تولد معمار برج فـــــــرشته

به گزارش تاسیسات نیوز، زاها حدید، معمار برجسته و نخستین زن برنده جایزه پریتزکر ۳۱ اکتبر سال ۱۹۵۰ در بغداد در خانواده‌ای روشنفکر و مسلمان متولد شد. او تحصیلات دوران ابتدایی را در یکی از دیرهای کاتولیک فرانسوی‌زبان بغداد سپری کرد. پس از آن، به‌ سبب فضای فرهنگی خانواده، با حمایت والدینش و روابط گسترده‌شان به آرزوی ایام کودکی‌اش تحقق بخشید و بعد از گذراندن دوره ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت (۱۹۷۱ـ۱۹۶۸) به مدرسه معماری AA لندن رفت و به این ترتیب وارد دنیای زیبای معماری شد.

 

 

 

او درباره ایام کودکی‌اش چنین می‌گوید: «من یک عرب عراقی‌ام و هرگز نمی‌توانم روزهای زیبایی را که در وطن داشتم از ذهنم بیرون کنم. کودکی من در آنجا در میان منابع سرشار انسانی و تاریخی به رویا شبیه است. مدرسه ما لا‌به‌‌لای علفزارها و در دل طبیعتی سبز بود که امروز از آن فقط خرابه‌هایی برجاست.





شهر بغداد در آن ایام پر از آدم‌های عجیب با ملیت‌ها و مذاهب مختلف بود و پرورش در این محیط پر از تجربه‌های متفاوت شانس بزرگی برای من بود.» پدر زاها محمد، فردی فعال در زمینه اقتصاد و پیشرو در حزب سوسیال‌ دموکرات عراق بود. زاها حدید طراح ساختمان‌های صنعتی و مسکونی و شهری بسیار ارزشمندی بود.





منطقه خوش آب و هوای فرشته تهران، از سال ۱۳۹۱ میزبان ساخت یکی از لوکس‌ترین و زیباترین هتل‌های جهان با ۵۸ طبقه، ۸۱ سوئیت، ۴۰۰ اتاق با زیربنای ۱۶۰ هزار متر مربع است. ساختمان این پروژه لوکس با ارتفاع ۲۳۰ متر، ۹ طبقه پارکینگ، ۷ طبقه مرکز خرید و فروشگاه‌های صنایع‌دستی و سالن‌های کنفرانس، ۳ طبقه تاسیسات، ۴ طبقه مراکز تفریحی و رستوران، یک طبقه لابی مجلل و ۳۴ طبقه هتل را در خود جای می‌دهد. استودیو زاها حدید، طراحی این پروژه را بر عهده داشته است.





زاها حدید فاز ۲ برج میلاد را هم که قرار بود شامل هتل و ساختمان‌های اداری و تجاری این مرکز باشد طراحی کرده بود که به‌دلیل پاره‌ای ملاحظات شهری ساخت این پروژه منتفی اعلام شد. این معمار بزرگ ۳۱ مه ۲۰۱۶ چشم بر جهان فروبست.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;