تشویق به مصرف بیشتر برق

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از ایلنا، یک استاد دانشگاه گفت: مسئولین باور کنند برق کالای اساسی است، برای عبور از خاموشی‌ها تعرفه پرمصرف‌ها را افزایش دهند و به تجدیدپذیرها ارز تخصیص دهند.


جواد نوفرستی در نشستی با موضوع گذر از خاموشی‌های تابستان 98 با تکیه بر انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: امسال با پدیده‌هایی مواجه شدیم که کمتر کسی سختی آن را لمس نکرده باشد. خاموشی‌هایی عمدتا بدون برنامه و تغییر ساعت کاری که هر دو منجر به سلب آسایش مردم شد.


یعنی جور عدم مدیریت را که به راحتی نیز قابل پیش‌بینی بود، مردم تحمل می‌کنند. دو ساعت در اوج گرما، قطع برق خانگی یعنی زجر کشیدن، حبس در آسانسور، حبس در پارکینگ‌ها و یا آمار سقوط در راه‌پله‌ها به دلیل تاریکی، چه کسی پاسخگوست؟


وی افزود: سال گذشته ظرفیت تولید 55 هزار مگاوات برق از سوی مسئولین اعلام شد و گفته شد که دو هزار مگاوات کمبود داریم و همچنین می‌دانستیم که سالی هشت درصد رشد تقاضا داریم و از طرفی توان تولید هزار تا دو هزار مگاوات بیشتر نداریم. خوشبینانه‌ترین حالت این بود که پنج تا شش هزار مگاوات کمبود برق داریم.


دلیل آن نیز اشکال در تولید، عرضه و تقاضا است، تقصیر را گردن واردات یا صادرات نیندازیم چون میزان آنها جزئی است. باید روی تولید و تقاضا کار شود و ابزار کنترلی هر دو هم در دست دولت است.


استاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر به سمت نیروگاه‌های گازی برویم که 60 درصد تولید از آنها است دو تا سه سال ساخت آنها زمان می‌برد. ضمن اینکه این نیروگاه‌های فسیلی آلودگی هوا را به دنبال دارند به طوری که سال گذشته 27 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند که بخشی از دلیل آن را باید نیروگاه‌های با سوخت فسیلی بدانیم.


وی ادامه داد:‌در هر حال از نظر زمانی نمی‌توان به توسعه این نیروگاه‌ها امید داشت. نیروگاه های برقابی هم که در شرایط کنونی تکلیف‌شان مشخص است، راهکار سهل‌الوصول توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است. در این راستا دولت 2 سال قبل مصوب کرد که سازمان‌های دولتی 20 درصد برق مصرفی‌شان از طریق تجدیدپذیرها باشد که اکنون حتی یک درصد هم محقق نشده است.


افزایش تعرفه؛ ابزار اصلی مدیریت مصرف برق


نوفرستی با بیان اینکه ابزار اصلی مدیریت تقاضا که همان تعرفه‌ها هستند در دست دولت است، خاطرنشان کرد: حداقل 70 درصد مدیریت تقاضا با تعرفه اجرا می‌شود که اثر آن را حتی در صورت اجرا می‌توانستیم در مردادماه سال جاری هم ببینیم.


مردم و صنعت قربانیان کمبود برق


وی با بیان اینکه برای پیک سال 98 هیچ راهکاری جز توسعه تجدیدپذیرها نداریم یادآور شد: غیر از بخش خانگی و مردم، صنعت و تولید نیز قربانیان کمبود تولید برق هستند. لازم است که مسئولین امر از جمله وزارت نیرو، برنامه و بودجه، وزارت صنعت و مجلس ورود کنند تا زمان از دست نرود.


تعرفه پرمصرف‌ها افزایش جهشی داشته باشد


وی با بیان اینکه باید افزایش جهشی مشترکین پرمصرف را در دستور کار قرار دهیم، گفت: در کشورهای مختلف با اصلاح پله های بالا 12 درصد کاهش مصرف برق داشته‌اند، ما نیز با این اقدام می توانیم کمبود کل سال را برطرف می‌کنیم، جدول امروز تعرفه‌های ما در تهران تشویق‌کننده و حامی پرمصرف‌هاست و منطقی ندارد، رشد پله دوم و سوم 110 درصد و 80 درصد داست و از پله سوم تا پنجم به ترتیب 15، 26 و 10 درصد مصرف برق دارندسوال این است چرا مسئولین امر به این موضوع ساده توجه نمی‌کنند.


این استاد دانشگاه گفت: 10 درصد مشترکین 25 درصد برق کشور را مصرف می‌کنند، حدود 40 درصد برق مصرفی فقط توسط 20 تا 25 درصد مشترکین مصرف می‌شود، در شهر تهران خانوار برای رفاه خود با توجه به ارزان بودن برق می‌بینیم 700 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند اما فقط 164 هزار تومان پرداخت می‌کند در حالی که فقط 6 سنت هزینه سوخت تولید برق است.


یارانه پنهان پرمصرف‌ها از جیب 80 میلیون ایرانی برداشته می‌شود


وی تاکید کرد: کسانی که بالای الگوی مصرف هستند باید به صورت جهشی بهای آن را بپردازند. امروز کیلووات‌ساعتی 70 تومان یارانه می‌دهیم و این یارانه، یارانه پنهانی است که از جیب 80 میلیون ایرانی پرداخت می‌شود.


نوفرستی بیان کرد: باید تعرفه سه پله بالای مشترکین به گونه‌ای آزاد شود که دو برابر نرخ تجدیدپذیرها باشد یعنی یارانه پنهان به آنها تعلق نگیرد و به این ترتیب می‌توانیم با اصلاح تعرفه سه دهک پرمصرف 1500 تا 2000 مگاوات انرژی تجدید پذیر وارد مدار کنیم. و ضمن اینکه با اصلاح تعرفه‌ها 10 درصد کاهش مصرف خواهیم داشت تا تابستان سال آینده بحرانی مثل امسال نداشته باشیم.


وی اظهار داشت: خانواده پر مصرف یارانه پنهان بابت اضافه مصرف دریافت می‌کند، توضیح اینکه کم مصرف یک میلیون یارانه پنهان می‌گیرد و پرمصرف 4 تا 5 برابر سوبسید و یارانه نقدی یک خانوار کم مصرف از بیت‌المال دریافت می‌کند.


کمک به تولید در تجدیدپذیرها؛ راه فرار از خاموشی‌های زجرآور سال آینده


این استاد دانشگاه در خاتمه تاکید کرد: کاری کنیم مردم سال آینده خاموشی‌های زجر آوری که به خسارت تولید و سوختن وسایل برقی می‌انجامد، نداشته باشیم، حمایت و باور اینکه مسئولین برق را کالای ضروری و اساسی بدانند، داشته باشیم، این کالا در این شرایط بحران ارزی نیازمند تخصیص است در غیر این صورت بحران اجتماعی پررنگ می‌شود، دولت با مدیریت انجمن و اطمینان از اینکه ارز بلوکه نشده و در بازار فروخته نمی‌شود، آن را تخصیص دهند، از تجربه موفق دنیا در مدیریت عرضه درس بگیریم، به گروه های پرمصرف انگیزه صرفه جویی بدهیم، با اصلاح تعرفه سه پله آخر و تثبیت سه پله پایین تامین کننده هزینه تجدیدپذیرها باشیم و انگیزه این بخش را برای حمایت از تجدیدپذیر کسب کنیم.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;