تورم چراغ بازار مسکن را خاموش کرد

اگرچه بازار خرید و فروش برای معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران مسکن امیدوارکننده است و بسیاری از متقاضیان خرید در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستند، اما به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید که چنین وضعیت مساعدی درخصوص مستاجران وجود ندارد. تورم اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌بها همچنان بالا است و فشار زیادی را به اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینان وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. 
به گزارش تاسیسات نیوز، آمارهای رسمی بازار مسکن در آذرماه، طی روزهای اخیر منتشر و مشخص شد که شاخص اجاره بهای مسکن یا همان تورم اجاره بها، در این گزارش منتشر نشده است. همین موضوع نشان می دهد که احتمالا وضعیت تورم اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌بها خیلی وخیم است. چرا که در ماه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته، همیشه شاخص تورم اجاره مسکن نیز درج شده و تغییرات آن بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد.
سنت‌‌‌‌‌‌‌‌‌شکنی در ارائه آمار
آمارهای بانک مرکزی همواره شامل تغییرات قیمت اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌بهای مسکن تهران و کشور بود، اما به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید که در آذرماه، سنت‌‌‌‌‌‌‌‌‌شکنی صورت گرفته و آمارهای مربوط به این شاخص درج نشده است.
از زمانی که آمار مربوط به تحولات مسکن در آذرماه منتشر شد و بخش تورم اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌بها، خالی ماند، خیلی از کارشناسان نگران هستند که مبادا اتفاقات مربوط به سال گذشته تکرار شود و چندین ماه جلوی انتشار آمارهای رسمی گرفته شود.
در آذرماه سال گذشته نیز شاهد بودیم که به علت افزایش سرسام‌‌‌‌‌‌‌‌‌آور قیمت مسکن، ناگهان انتشار آمارهای بانک مرکزی متوقف شد و این توقف، هشت ماه به طول انجامید.
جای خالی شاخص تورم اجاره
بر اساس گزارش هایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، مشخص شد که قیمت مسکن همچنان با نرخ رشد منفی روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو است. قیمت مسکن در آذرماه، ۲.۲ درصد کمتر شده است. اما در کمال تعجب، خبری از شاخص تورم اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌بهای مسکن نیست و جای آن در گزارش بانک مرکزی، خالی است.
برخلاف بانک مرکزی، مرکز آمار ایران همچنان به ارائه گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود ادامه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. آخرین باری که این مرکز، آمار مربوط به شاخص تورم اجاره بها را منتشر کرد، تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکن ۴۰.۳ درصد بود.
این عدد، میانگین رشد هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌بهای مسکن در کل کشور است. طبیعتا ممکن است در برخی از شهرها و استان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، میانگین رشد قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، بالاتر باشد.
ابهام در فضای اجاره پابرجاست
نکته اینجاست که روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های محاسبه تورم و قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها توسط بانک مرکزی، قابل قبول‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است. بنابراین بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن، چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انتظار انتشار آمارهای بانک مرکزی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌مانند. با عدم انتشار شاخص تورم اجاره، فضای این بازار، همچنان مبهم باقی خواهد ماند.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم اجاره مسکن در کل کشور و در آذر ماه، برابر با ۳.۶ درصد بوده است. اما به هر حال، مشخص نیست که نرخ تورم اجاره مسکن در تهران چقدر بوده است. همان طور که گفتیم، آمارهای منتشر شده کلی هستند و به تفکیک شهر و استان، منتشر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.
چراغ معاملات مسکن خاموش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود
یکی از نکات مهمی که درخصوص آمارهای مسکن تهران وجود دارد، این است که قیمت مسکن تهران روی کل کشور اثر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. درواقع، زمانی که آمارهای مربوط به معاملات مسکن این شهر، حبس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان قیمت مسکن دیگر شهرها و استان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را نیز محاسبه کرد.
علاوه بر این، وقتی که آمارهای مربوط به مسکن منتشر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، عملا چراغ خرید و فروش و معاملات مسکن خاموش می‌شود. این مشکل صرفا در تهران رخ نخواهد داد، بلکه گریبان بازار مسکن کل کشور را می گیرد.
بازار اجاره سه ضلع اصلی دارد که شامل موجر، مستاجر و واسطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار هستند. با حبس آمارهای مربوط به تورم مسکن، هر سه طرف بازار دچار سردرگمی و ابهام خواهند شد.
دستاورد حبس آمارهای قیمتی
برخی از مسئولان دولتی اعتقاد دارند که با حبس آمارهای قیمتی، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند جلوی نوسان بازار را بگیرند. اما واقعیت اینجاست که چنین اقدامی، برای سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار نیز دردسرساز خواهد شد. چرا که برای تعیین سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مناسب، باید تغییرات کنونی بازار نیز رصد شود. اما با حبس آمارها، چنین اقدامی امکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر نیست.
تا زمانی که چنین رویکردی در میان مسئولان وجود دارد، نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان تورم مسکن را مهار کرد. بلکه فرصتی به دلالان و سودجویان داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که در غیاب آمارهای رسمی، به جولان خود ادامه دهند.
در این میان، مستاجران بیشتر از همیشه در فشار خواهند بود و ناچار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که بخش زیادی از درآمد خود را صرف هزینه‌های اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;