تقاضا در دوران فرانفتی

به گزارش تاسیسات نیوز، بخش عمده‌ای از تحلیل‌های منتشر شده بر میزان مصرف سوخت خودروها اشاره دارد؛ مصرفی که بخش عمده‌ای از تقاضای روزانه فعلی نفت خام را تشکیل می‌دهد. خودروها و وسایل نقلیه سبک حدود یک‌چهارم (24 میلیون بشکه در روز) از تقاضای فعلی روزانه نفت خام را به خود اختصاص می‌دهند.





در حال حاضر حدود 2 میلیون خودروی برقی در سطح دنیا در جاده‌ها رفت و آمد می‌کنند و با نرخ رشدی که حالا دارند، این تعداد تا سال 2020 می‌تواند به 9 تا 20 میلیون دستگاه برسد. انتظارها حاکی از آن است که تعداد وسایل نقلیه الکترونیکی تا سال 2025 نیز به حدود 40 تا 70 میلیون دستگاه خواهد رسید. این افقی است که آژانس بین‌المللی انرژی از رشد وسایل نقلیه برقی ارائه می‌دهد.

 

 

 

با این سرعت رشد، یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که تا سال 2025، از سمت وسایل نقلیه الکترونیک، ممکن است کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای تقاضا برای نفت خام اتفاق بیفتد. سرعت رشدی فراتر از اینها برای وسایل نقلیه برقی اگرچه غیرممکن به نظر نمی‌رسد، اما به هزینه‌ها و قوانین بستگی خواهد داشت. به‌طور کلی تقاضای نفت طی 25 سال آینده ممکن است تقریبا 2 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند. از طرفی در کنار رشد تعداد وسایل نقلیه الکترونیکی، افزایش استانداردهای مصرف سوخت در خودروها و رشد بهره‌وری موتورها نیز می‌تواند تقاضای نفت را تحت تاثیر قرار دهد.




پیک تقاضا و خودروهای برقی

 

افزایش پتانسیل رشد تولید که در پی رشد تکنولوژی ایجاد شده است، به این معنا است که مفهوم «پیک نفت» از «پیک‌عرضه» به «پیک تقاضا» تغییر پیدا کرده است. درباره تاریخ این پدیده هیچ اتفاق‌نظری وجود ندارد اما انتظار این است که تقاضا پیش از عرضه کاهش پیدا خواهد کرد.





ثابت بودن تقاضا یا شروع به کاهش آن زمانی جدی‌تر به‌نظر می‌رسد که تئوری حذف خودروهای بنزینی و دیزلی از سوی چین در نظر گرفته می‌شود.





نشریه فوربس (Forbes) پیش از این در مورد آینده خودروهای برقی در کشور چین نوشته بود: «این کشور با رسیدن به سقف فروش بیش از 10 میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی برقی تا سال 2025، انقلاب خودروهای برقی را رهبری خواهد کرد.»





بر این اساس برخی عقیده دارند که اوج دوران تقاضا برای نفت ظرف پنج سال آینده فرا می‌رسد، هرچند عده‌ای دیگر زمانی فراتر را عنوان می‌کنند.





در چنین شرایطی شاید سوال جالب سرمایه‌گذاران، صنعتگران و کشورهای تولیدکننده نفت این باشد که بعد از دوران اوج تقاضای نفت چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;