توسعه میدان آزادگــــــــــان

 

به گزارش تاسیسات نیوز، میدان آزادگان، یکی از بزرگترین میادین نفتی ایران است، که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از غرب اهواز و در منطقه دشت آزادگان واقع شده‌است.





این میدان در سال ۱۳۷۶ توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در محدوده‌ای به وسعت ۲۰ در ۷۵ کیلومتر، کشف شد. میدان آزادگان از شمال در مجاورت میدان مجنون عراق قرار دارد.





حجم ذخیره درجای نفت خام این میدان بطور میانگین معادل ۳۳ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود. میدان نفتی آزادگان از میادین تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان است که عملیات توسعه این میدان توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران انجام می‌گیرد.

 

 

بنابراین گزارش، در فروردین ۱۳۹۵، وزارت نفت، خبر از انعقاد یک قرارداد بین شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه برای توسعه این میدان منتشر کرد. جزئیات این قرارداد، محرمانه بوده ولی به گفته سیدمحمود مرعشی، مجری توسعه میدان آزادگان در شرکت مهندسی و توسعه نفتی، میزان سرمایه‌گذاری این شرکت، کمتر از ۵ میلیارد دلار بوده و از اینرو، شرکت ملی نفت مجبور است برای تأمین مابقی هزینه‌ها، از سرمایه شرکت‌هایی همچون اینترپوز و وینچی، هیوندایی و ماروبنی استفاده کند.

 

 

 

در حال حاضر شرکت ساینوپک چین آمادگی خود را برای توسعه میدان نفتی آزادگان اعلام کرده است. شرکت ملی نفت در این زمینه خبر داده است: “شرکت ملی نفت به تازگی با برگزاری جلسه ای با نمایندگان شرکت ساینوپک چین به بررسی چارچوب همکاری ها در آینده پرداخت.





مدیران شرکت ملی نفت ایران و شرکت ساینوپک چین در این نشست مشترک، زمینه‎های همکاری را بررسی و بر تداوم روند همکاری‎های دوجانبه تاکید کردند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این نشست به سابقه همکاری سازنده 2 طرف اشاره و نسبت به همکاری ‎های مشترک در طرح ‎های جدید نفتی ایران ابراز امیدواری کرد.”

 

 

 

یادآور می شود: قرار است بزودی مناقصه میدان آزادگان به عنوان بزرگ ترین میدان نفتی ایران برگزار شود. برای توسعه این میدان، شرکت های بین المللی مانند توتال فرانسه درخواست های خود را ارایه کرده اند.





شرکت های چینی اکنون در توسعه میدان های نفتی آزادگان شمالی، یادآوران و… همکاری دارند و ایران اعلام کرده است تمایل دارد این همکاری را در توسعه مرحله های دوم این میدان ها ادامه دهد، البته به شرط برنده شدن در مناقصه ها.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;