سه ماموریت مهم شورای مرکزی برای اعتلای سازمان‏‌ها

نایب رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اولویت های این شورا در دوره هشتم فعالیت سازمان های نظام مهندسی استان ها گفت: در حال حاضر در شورای مرکزی سه بحث عمده را در این حوزه در دستور کار خود قرار داده ایم و به طور جدی روی آنها کار می کنیم.
محمد رضا جواهری با بیان این مطلب تشریح کرد: در این راستا بحث اول انضباط مالی، بحث دوم شفافیت مالی و موضوع سوم توسعه مهندسی و رشد کیفیت خدمات مهندسی است.
ارائه توصیه های لازم به خزانه داران کل کشور
وی با بیان اینکه روی این سه جنبه کار را در شورای مرکزی شروع کرده ایم، افزود: به همین منظور اولین جلسه را با دعوت و حضور خزانه داران و مدیران مالی سازمان های نظام مهندسی کل کشور برگزار کرده ایم و دراین جلسه توصیه های لازم درخصوص شفافیت مالی و نیز انضباط مالی مطرح شد.
بر همین اساس در حال حاضر یک کمیته ای یکسری نظام نامه هایی را جهت این موضوع تدوین می کند.
جواهری در ادامه سخنان خود با اشاره به چالش های غفلت از شفافیت مالی در سازمان های نظام مهندسی اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان های نظام مهندسی ابعاد وسیعتری را به خود گرفته اند، اگر این سازمان ها انضباط دقیق مالی نداشته باشند، مسائل مالی می تواند ازجمله آفت هایی باشد که برای سازمان ها ایجاد می شود.
لذا توجه به این موضوع در دستور کار شورای مرکزی قرار گرفته است.
نظارت بر عملکرد استان ها
جواهری در عین حال با بیان اینکه اعتلای کیفیت خدمات مهندسی از جمله موضوعات دیگری است که در دستور کار شورای مرکزی قرار گرفته است، ادامه داد: دراین حوزه نیز جلساتی برگزار شده و در حال فعالیت هستیم.
عضو هیئت رییسه شورای مرکزی نظام مهندسی کشور افزود: البته موضوع نظارت بر عملکرد استان ها نیز از جمله برنامه هایی است که شورای مرکزی با کمک و حمایت استان ها گذاشته تا در سال های ۹۷ و ۹۸ و تا پایان این دوره از شورای مرکزی، قدم های موثری در این مسیر برداشته شود.
جواهری تصریح کرد: به این ترتیب امیدواریم آن نگرانی ها و مشکلاتی که در سازمان های نظام مهندسی وجود دارد و بعضا خود ما نیز از وجود آنها اطلاع داریم و همچنین از سوی بخش های مختلف به ما گوشزد می شود، برطرف شود تا خدمات برجسته و خوب مهندسان و سازمان های استانی زیر سوال نباشد.
خدمات برجسته مهندسان نباید زیر سوال برود
این مسئول تاکید کرد: به هر حال ما نیابد خدمات برجسته سازمان های نظام مهندسی را در طول ۲۱ سال گذشته و تاثیر این سازمان ها در ارتقای کیفیت خدمات مهندسی را فراموش کنیم. در جلسه ای نیز که با حضور وزیر راه و شهرسازی داشتیم، مطرح کردم که وقتی زلزله استان کرمانشاه را در هر دو نوبت و مخصوصا سال گذشته نگاه می کنیم، شاهد کاهش آمار تلفات هستیم.
جواهری ادامه داد: هرچند معتقدیم که حتی نباید یک نفر تلفات جانی در زلزله داشته باشیم و برای ما این تلفات سنگین است اما به هر صورت کاهش آمار تلفات نسبت به زلزله های مشابه که در مناطق دیگر کشور اتفاق افتاده، حاکی از آن است که عموم ساختمان هایی که بر پایه خدمات مهندسی شکل گرفته و از مسیر قانونی شهرداری ها و نظام مهندسی عبور کرده بودند، کمترین آسیب دیدگی را داشتند.
وی ادامه داد: این در حالی است که در ساختمان هایی که به طرق مختلف در احداث آنها تخلف صورت گرفته بود و یا افزایش بنا یا توسعه بی رویه و خارج از چارچوب نظارت مهندسان و شهرداری ها داشتند؛ ساکنان دچار مشکل و آسیب دیدگی جانی شده بودند.
جواهری با بیان اینکه این خدمات برجسته مهندسان کشور که عموما با کمک شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی در طول دو دهه گذشته انجام شده، نباید زیر سوال برود، افزود: هرچند شاید برخی از افراد در خدماتی که ارائه می دهند و یا در مدیریت خود و یا در ارائه نظارت خود ضعف ها یا اشکالاتی داشته باشند، اما این مسائل نباید به پای مهندسان و سازمان های نظام مهندسی نوشته شود که طی بیش از ۲۰ سال گذشته زحمات زیادی را کشیده اند.
هدف مچ گیری از سازمان های استانی نیست
این مسئول سازمانی یادآور شد: لذا در این حوزه ما تیم هایی را جهت نظارت بر عملکرد استان ها فعال و جلساتی را برای این منظور برگزار کرده ایم.
جواهری با تاکید بر اینکه در این پروسه به هیچ وجه موضوع بازرسی یا موضوع مچ گیری از سازمان های استانی مطرح نیست، ادامه داد: در بسیاری از موارد، مسائلی به دلیل عدم آشنایی یا به دلیل اینکه وحدت رویه ای در امور وجود ندارد؛ پیش می آید و هر کدام از استان ها به یک شکل عمل می کنند و این قبیل اقدامات می تواند وحدت رویه ای را در سازمان های استانی ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: در این صورت آن مشکلات و اشکالاتی که به صورت غیرعمدی و یا در برخی جاها به صورت عمدی به وجود آمده، شناسایی و برطرف می شود و این گونه معضلات در سازمان های نظام مهندسی حل می شود.
شورای مرکزی به فعالیت خود ادامه می دهد
نایب رییس شورای مرکزی نظام مهندسی در پایان در خصوص وضعیت فعلی شورای مرکزی بیان کرد: شورای مرکزی با توجه به جلسه ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد؛ مشغول به فعالیت است و قرار شده تا پایان دوره هفتم به فعالیت خود ادامه دهد.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;