تفکیک وزارت راه و شهرسازی در کش و قوس تصمیم گیری

تاسیسات نیوز – محمد اسماعیل علیخانی: ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهرسازی در اوایل دهه ۹۰ کاری کاملا بی برنامه و بدون هدف بود که نتیجه آن مشهود است و به جا خواهد بود اگر دولت این دو وزارتخانه را از هم تفکیک و به وضع سابق برگرداند.
حدود یازده سال پیش بلافاصله پس از ادغام دو وزارت خانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی طی مقاله ای سابقه دو وزارتخانه و روند تغییرات آنها و… .این ادغام را  فاقد وجاهت و غیر هدفمند ارزیابی نمودم.
از آن تاریخ تا کنون به چشم دیده شد که در این ادغام جز تقلیل یک وزیر در هیئت دولت صرفه‌جویی دیگری به وجود نیامد،  بلکه برعکس وزارت مسکن که قبلا سازمان و تشکیلات محدودی داشت پس از ادغام قسمت اعظم ساختمان شهید دادمان را اشغال و صاحبخانه را  با همه مسئولیت‌های گسترده و متنوع گوشه‌نشین کرد. وزرای انتخابی یا گرایش مسکن داشتند که زیر بخش راه و حمل ونقل مغفول ماند و یا گرایش حمل و نقل که زیر بخش مسکن معطل… به هرصورت پرحاشیه ترین دوران‌های راه و راه آهن و بنادر و فرودگاه‌ها همین ده ساله اخیر بود که منتهی به سوال از دو وزیر هم شد.
در دوران نخست‌وزیری هویدا نیز وزارت خانه‌ای تحت عنوان وزارت آبادانی و مسکن شکل گرفت که قرار بود مجری تهیه و اجرای کلیه امور زیربنایی کشور باشد، این تحول کلید خورد ولی دوام نیاورد و کماکان امور ساخت و سازها به وزارت‌خانه‌های مربوط  احاله شد و حتی واحدهای نظامی نیز کارهای عمرانی مورد نیاز را  کماکان خود تهیه و اجرا می کردند.
ادغام انجام شده در اوایل دهه ۹۰ نیز کاری کاملا بی برنامه و بدون هدف بود که نتیجه آن مشهود است. علیهذا به جا خواهد بود اگر دولت محترم این دو وزارتخانه را از هم تفکیک و به وضع سابق برگرداند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;