توان انرژی ایران چقدر است

به گزارش تاسیسات نیوز، کشورمان از جمله کشورهایی است که از منابع فراوان انرژی برخوردار است. در سال ۱۳۹۱ توان تولیدی برق ایران ۶۸ هزار و ۹۳۲ مگاوات اعلام شد که نسبت به سال گذشته خود ۳ هزار و ۷۲۰ مگاوات افزایش داشته است. نیروگاه‌های حرارتی با ۵۷ هزار و ۵۴۱ مگاوات بیشترین سهم را در تولید برق کشور دارند و ۲۰ مگاوات از ظرفیت تولید مربوط به نیروگاه اتمی است.





نیروگاه‌های برق‌آبی با ۹ هزار و ۶۸۶ مگاوات توان تولیدی در رتبه سوم هستند. انرژی‌های نو ۲۱۹ مگاوات و نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک ۴۶۶ مگاوات از ظرفیت تولید را به خود اختصاص دادند.

 

 

 

 

مجموع انرژی تولیدی نیروگاه‌ها در سال ۱۳۹۱ برابر ۲۴۸ میلیون و ۵۹۵ هزار مگاوات‌ساعت بوده است که برای این میزان تولید ۳۷ میلیارد و ۵۰۶ میلیون متر مکعب گاز، ۷ میلیارد و ۶۵۹ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۴ میلیارد و ۴۴۱ میلیون لیتر نفت کوره مصرف شده.





واردات برق از کشورهای همسایه در همین سال ۳ هزار و ۹۱۳ میلیون کیلووات‌ساعت بوده است که نسبت به سال گذشته خود ۷ درصد رشد داشته است. صادرات برق ۱۰ هزار و ۹۲۳ میلیون کیلووات‌ساعت و دارای رشد ۲۸ درصدی بوده است. در پایان سال ۹۱ خورشیدی سرانه توان برق مصرفی ۹۰۶ وات، سرانه تولید انرژی الکتریکی ۳ هزار و ۳۴۵ کیلووات‌ساعت، سرانه مصرف انرژی الکتریکی ۲ هزار و ۵۵۳ کیلووات‌ساعت و میانگین مصرف مشترکان خانگی ۲ هزار و ۶۲۲ کیلووات ساعت اعلام شد.

 

 

 

بنابراین گزارش، با توجه به جایگاهی که کشورمان در تولید انرژی الکتریکی دارد؛ شرکتهای انرژی ترکیه آمادگی خود را برای سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری در ایران در این حوزه اعلام کرده اند. ایرنا به نقل از حریت در گفتگو با هوشنگ فلاحیان معاون وزیر انرژی ایران نوشته است: “قرار است به زودی قراردادهایی با شرکت های انرژی ترکیه برای احداث نیروگاه پنج هزار مگاواتی به امضا برسد.






همزمان با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم های بین المللی، ایران به کانون توجه سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده است و شرکتهای انرژی ترکیه نیز توجه زیادی به بازار ایران دارد و در تلاش سرمایه گذاری قابل توجهی در این زمینه در ایران هستند.





شرکت های ترکیه ای نیروگاهی به ظرفیت تولید پنج هزار مگاوات و به ارزش سه میلیارد دلار در ایران خواهند ساخت و در زمینه های دیگری نیز سرمایه گذاری هایی مطرح است که هنوز نهایی نشده است. با سرمایه گذاری شرکت های ترکیه ای در ایران، تجارت انرژی بین دو کشور نیز افزایش خواهد یافت و حجم فعلی صادرات برق ایران به ترکیه که سالانه 350 مگاوات است در یک و نیم سال آینده به 1200 مگاوات و در مراحل بعدی به سه هزار مگاوات خواهد رسید.”



منبع: شبستان







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;