توقف مفت‌فروشی آب

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم،  وزیر نیرو توقف مفت‌فروشی آب را کلید حل مشکل کم‌آبی دانست و گفت: ۷۲درصد خانوارهای کشور ماهانه در حدود ۱۰هزار تومان قبض آب پرداخت می‌کنند؛ در حالی که متوسط رقم پرداختی هر خانوار به مخابرات ۱۰۰هزار تومان است.

حمید چیت‌چیان در جشنواره و نمایشگاه«فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست» با اشاره به نیازهای فناوری بخش آب در کشور افزود: مساله آب و محدودیت منابع آن مساله‌ای گذرا و زودگذر نیست و جزو ماهیت و طبیعت کشور به حساب می‌آید و با بارندگی مناسب مشکلات آن برطرف نمی‌شود.

وی اظهار کرد: ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته که صرف‌نظر از این موضوع باید به محدودیت‌های منابع آبی توجه کرد. وزیر نیرو با بیان اینکه در 6 سال اخیر متوسط بارندگی‌ها‌ از 250 به 204 میلی متر رسیده است، گفت: در صورتی که در شیوه مصرف آب کشاورزی، شرب و صنعتی بازنگری صورت گیرد، قادر هستیم که بر تمام مشکلات آب کشور غلبه کنیم. چیت‌چیان افزود: یکی از الزامات پایه‌ای این بازنگری، استفاده از فناوری‌های نوین آب است. وی اظهار کرد: از سوی دیگر، در صورتی که اقتصاد آب درست شود بازارهای جدیدی نیز برای نوآوری‌های آب ایجاد می‌شود و تعادل میان منابع آب و مصارف برقرار می‌شود. وزیر نیرو افزود: بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی انجام می‌شود، بنابراین باید توجه به بهینه‌سازی مصرف در این بخش صورت گیرد.

چیت‌چیان گفت: روی آوردن به آبیاری‌های تحت فشار و شیوه‌های آبیاری زیرسطحی می‌تواند مصرف آب را در حدود یک‌سوم کاهش و عملکرد را افزایش دهد. وی در ادامه با اشاره به وضعیت سدهای کشور، گفت: سدهای موجود نیز مشکلاتی از قبیل تبخیر بیش از اندازه آب دارند که در این زمینه می‌توان از فناوری‌های نوین برای کاهش تبخیر استفاده کرد. چیت‌چیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به راندمان پایین آب در بخش کشاورزی آیا دولت محدودیت یا افزایش قیمتی برای افزایش نرخ آب در این بخش دارد یا خیر، افزود: تصمیمی برای افزایش قیمت در بخش کشاورزی، صنعتی و شرب گرفته نشده؛ اما اعتقاد داریم که تعرفه آب در کشور بسیار پایین است.

قطع آب مشترکان پرمصرف!

در همین حال، قائم مقام وزیر نیرو با بیان بروز تنش آبی در 10 شهر جدید، اعلام کرد: ۵۱۷ شهر در سال گذشته دچار تنش آبی بودند که ۱۰ شهر دیگر نیز به آنها افزوده شد. به گفته وی، شهرهای سنندج، بندرعباس، کرمان، اصفهان و شرق تهران شرایط حادتری نسبت به سایر شهرها دارند.ستار محمودی با بیان اینکه بارندگی‌های امسال نسبت به میانگین بلندمدت ۲۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است، خواهان رعایت شیوه درست مصرف توسط مشترکان شد. وی همچنین درباره قطع آب مشترکان پرمصرف گفت: این موضوع در دولت در دست بررسی است و به نظر می‌رسد اواسط یا اواخر تیرماه ابلاغ شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;