تطبیق‌پذیری سیستم‌های تهویه مطبوع با اقلیم ضروری است

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظم مهندسی کشور با بیان اینکه سیستم‌های تهویه مطبوع ۴۵ درصد از مصرف انرژی ساختمان‌ها را دارند، گفت: این سیستم‌ها باید مطابق با اقلیم هر منطقه انتخاب شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، احمدرضا طاهری‌ اصل  با اعلام این خبر گفت: سیستم‌هایی که وارد کشور می‌شود، مطابق با اقلیم منطقه نیست و به اشتباه سیستم تبخیری در استان مرطوب و سیستم تبریدی در استان گرم و خشک استفاده می‌شود.
وی افزود: نباید به صرف ایجاد گرمایش وسرمایش از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی استفاده شود، بلکه این سیستم‌ها باید مطابق با شرایط بهره‌برداری و اقلیم مورد استفاده قرار بگیرد.
رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظم مهندسی کشور با بیان اینکه بهترین ساختمان اگر ساخته شود ولی آسایش و رفاه در آن فراهم نباشد، آن ساختمان کیفیت ندارد، گفت: ساختمانی با کیفیت است که بتواند آسایش، ایمنی و رفاه ساکنان خود را فراهم کند و در عصر کنونی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی از مؤلفه‌هایی است که رفاه ساکنان یک ساختمان را فراهم می‌کند.
طاهری‌ اصل با بیان اینکه مصرف نادرست انرژی، آب و افزایش آلودگی زیست‌محیطی، مشکلاتی است که در حال حاضر کشور با آن مواجه است، گفت: برای مقابله با این موارد تنها راهکار این است که سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مطابق با اقلیم و جغرافیای منطقه انتخاب شود.
وی افزود: همچنین تعمیرات ونگهداری، چرخه عمر حیات (یا چرخه عمر بهره برداری) تاسیسات و هزینه‌های دوره عمر تاسیسات باید با نگاه ویژه‌ای مورد توجه قرار بگیرد و تجهیزات از طریق هوشمندسازی می‌تواند، بهره‌برداری مناسب شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه نمایشگاه تاسیسات، فضای مناسبی برای ارائه کارگاه‌های تخصصی است، گفت: خریداران، فروشندگان، عرضه‌کنندگان، طراحان و ناظران در این کارگاه‌ها می‌توانند با مباحث علمی تناسب اقلیم، تجهیزات، مباحث تعمیرات و نگهداری که ذیل مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان بر آن تاکید شده، آشنا شوند.
طاهری اصل همچنین با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، صنعت و حمل و نقل، اولین نمایشگاهی است که با این عنوان در کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: این نمایشگاه به دو مسئله بهره‌وری آب و انرژی با رویکرد محیط زیست می‌پردازد.
وی افزود: ایران کشوری است که دچار بحران تغییرات اقلیمی است و در کمربند اصلی تغییرات اقلیمی قرار دارد، میانگین بارش به دلیل تغییرات اقلیمی به ۲۴۹ میلی‌متر است که تقریبا به میزان یک سوم متوسط بارش جهانی است.
رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظم مهندسی کشور ادامه داد: ایران منابع انرژی خوبی در اختیار دارد اما از آن درست استفاده نمی‌کند، سالیانه حدود ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارش در کل کشور داریم که از این مقدار حدود ۲۰۸ میلیارد مترمکعب آن تبخیر می‌شود.
طاهری اصل تصریح کرد: آبی که در دسترس مردم قرار می‌گیرد از ۳۸ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی و ۹۲ میلیارد مترمکعب آب‌های سطحی تامین می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه ایران کشوری است که عرض جغرافیایی زیادی دارد، گفت: چنین کشورهایی بهترین مکان برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی هستند.
طاهری اصل ادامه داد: در استان اصفهان برخی از روزها بیش از ۱۴ ساعت آفتاب دارد و کمترین میزان ساعات آفتابی در اصفهان ۸ تا ۹ ساعت است.
وی با بیان اینکه به منظور بهره‌وری آب و انرژی باید اتلاف منابع را کاهش داد، اظهار کرد: برای بهره‌وری آب، سازمان نظام مهندسی اصفهان با همکاری شرکت آبفای اصفهان در نظر دارد از بازیافت آب‌های خاکستری ( آب باقی مانده از مصارف خانگی) استفاده کند.
منبع ایمنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;