جلوگیری از فرونشست با تزریق فاضلاب

مدیر طرح فاضلاب غرب تهران با بیان اینکه یکی از اهداف ساخت فاضلاب غرب تهران تزریق منابع آبی جدید به سفره‌های زیرزمینی برای جلوگیری از فرونشست‌های احتمالی در آینده است گفت: با اتمام این پروژه شبکه فاضلاب برای دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر تامین می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، آریا ناظم با اشاره به پیشرفت فیزیکی فاضلاب غرب تهران اظهار داشت: طول این فاضلاب ۱۱ کیلومتر است و از ۳۰ متری جی آغاز و تا آزاد راه تهران ساوه ادامه دارد در حال حاضر پنج کیلومتر آن احداث شده است.
وی با اشاره به تعدد فرونشست‌ها در تهران گفت: یکی از دلایل افزایش فرونشست در مناطق مختلف تهران بحث کاهش آب‌های زیرزمینی و کاهش نزولات است که منجر به حفره‌های زیرزمینی شده است و یکی از اهداف ساخت این پروژه بحث تزریق ذخائر به قنوات زیرزمینی در سطح تهران است.
مدیر طرح فاضلاب غرب تهران اظهار داشت: با احداث این پروژه از کاهش سفره‌های زیرزمینی جلوگیری می‌کنیم و به تبع آن از فرونشست‌های احتمالی تهران پیشگیری خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر تقویت سفره‌های زیرزمینی در راستای جلوگیری از فرونشست‌ها، موضوع دیگر تامین آب کشاورزی و پوشش‌دهی فاضلاب غرب تهران است که با احداث این پروژه این اهداف محقق می‌شود.
مقام مذکور در بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تونل فاضلاب غرب تهران ۲۰ هزار هکتار را پوشش می‌دهد اظهار داشت: این پروژه تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.
ناظم ادامه داد: از سال ۹۵ احداث فاضلاب غرب تهران شروع شده است و در پایان سال آینده با اتمام این طرح فاضلاب دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در غرب تهران پوشش داده می‌شود.
وی با اشاره به ورود تجهیزات جدید در بحث حفاری تونل فاضلاب گفت: برای اولین بار است که در کشور از حفاری سنتی به سمت حفاری مکانیزه حرکت کرده‌ایم و تمام تجهیزات و ماشین‌آلات توسط بنیاد مستضعفان و شرکت جنرال الکترونیک خریداری شده است.
ناظم افزود: برای اولین بار است که حفاری با قطر سه متری دستگاه تگمنت گذار در کشورمان انجام می‌شود و توانسته‌ایم تجهیزاتی را خریداری کنیم که تا صد سال آینده خوردگی نخواهند داشت و تا آن زمان نیاز به تعمیرات پیدا نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه فاضلاب غرب تهران در برابر زلزله ۱۰ ریشتری مقاوم خواهد بود گفت: با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران نسبت به خرید تجهیزات مدرن مناسب با شرایط اقلیمی ایران اقدام کرده‌ایم  و از آ‌نجایی که خطر برگشت تحریم‌ها را پیش بینی کرده بودیم تمام تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز را از کشور آلمان خریداری کرده‌ایم و در حال حاضر در گمرک در حال ترخیص هستند.
وی تاکید کرد: مهمترین موضوع در اجرای این پروژه بحث امنیت آن است و در حالی که اخیرا شاهد ریزش برخی از تونل‌ها در تهران و سایر نقاط کشور هستیم نسبت به خرید بروزترین تجهیزات در این حوزه اقدام کردیم تا این مشکلات برای پروژه فاضلاب تهران ایجاد نشود.
منبع خبرگزاری ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;