تشکیل انجمن‌های تخصصی برق و مکانیک در اتاق بازرگانی ضروری است

به گزارش تاسیسات نیوز مسعود رشیدی‌نژاد رییس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی در نشست هم‌اندیشی مهندسان برق و مکانیک کرمان که با هدف تشکیل انجمن مشترک برق و مکانیک کرمان برگزار شد، گفت: متاسفانه ابتدا تمام کارهای ساختمان‌سازی را انجام می‌دهند و در آخر به‌دنبال مجوز برق می‌روند که این روند در توسعه‌ی شهر مسأله ایجاد می‌کند.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی طرح جامع و توسعه‌ی شبکه‌های توزیع برق، باید قبل از احداث نیروگاه، بدانیم مصرف‌مان در کجا صنعتی و در کجا خانگی است.

رییس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به این‌که با راه‌اندازی فولاد کرمان، پنج هزار مگاوات برق نیاز داریم، گفت: در حال حاضر دو هزار مگاوات برق داریم و ظرفیت اسمی تولید برق‌مان سه هزار مگاوات است.

رشیدی‌نژاد افزود: این در حالی است که دولت هم مجاز نیست در این زمینه وارد عمل شود، بنابراین بخش خصوصی باید وارد شود.

وی با اشاره به این‌که در فولاد کرمان که در حال راه‌اندازی‌ است، 80 درصد تجهیزات برق را غیرکرمانی‌ها تأمین می‌کنند، گفت: شرکت‌های کرمانی از این موضوع ناراضی هستند.

رییس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی کرمان با بیان این‌که توان و تخصص نیروهای غیربومی در استان کرمان نیز وجود دارد، گفت: حتی برخی از تجهیزات دست دوم و سوم از پیمان‌کاران اصفهانی خریداری شده است.

رشیدی‌نژاد تأکید کرد: پیش‌نهاد من برای حل این وضع، قاعده‌مندشدن انجمن صنفی مهندسان برق و مکانیک کرمان است.

وی با انتقاد از این‌که خیلی از حق امضاها فقط امضاست و هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد، گفت: متاسفانه در کرمان ارزش کارهای خوب مهندسی و حتی در بحث آکادمیک آن دانسته نمی‌شود که این را باید از نظر فرهنگی درست کرد و زمان می‌برد.

رییس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی کرمان با بیان این‌که در کرمان ساختمان هنوز صنعتی نشده است، گفت: ساختمان‌های کوچک از سوی افراد معمولی ساخته می‌شود که غیر کارشناسی است، اما بحث ما پروژه‌های بزرگ در کرمان است.

رشیدی‌نژاد با اشاره به این‌که در کرمان یک مشاور قوی برق و انرژی نداریم، افزود: از زاویه‌ی بخش خصوصی و اتاق بازگانی که بالاترین نهاد و مرکز بخش خصوصی است، پیش‌نهاد من برای انسجام شما، تشکیل انجمن‌های تخصصی در زمینه‌ی برق و مکانیک است؛ مانند آن‌چه در اتاق بازرگانی تحت عنوان انجمن‌های سنگ، گردو، پسته، فرش و خدمات فنی و مهندسی وجود دارد.

وی افزود: دولت وظیفه‌ی بهبود و رصد فضای کسب و کار را به عهده‌ی اتاق گذاشته که مرکز بخش خصوصی است و این‌ انجمن‌ها طبق یک الگوریتمی وارد اتاق می شوند.

رییس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی کرمان ادامه داد: پس از تشکیل انجمن در اتاق بازرگانی، مشکلات آن انجمن به شورای گفت‌وگوی استان که متشکل از بخش خصوصی، دولت، استاندار و بخشی از معاونان وی است، مطرح می‌شود و بعد به شورای گفت‌وگوی ملی می‌رود.

رشیدی‌نژاد افزود: در شورای گفت‌وگوی استان، راه حل‌های محلی مطرح و پی‌گیری می‌شود و موارد مصوب استان معمولا در شورای گفت‌وگوی ملی نیز مصوب و تبدیل به قانون می‌شود.

مدیرعامل شرکت پرتوسبز و برگزارکننده‌ی این نشست نیز به تشریح چند مبحث پیوندی برق و مکانیک پرداخت و گفت: هدف ما از برگزرای این هم‌اندیشی، این بود که ارتباط بهتری میان این دو رشته‌ی مهندسی برقرار و مجتمع اختصاصی برق و مکانیک ایجاد شود.

آرمین پناه‌پور، به مشکلات اجرایی سیستم‌های برقی و مکانیکی توسط نیروهای غیرمتخصص اشاره کرد و گفت: اولین مشکل، عدم آگاهی کارفرما از این سیستم‌ها و در عین حال، دخالت وی در ساختمان‌سازی است که موجب می‌شود نتیجه‌ی مطلوب به دست نیاید.

وی استفاده از مصالح بی‌کیفیت یا استفاده‌ی نادرست از مصالح را مشکل دیگری دانست و گفت: موضوع مهم دیگر، توجه به روند خدمات نگه‌داری پروژه است که متاسفانه در 90 درصد انبوه‌سازی‌ها این مسأله رعایت نمی‌شود.

پناه‌پور، به یک‌نواختی اجرا به‌عنوان مشکل دیگری در حوزه‌ی مهندسی برق در کرمان اشاره کرد و گفت: با وجود این‌که طراحان برجسته‌ای در کرمان هستند و می‌توانند در اجرای سیستم‌های هوشمند، خلاقیت داشته باشند، اما دست‌شان بسته است و در حال حاضر فقط کپی‌برداری می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه چون مهندس برق در کرمان کسی را ندارد که طرح وی را اجرا کند، مجبور به کپی‌سازی می‌شود و امکان خلاقیت از مهندسان ما گرفته شده است.

پناه‌پور تشکیل مرکز تخصصی اطلاعات ساختمان در حوزه‌ی برق و مکانیک را برای سامان‌دهی اجرای برق و مکانیک، ضروری دانست و گفت: اگر مجموعه‌ای باشد که به‌طور مجزا و متخصصی اشخاص متخصص در زمینه‌های مختلف طراحی و مقاومت ساختمان را به طور یک‌جا داشته باشد، ارزش و اعتبار و نیز کنترل و نظارت اقدامات مهندسی برق و مکانیک در ساختمان افزایش پیدا می‌کند.

وی، فرستادن نیروهای متخصص درجه دو و سه از شهرهای دیگر به کرمان برای نگه‌داری تجهیزات تخصصی را یکی از مشکلات جدی کرمان دانست و گفت: وقتی از تجهیزات شرکت‌های پیمان‌کاری سایر شهرها در کرمان استفاده می‌شود، در صورت بروز اشکال در این سیستم‌ها و تجهیزات، آن‌ها تکنیسین‌های درجه یک خود را نمی‌فرستند، بلکه نیروهای درجه دو و سه را اعزام می‌کنند که بیش‌تر موجب تخریب و آسیب به تجهیزات می‌شود؛ در حالی‌که ما با آموزش نیروهای باتجربه‌ی بومی می‌توانیم این هزینه‌ها و خسارت‌ها را کاهش دهیم.

پایان پیام /.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;