جیره بندی آب تهران در تابستان 97

به گزارش تاسیسات نیوز، با کاهش بارش‌های امسال مسئله نحوه مقابله با کمیابی آب، به ویژه در شهرهای بزرگ کشور، از مسائل مهم پیش روی مدیریت آب کشور در امسال است.


انواع راه‌حلها در دو حوزه مدیریت تامین آب، از طریق حفر چاه‌های جدید و برداشت از منابع آب زیرزمینی و مدیریت مصرف آب، در دستور کار قرار دارد. در این میان مسئله آب در کلان شهر تهران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مباحثی را در سطح رسانه‌ها و مدیریت آب کشور مطرح کرده است.


از مهمترین موضوعات مسئله جیره‌بندی آب در شهر تهران است که خبرهای از آن به گوش می رسد. جیره بندی آب ابتدا در زمستان سال گذشته مطرح شد، اما تا به حال در دستور کار قرار نگرفته است. زیست آنلاین در این گزارش سعی دارد ابعاد این موضوع را به صورت مختصر باز کند.


به قول کارشناسان امسال از خشکترین سالها در طول ۴۰ سال گذشته به شمار می آید. در این خصوص، رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز دی ماه ۹۶ از وضعیت کاهش بارنگی کشور خبر داده و اشاره کرده بود که بارندگی دارای کمترین میزان در طول ۴۷ سال گذشته بوده است و حتی در نقاط مخصوصی مانند فلات مرکزی، به ۵۰ سال می رسد.


همچنین در تشریح وضعیت آب در تهران محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در دی ماه ۹۶ از وضعیت نگران کننده کاهش ۷۰ درصدی ورودی آب به سد ها خبر داده و اعلام کرده بود: میزان حجم آب پشت سدهای پنج گانه، با کاهش ۱۵ میلیون متر مکعب در طول یک سال به ۶۱۳ میلیون متر مکعب رسیده است.


همچنین او با اشاره به کاهش چشمگیر میزان بارنگی از ۱۱۰ میلی متر به ۳۵ میلی متر در طول یک سال بیان کرد: متاسفانه با تغییر اقلیم مواجه هستیم و باید آن را بپذیریم و با صرفه جویی و افزایش بهره وری بر اساس آن زندگی کنیم.


به گفته وی، بارش برف در تنها دی ماه و تا اواسط بهمن ماه می تواند به ذخیره برف کشور کمک کند و بارش های اسفندماه بی تاثیر خواهد بود، علاوه بر آن از حوضه سد امیرکبیر به عنوان کمترین ورودی آب نام برد.


برای مدیریت این شرایط راه حل های در دو حوزه مدیریت تامین آب و مدیریت مصرف آب دنبال می شوند. در مدیریت تامین، سعی در اعمال راه حلهای سریع همچون حفر چاه برای تامین آب شرب می شود.


مدیریت مصرف به استفاده از ابزارهای کنترلی و نظارتی برای کاهش مصرف توجه دارد.


محمدرضا بختیاری” مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در محاصبه ای اختصاصی در خصوص مدیریت این بحران بیان کرد: در بحث مدیریت با دو عنوان مدیریت عرضه و تقاضا رو به رو خواهیم بود، او در توضیح این دو نوع مدیریتی ادامه داد، دربخش مدیریت عرضه، مردم نقشی را بر عهده ندارند و می توان با زدن چاه به تامین آب در شهرهای استان پرداخت اما در بخش مدیریت تقاضا، مردم با صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف نقش بسزایی در افزایش ظرفیت تامین آب خواهند داشت.


دکتر اردکانیان، در خصوص استفاده از ابزارهای مدیریت مصرف تصریح کرده بود: تلاش ما این است که با نوسازی فرسودگی زیرساخت‌ها، کمک مردم و برنامه ریزی صحیح در اصلاح الگوی مصرف، کمبود آب و بارش را مدیریت کرده و به سمت جیره بندی آب نرویم.


اردکانیان همچنین یادآور شده بود که یکی از ابزار قانونی برای کنترل و نظارت، جریمه مشترکین پرمصرف خواهد بود.


منوچهر نوذری‌پور، قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در بهمن ماه ۹۶ با تاکید بر گفته های وزیر نیرو افزود: امروزه حتی در کشورهای پیشرفته نیز در صورت نامناسب بودن وضعیت بارشی، جریمه هایی برای مصارف غیر ضرروی در نظر گرفته می شود، با این حال با توجه به آنکه مجوز این امر توسط شورای تامین استان به شرکت آب و فاضلاب داده شده است، مجلس، تا به حال قطع آب مشترکان پرمصرف را به تصویب نرسانیده است.


او همچنین با اشاره به ۳سناریوی سبز یا نرمال، زرد و قرمزگفت در حال حاضر با توجه به ذخیره برف موجود پشت سد ها، سناریو در حالت سبز یا نرمال قرار دارد اما در صورت کاهش بارش ها، سناریوی زرد اجرا خواهد شد که به معنای کاهش ۱۵ درصدی مصرف از سوی مشترکان است، و در صورت کمبود بیشتر در فصل تابستان، سناریوی قرمز با مدیریت مصرف بیش از ۱۵ درصد به اجرا خواهد رسید.


محمد پرورش” مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران، ماه گذشته در ترسیم وضعیت آب تهران اعلام کرد، بهترین راه حل برای جبران کمبود های موجود در این زمینه، حرکت به سمت مدیریت تقاضا است.


در واقع با مشارکت و صرفه جویی از جانب مردم می توان بهره برداری بهینه را میسر ساخت.


پرورش در ادامه یادآور گشته بود: مدیریت تقاضا، مدیریت فشار، بحران و سناریوهای مختلفی تا کنون در دستور کار ما قرار گرفته است اما همواره در تلاش هستیم تا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کنیم که جیره‌بندی در دستور کار ما برای سال ۹۷ قرار نگیرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;