تفاهم‌نامه همکاری بین نظام مهندسی تهران و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

تاسیسات نیوز: تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منعقد شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، نشست هم‌اندیشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با حضور دکتر حیدری معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات، مهندس کریمی ‌آنچه رئیس سازمان و همچنین دیگر معاونین و مدیران دو نهاد در محل مرکز برگزار شد.

در این جلسه مهندس کریمی ‌آنچه با اشاره به اهمیت موضوع آموزش به مهندسان اظهار داشت: سبک آموزش‌ها می‌بایست تغییر یافته و به‌روزرسانی شود. در حال حاضر بسیاری از دوره‌های آموزشی که در سایت سازمان نیز بارگذاری شده، ایده جدیدی را به داشته‌های مهندسان اضافه نمی‌کند؛ بنابراین نیازمندیم تا با کمک هم تغییراتی در سبک آموزش‌ها به شکل عملیاتی‌محور ایجاد کنیم که یکی از این اقدامات تشکیل کارگاه‌های فنی است.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران: موضوع بعدی بحث اصلاحات در محتوای مقررات ملی ساختمان از طریق تدوین راهنما است. در حال حاضر برخی از مقررات عملیاتی نیستند و درخواست می‌کنیم مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با دیدی نوین نسبت به تهیه راهنماهای عملیاتی مقررات ملی ساختمان اقدام کند.

وی در ادامه افزود: مورد بعدی که لازم است در این نشست بررسی شود، تبیین لزوم استفاده از مصالح نوین ساختمانی است. با اینکه نسبت به گذشته قوانین و مقررات نسبت به استفاده از مصالح سنتی فاصله گرفته ولی هم‌چنان نیاز است تا در ساختمان‌سازی‌های جدید کاربرد مصالح نوین تشریح شود.

کریمی‌آنچه با اشاره به یکی مهم‌ترین هدف‌گذاری‌های آینده گفت: قصد داریم با کمک یکدیگر فرایند برچسب رده انرژی را عملیاتی کنیم و در این راستا سازمان نیز پیش‌قدم خواهد شد.

در ادامه این جلسه دکتر حیدری با اشاره به اهمیت موضوع انرژی تصریح کرد: بحث ناترازی انرژی، بارها در جلسات شورای عالی انرژی مطرح شده و از آنجایی که بخش قابل‌توجهی از انرژی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود، نیاز داریم تا برنامه‌ریزی متناسبی حول این موضوع داشته باشیم.

به گفته معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: مقرر است در جلسات آتی شورای عالی انرژی، حکم سامانه پایش انرژی مصوب شود تا به کمک سازمان نظام مهندسی ساختمان، آن را بر بستر سامانه‌های استاندارد، در قالب برچسب رده انرژی در ساختمان‌های در حال ساخت پیاده‌سازی کنیم.

حیدری در ادامه اظهار داشت: هدف‌گذاری دیگری که قصد داریم آن را پیگیری کنیم، تدوین آیین‌نامه تخریب و آواربرداری با کمک سازمان نظام مهندسی ساختمان است. به این منظور از متخصصان این سازمان دعوت می‌کنیم تا در تدوین این آیین‌نامه مشارکت کند.

مهندس صابری ‌امیرآباد سرپرست حوزه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از اقداماتی که می‌تواند منجر به بهبود همکاری و هم‌افزایی بین دو نهاد شود،  حضور نمایندگان سازمان نظام مهندسی در کمیته‌های تخصصی مرکز تحقیقات و مشارکت علمی و عملی مهندسان در تدوین دستورالعمل‌ها و تصمیم‌گیری‌های اجرایی مرکز است.

وی افزود: از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخواست داریم در خصوص نحوه کاربرد، تفکیک و تشریح گواهینامه‌های فنی مصالح در مرکز تحقیقات و پروانه‌های استاندارد در سازمان ملی استاندارد ایران به‌ویژه در موضوع مصالح و فناوری‌های نوین ساختمانی، تصمیمات لازم را به‌منظور راهنمایی مهندسان اتخاذ کنند.

صابری ‌امیرآباد با اشاره به حادثه خلازیر تصریح کرد: ساخت‌وسازهای غیرمجاز مانند آنچه در منطقه ۱۹ رخ داد، در سطح شهرستان‌های تابعه استان تهران نیز وجود دارد و تقریباً در اکثر ساخت‌وسازهای سطح شهرستان‌های استان، طرح تفصیلی مصوب رعایت نمی‌شود و ساختمان‌ها با مصالح غیراستاندارد و تخلفات فنی و تراکم‌فروشی ساخته می‌شوند.

در ادامه این جلسه دکتر دلفانی رئیس بخش تأسیسات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: رابطه بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران باید رابطه‌ای دوطرفه باشد و طبیعتاً تفاهم‌نامه‌ای که قصد داریم امروز امضا کنیم در همین راستاست.

وی افزود: این تفاهم‌نامه، زمینه‌ساز تدوین دوره‌های آموزشی مناسب جهت ارتقای کیفی سطح دانش جامعه مهندسی کشور و دانش‌افزایی به‌صورت عملی خواهد شد. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به نظام مهندسی و متخصصان این سازمان نیاز دارد تا در تحریر بخش‌های مختلف مقررات ملی ساختمان حضور داشته باشند تا اسنادی که تدوین می‌شود منطبق با واقعیت و از نظر اصول مهندسی ساختمان علمی و عملی باشد.

گفتنی است در پایان این جلسه تفاهم‌نامه همکاری مشترک با موضوع استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی، فنی و اجرایی طرفین و ایجاد هماهنگی بیشتر به‌منظور بهبود و ارتقای کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها در کشور، از سوی دو طرف به امضا رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;