تولید انرژی از دریا

این طرح تولید انرژی از طریق توربین‌های بادی است که نمونه آن را در خشکی و مناطق بادخیز کشور از جمله مناطق منجیل، بینالود و … شاهد هستیم. اما نکته حائز اهمیت این است که طرح من، تولید برق از طریق توربین‌های بادی در دریاهاست.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  با تلاش محقق ایرانی و در صورت حمایت مسئولان به‌زودی می‌توان شاهد تامین نیاز برق مناطق ساحلی و جزایر جنوب کشور، بدون اتکا به انرژی‌های هیدروکربنی باشیم.

دکتر سعید مظاهری در گفت‌وگو با ایران ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: درحقیقت این طرح تولید انرژی از طریق توربین‌های بادی است که نمونه آن را در خشکی و مناطق بادخیز کشور از جمله مناطق منجیل، بینالود و … شاهد هستیم. اما نکته حائز اهمیت این است که طرح من، تولید برق از طریق توربین‌های بادی در دریاهاست.

این محقق که از سال 1389 عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری و مهندسی دریایی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی شده و در کارنامه سه ساله حضور خود در موسسه تجربه ریاست پژوهشکده فناوری و مهندسی دریا و معاونت اجرایی موسسه را ثبت نموده است، افزود: این طرح در گذشته از سوی کشورهای مختلف از جمله انگلیس و دانمارک که دارای سواحل و آب‌های مناسب هستند مورد بررسی قرار گرفت، چرا که در سواحل، باد کافی برای تولید انرژی وجود دارد اما به دلیل آلودگی صوتی ناشی از حرکت پره‌توربین‌ها و اشغال فضای قابل توجه مابین توربین‌ها عملاً امکان استفاده از آن‌ها را در مناطق مسکونی و ساحلی با مشکل روبه‌رو ساخت. از این‌رو دانشمندان برای رفع این مشکل تصمیم گرفتند این توربین‌ها را به سمت مناطق دور از ساحل که از پتانسیل باد بهتری برخوردار هستند و مشکلات مناطق ساحلی مانند آلودگی صوتی و اشغال زمین را ندارند، انتقال دهند. این مناطق دور از ساحل بعضاً از اعماق بالایی (مثلاً 2000 متر) برخوردارند که برخی از کشورها همچون نروژ، هلند و چند کشور امریکایی نمونه‌هایی از این توربین‌های بادی شناور را در مناطق دور از ساحل و آب‌های عمیق دریایی مورد استفاده قرار دادند.

 

آغاز تحقیقات برای استفاده از انرژی‌های غیرهیدروکربنی

پس از گذشت سال‌ها، من که بخش عمده‌ای از زندگی حرفه‌ای خود را صرف فعالیت‌های صنعتی، تحقیقاتی و آموزشی در حوزه مهندسی دریا و سازه‌های دریایی مرتبط با انرژی‌های هیدروکربنی مانند نفت و گاز که بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور نیز به آنها وابسته است، کرده بودم پیوسته به دنبال راهکار عملیاتی نمودن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دریایی که متاسفانه در کشور غفلت شده است، بودم. می‌توان اذعان نمود که طبق آمارها در خصوص استفاده از انرژی های تجدید پذیر دریایی حدود 15 سال از سایر کشورهای پیشرفته، عقب‌تر هستیم.

بنابراین در جهت برداشتن گامی در این خصوص، طرح‌های پژوهشی «امکان‌سنجی استفاده از توربین‌های بادی شناور» و «مطالعه، طراحی، ساخت و نصب توربین‌های بادی شناور در منطقه چابهار» از حدود 2سال پیش توسط اینجانب مطرح و تصویب شد.

در طرح امکان سنجی با آنالیز آمارهای باد 32 ساله و شبیه‌سازی‌های انجام شده ابتدا پتانسیل کیلووات ساعت برق قابل استحصال در یک شبکه منظم در دریاها و آب‌های کشور تهیه و تنظیم شد. در ادامه نقاط با پتانسیل استحصال برق بالا انتخاب شدند و به دنبال آن مطالعات اقتصادی و تعیین هزینه تولید، میزان ارزش ریالی برق تولیده شده و نحوه بازگشت سرمایه در سناریوهای مختلف صورت گرفت.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;