تعمیرکار خود باشیم/ چگونه جک پارکینگی را تعمیر کنیم؟

جک درب اتوماتیک، از تجهیزات پیشرفته‌ای می‌باشد که در چند دهه اخیر، وارد بازار مصرف شده است. این وسیله، همانند دیگر تجهیزات اتوماتیک ممکن است خراب شود. پس در صورت خرابی جک درب اتوماتیک، جای نگرانی نبوده و اغلب خرابی‌های آن، قابل تعمیر می‌باشند.
به گزارش تاسیسات نیوز، در این مطلب به  تعمیر جک پارکینگی و نحوه تعمیر و عیب‌یابی آن پرداخته و نکات مهمی را در این خصوص، ارائه خواهیم داد.
جک درب اتوماتیک چیست؟
جک‌های برقی با استفاده از انرژی الکتریکی برای باز و بسته کردن درب به کار می‌روند. امروزه اغلب درب‌ها به جک مجهز بوده و با استفاده از آن  باز و بسته می‌شوند.
جک برقی علاوه بر ساختمان‌های مسکونی، در ادارات و ساختمان‌های تجاری نیز کاربرد دارد. استفاده از جک پارکینگی، سبب راحتی باز و بسته کردن درب شده و به زمان زیادی نیاز نیست.
همچنین با کاربرد جک برقی در درب، نیازی به پیاده شدن از خودرو نمی‌باشد و در نتیجه با فشردن یک دکمه، می‌توان اقدام به باز و بسته کردن درب نمود.
جک‌ها برای دو نوع درب تک لنگه و دولنگه کاربرد دارد. درب اتوماتیک تک لنگه به‌صورت نود درجه باز می‌شود که برای پارکینگ‌هایی مناسب است که فضای کافی برای باز و بسته شدن درب وجود نداشته باشد.
انواع جک‌های درب اتوماتیک:
جک‌های درب اتوماتیک دارای انواع مختلفی می‌باشند که از میان آنها می‌توان به دو نوع جک هیدرولیکی و الکترومکانیکی اشاره نمود:
●جک برقی هیدرولیکی: این نوع جک با استفاده از فشار هوا و روغن کار می‌کند. جک هیدرولیکی از سرعت بالایی در باز و بسته شدن برخوردار بوده و نسبت به نوع الکترومکانیکی قوی می‌باشد.
همچنین در مقایسه با جک الکترومکانیکی، طول عمر بالایی داشته و قیمت بالاتری نیز دارند. از مزایای مهم جک هیدرولیکی نیز می‌توان به هزینه پایین نگهداری و تعمیراتشان اشاره کرد.
●جک برقی الکترومکانیکی: این نوع جک در محیط‌هایی که از تردد پایینی برخوردارند، مناسب می‌باشد. اساس کار جک الکترومکانیکی بر نیروی مکانیکی و چرخ دنده است.
مزایای استفاده از جک پارکینگی چیست؟
علاوه بر سهولت استفاده که جک پارکینگی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، مزایای دیگری نیز به همراه دارد. از جمله:
●در زمان باز و بسته کردن درب، سر و صدایی ایجاد نمی‌شود.
●مجهز به موتور قدرتمند است.
●قابلیت باز و بسته کردن درب به دو روش، وجود دارد.
●برای درب‌های ضد سرقت پارکینگی، امن می‌باشد.
●در برابر رطوبت و شرایط مختلف آب و هوایی، مقاوم است.
●دربردارنده قطعات هوشمند برای باز و بسته کردن درب می‌باشد.
عیب یابی جک اتوماتیک پارکینگ و تعمیر آن:
خرابی‌هایی که ممکن است در جک درب اتوماتیک به وجود آید، به دو دسته کلی تقسیم می شود.
دسته اول مربوط به مشکلاتی است که در ظاهر وسیله قابل مشاهده هستند. به این دسته از خرابی‌ها، خرابی‌های فیزیکی گفته می‌شود که از طریق چشم، قابل مشاهده هستند.
دسته دوم، خرابی‌هایی هستند که نشانه‌های آن در ظاهر وسیله قابل دیدن نبوده و خرابی بدون آثار فیزیکی است.
در ذیل به بیان برخی از مشکلات جک درب اتوماتیک، اشاره می‌کنیم:
●بروز شکستگی در جک اتوماتیک پارکینگ: اگر در بازوی جک اتوماتیک، نشانه‌هایی از خم شدگی و شکستگی مشاهده نمودید نمی‌توانید نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.
همچنین وارد شدن ضربه به جک نیز سبب بروز فرورفتگی می‌شود که این فرورفتگی، در باز و بسته شدن درب اتوماتیک ایجاد اختلال می‌کند. پس ممکن است که به موتور و گیربکس جک نیز آسیب وارد شود. به همین دلیل باید با تعمیرکار در این زمینه، تماس بگیرید.
●خرابی ریموت: اگر در یک ساختمان سکونت دارید و جک اتوماتیک پارکینگی با ریموت سایر واحدها کار می‌کند ولی با ریموت شما کار نمی‌کند، ایراد در ریموت شما می‌باشد.
ابتدا LED روی ریموت را چک کرده و در صورت روشن نشدن آن، می‌توان گفت که باتری ریموت شما تمام شده است.
در این صورت با تعویض باتری ریموت، مشکل آن به راحتی حل می‌شود.
●خرابی چشمی جک پارکینگی: از علائم خرابی چشمی جک، این است که درب اتوماتیک پس از باز شدن، در همان حالت باقی مانده و بسته نمی‌شود.
در برخی موارد نیز خرابی چشمی سبب می‌شود تا درب اتوماتیک کار نکرده و باز و بسته نشود. برای عیب یابی چشمی جک، به آن نزدیک شده و دست خود را تکان دهید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;