تقابل سنت و مدرنیته در بازار مسکن

به مشاوران املاک توصیه می شود به جای اینکه با به‌دست آوردن دل مسئولین دولتی، زیرآب رقیبان مجازی خود را بزنند، به فکر توسعه تعامل با فضای مجازی باشند.
به گزارش تاسیسات نیوز، تقابل سنت و مدرنیته تمامی ندارد، هر روز به شکلی در لایه های مختلف اجتماع بروز و ظهور می یابد. یک از جالبترین این تقابل را می توان طی سالیان اخیر میان کسب وکارهای سنتی و کسب وکارهای مجازی مشاهده کرد.
فناوری هم با همه توان به کمک مدرنیته شتافته است. یک دهه پیش تصور نمی کردیم موبایل اینقدر کار انجام دهد. یک دهه بعد هم قابل تصور نیست: شاید دیگر روزنامه ای چاپ نشود. شاید برخی از مغازه های سطح شهر، متروکه شوند. شاید بسیاری از شعب بانک برچیده شوند و… .
خبری در رسانه ها به نقل از رئیس اتحادیه مشاوران املاک خواندم با این مضمون که اگر قیمت ملک را در سایت‌های اینترنتی اعلام نکنند،‌ وضعیت بازار مسکن به آرامش خواهد رسید و اینکه در این سایت‌ها، شفاف‌سازی نمی شود، بلکه جنجال‌بازی و قماربازی می شود!
در واقع مطلب این است که هیچ مبنای علمی برای ادعای ایشان وجود ندارد لااقل اینجانب هیچ مقاله علمی معتبری در این خصوص را مطالعه نکرده‌ام. اصلا بیایید فرض کنیم که ادعای ایشان صحیح است، این موضوع چه ربطی به ایشان دارد؟ مگر ایشان مسئول بازار مسکن کشور است؟ وظیفه صنف ایشان، دلالی در این بازار است و لاغیر.
شاید بتوان اظهارات ایشان را نه بابت نگرانی از بازار مسکن، بلکه بابت نگرانی از بازار کسب وکار صنف خودشان (به خاطر رقیب فضای مجازی) ارزیابی کرد که البته کاملا هم طبیعی است.
یادم می آید چند سال پیش که اسنپ در حال پاگیری بود صنف تاکسی تلفنی تا توانستند شانتاژ کردند. حتی سعی کردند با سیاسی یا امنیتی شدن موضوع، رقیب را از صحنه به در کنند و شاید به همین خاطر شعار داده شد: اسنپ آمریکایی اعدام باید گردد!
اما واقعیت این است الان اسنپ و تپسی و… چنان پاگرفته اند که حذفشان، نشدنی است چرا که فناوری، دیر یا زود راه خود را می رود و گرنه می بایست به سیاق یک قرن پیش، هنوز با گاری جابجا می شدیم. البته در گذشته این مساله به اشکال مختلف در صنوف دیگر نیز اتفاق افتاده است و این صنوف به مرور زمان یا تدابیری اندیشیده و بقا یافته اند یا حذف شده اند.
براین اساس به مشاوران املاک توصیه می شود به جای اینکه با بدست آوردن دل مسئولین دولتی، زیرآب رقیبان مجازی خود را بزنند و برای خود زمان بخرند، به فکر توسعه تعامل با فضای مجازی باشند. دیری نمی پاید که شاهد توسعه دلالی مجازی خواهیم بود.
زمان به زیان سنت است.

بهروز ملکی کارشناس مسکن

منبع تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;