت جنوب شرقی امیرآباد قرار دارد و می‌توان این هواکش را در آن سمت خیابان و مقابل موزه ایجاد کرد برای انجام این کار نسبت به تملک زمین باید اقدام شود که علاوه بر تحمیل هزینه‌های میلیاردی، زمان‌بر خواهد بود.»



مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه مسوولان وقت با هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی تهران اقدام به طراحی و ایجاد این هواکش کرده بودند، گفت: «در زمان جانمایی برای احداث هواکش و شناسایی فضاهای موجود، مسوولان مترو تاییدیه سازمان میراث فرهنگی تهران را اخذ کرده بودند و حالا بنا به دلایلی منکر این موضوع شده‌اند. ما نیز درخصوص حفظ میراث فرهنگی تهران حساس هستیم، برهمین اساس برای نمای هواکش میان تونلی طراحی خاصی در نظر گرفته شده است که دقیقا شبیه و هماهنگ با موزه فرش باشد به گونه‌ای که نظاره‌گران از بیرون متوجه این نامتجانس بودن هواکش و موزه فرش نشوند.»


وی در پاسخ به این سوال که آیا نصب این هواکش به ساختمان زیان می‌رساند یا نه، گفت: «این هواکش آلودگی هوای داخل تونل را خارج می‌کند و قطعا آلودگی داخل تونل از هوای تهران بیشتر نیست و مشکلی نیز به سازه وارد نخواهد کرد.»


در حال تصمیم‌گیری برای پلاسکو هستیم


مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اتفاق «ساختمان پلاسکو» را نمونه‌ای از بروز چنین اتفاقاتی می‌داند و می‌گوید: درخواست اظهارنظر برای ساخت دوباره ساختمان پلاسکو را کرده‌اند، میراث فرهنگی نظر خود را اعلام کرده است، از سوی دیگر ما به انجام ساخت و ساز در شرق ساختمان که اکنون پارکینگ است و پیش از این باغ بوده و در کنار خانه تاریخی “اکبرخان” قرار دارد، اعتقادی نداریم و حتی مخالف این کار هستیم.



خسروآبادی با تاکید بر این‌که دوستان و مالکان اعتقاد دارند اگر بخواهیم پاسخگوی کسبه باشیم باید حتما آن‌جا ساخته شود، بیان می‌کند: معمولا در این شرایط سازه‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که دیگر امکان انتقال آن‌ها وجود ندارد و غیر فنی هستند.


وی با تاکید بر وجود اعتقاد بر اساس توسعه در میراث فرهنگی، می‌گوید: نهایت کاری که میراث فرهنگی می‌تواند انجام دهد، جلوگیری برای از بین حقوق کسبه و مالکان است، یعنی طبق قانون حقوق مکتسبه در نظر بگیریم.


مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران با این وجود ادامه می‌دهد: ما اعتقاد نداریم اصلا در آن مکان چنین عَلمی ساخته شود، این کار یعنی بافت تاریخی دوباره نو می‌شود. در حالی که بهتر است پیشنهاد دادیم یک اِلمان مناسب با بافت تاریخی ساخته شود.


او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر اگر مالکان و مسئولان مربوط بگویند ما پاسخگوی حقوق مکتسبه نیستیم، ما نیز نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم مانع مردم شویم. اگر بخواهیم این حقوق را در نظر بگیریم، بایدهزینه پرداخت کنیم، از سوی دیگر چون نمی‌توانیم این پول را تامین کنیم، براساس قانون و ضوابطِ حقوقی سازمان میراث فرهگنی باید حقِ آن‌هایی که حقوق مکتسبه دارند را قبول کنیم.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;