جشنواره چهره سال به جای معرفی افراد، روی آثار تمرکز کند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: حرکت به سمت سراغ فناوری های جدید، ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و داشتن نگاه فرآیندمحوری به جای نگاه وظیفه محوری، سه شاخص مهم در انتخاب مدیران برتر در حوزه صنعت ساختمان و مدیریت شهری است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مهدی سالاری زئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد، در باره پارامترها و شاخص های موثر موفقیت در تعیین مدیران در حوزه صنعت ساختمان در جشنواره گفت :
شاخص اول: حرکت به سمت فناوری های جدید
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با اشاره به شاخص های انتخاب مدیران برتر  در جشنواره گفت: ما در حوزه صنعت ساختمان و مدیریت شهری به شدت نیاز به یکسری مدیرانی داریم که اهل تغییر و نوآوری باشند.
مهدی سالاری با بیان اینکه اگر حوزه مدیریت شهری و صنعت ساخت و ساز بر همین سبک و سیاق موجود جلو برود، هیچ اتفاقی نمی افتد، افزود: یعنی هزینه ساختمان اکنون به شدت بالا رفته و ما دیگر نمی توانیم با همان مصالح، روش ها و فرآیندهای گذشته و با همان ابزار و تجهیزاتی که در گذشته ساختمان سازی می کردیم، کار را انجام دهیم و شیوه های سابق دیگر اصلا توجیه ندارد.
وی با تاکید بر اینکه به شدت نیاز است که به سراغ فناوری های جدید و تکنولوژی های نو برویم، افزود: یکی از شاخص های مهم انتخاب مدیرانی است که روحیه نوآوری در حوزه کاری خود داشته باشند و بتوانند از تکنولوژی ها و فناوری های جدید استفاده کنند، چون اکنون حجم و تعداد کار چندان شاخص نیست و کیفیت کار بسیار مهم است.
شاخص دوم: ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان
سالاری با اشاره به شاخص مهم بعدی در این بخش ادامه داد: یک مدیر خوب سازمانی مدیری است که بتواند برای مشتریان خود ارزش افزوده ایجاد و رضایت مشتریان خود را جلب کند. امروز سوال این است که آیا به طور مثال مردم یک شهر از کارکرد شهرداری راضی هستند.
وی ادامه داد: آیا کسانی که به سازمان های نظام مهندسی مراجعه و از آنها خدمات مهندسی مطالبه می کنند، از خدمات این سازمان ها راضی هستند و به میزانی که هزینه خدمات مهندسی و یا هزینه مدیریت شهری را پرداخت می کنند، آیا ارزش افزوده دریافت می کنند یا چنین نیست.
سالاری با بیان اینکه امروز در شبکه های مجازی و فضای رسانه ای امکان اطلاع رسانی در این بخش ها وجود دارد، گفت: اینکه یک شهرداری و یا نظام مهندسی چقدر ارزش افزوده ایجاد کرده و چقدر توانسته رضایت مشتریان خود را جلب کند، نکته بسیار مهمی است.
شاخص سوم: نگاه فرآیندمحوری به جای نگاه وظیفه محوری
وی همچنین با اشاره به شاخص سوم انتخاب چهره برتر در جشنواره  در این بخش اظهار داشت: قانوگذار عناصر متعددی را تعریف کرده و وقتی این عناصر با هم کار می کنند، می توانند یک فرآیندی را شکل دهند و موفقیتی را به وجود بیاورند. یعنی قانونگذار بخشی از ساخت و ساز را به اداره کل راه و شهرسازی، بخشی را به شهرداری واگذار کرده و بخشی نیز دراختیار سازمان های نظام مهندسی است که این نگاه وظیفه محوری برای صنعت ساختمان و حوزه مدیریت شهری سم است.
سالاری بیان کرد: یک شهردار یا رییس سازمان نظام مهندسی حتی اگر وظایفی را که قانونگذار به داده، رعایت کرده باشد، بازهم موفق عمل نکرده است؛ چون به آن نگاه وظیفه محوری می گویند. در حالی که ما امروز به مدیرانی نیاز داریم که فرآیندمحور باشند. یعنی یک مدیر باید بتواند به راحتی با سایر عناصر و عواملی که در موفقیت حوزه مدیریت شهری نقش دارند، تعامل و ارتباط ایجاد کند.
به گفته این مسئول، گاهی در یک استان می بینیم که بین شهرداری، نظام مهندسی و راه و شهرسازی هیچ ارتباطی نیست و این نهادها مثل سه جزیره عمل کرده و کار همدیگر را خنثی می کنند و هیچ ارزش افزوده ای برای کار همدیگر ایجاد نمی کنند. پس مدیران شاخص باید به جای وظیفه محور بودن، قادرباشند که فرآیندمحور باشند و تعامل خوبی را با سایر دستگاه های ذیربط ایجاد کنند.
سالاری با بیان اینکه به این فرآیند شبکه سازی گفته می شود، گفت: در این فرآیند یک مدیر قادر است با شناسایی همه عوامل و عناصر، آنها را درکنار همدیگر قرار داده و ارزش افزوده ای را برای حوزه کاری خود ایجاد کند.
وی افزود: این چند شاخص می تواند در فضای کسب و کار کنونی که در کشور ما به نسبت گدشته به شدت رقابتی شده است، در انتخاب مدیران برتر موردتوجه قرار بگیرد. ما در گذشته منابع و امکانات زیادی را در اختیار داشتیم و مصالح و دستمزدها ارزان بود و نحوه انجام کار چندان مهم نبود؛ اما اکنون اگر کارکردن به شیوه هایی غیر از چند شاخص مذکور باشد، کارکردن بسیار سخت می شود.
به جای مطرح کردن یک فرد، یک تیم معرفی شود
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد همچنین در خصوص تاثیرات برگزاری جشنواره چهره سال گفت: این جشنواره اگر به شکل درستی اجرایی شود، اقدام خوب و موثری است.
سالاری ادامه داد: از آنجایی که در کشورهای جهان سوم، وقتی افراد در قالب چهره های سال انتخاب و مطرح می شوند، مورد حسادت قرار گرفته و آسیب می بینند، بهتر است جشنواره چهره سال به جای تمرکز بر انتخاب افراد، روی آثار افراد تمرکز کند.
وی با تاکید بر ضرورت معرفی پروژه های موفق از لحاظ شهرسازی، معماری، انرژی، تجهیزات مکانیکی و برقی، نما، رعایت مقررات ملی و… در کشور گفت: در این صورت به جای افراد از تیم تقدیر می شود و کارگروهی و تیم سازی توسعه می یابد.
سالاری تاکید کرد: درواقع یک مدیر نیز بدون داشتن تیم موفق و خوب نمی تواند موفق عمل کند. پس به جای مطرح کردن یک فرد، بهتر است یک تیم معرفی شود. در این جریان به مردم نیز می توانیم الگوهای موفقی را ارائه دهیم.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;