تولید یخ از نور خورشید

پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به ساخت دستگاهی شدند که با استفاده از ذخیره نور خورشید می‌تواند در طول یک شبانه روز 5 کیلوگرم یخ تولید کند.

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز  مجتبی اژی یان، پژوهشگر پژوهشگاه مواد و انرژی و مجری طرح دستگاه یخ ساز خورشیدی گفت: دستگاه یخ‌ساز خورشیدی بر مبنای جذب سطحی عمل می‌کند به همین دلیل  در این دستگاه از کربن فعال به عنوان جاذب و از متانول به عنوان سیال عامل استفاده شده است.

 

وی افزود: این دستگاه در طول روز انرژی را جذب کرده و سبب تبخیر متانول می‌شود، متانول جذب شده به صورت مایع در ظرف اپراتور جمع شده سپس با خنک شدن کربن فعال، بار دیگر درون اپراتور تبخیر صورت می‌گیرد و پس از سرد شدن ظرف، یخ در اطراف اپراتور تشکیل می‌شود.

 

به گفته این محقق ایرانی، یخ‌ساز خورشیدی می‌تواند در طول یک شبانه روز 5 کیلوگرم یخ تولید کند و در مناطق دور از شبکه یا در مواقع بحرانی مانند روی دادن زلزله مورد استفاده قرار بگیرد.

 

اژی‌یان قیمت تمام شده پایین، سادگی ساختار و عملکرد، نگهداری و استفاده آسان، بی صدا بودن و استفاده نکردن از قطعات الکترونیکی و گردنده را از جمله مزایای این طرح برشمرد و با اشاره به وجه تمایز این دستگاه نسبت به نمونه خارجی‌اش به فارس گفت: یکی از نوآوری‌های این دستگاه، حذف صفحه جاذب است. در نمونه خارجی صفحه جاذبی وجود دارد که انرژی را جذب و پس از آن به کربن فعال منتقل می‌کند در صورتی که ما در این طرح به طور مستقیم انرژی خورشیدی را به کربن فعال منتقل می‌کنیم که این کار سبب می‌شود تا راندمان 10 تا 12 درصد افزایش یابد.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;