تشریح سیکل سیستم تهویه مطبوع در نمودار سایرومتریک

مهندس مصطفی حاجی زاده

 

عضو گروه تخصصی تاسیسات نظام مهندسی تهران

1- در شکل زیر یک سیکل تهویه مطبوع هوایی نشان داده شده است.

y-01

هوای بیرون (2) با هوای برگشتی از اتاق (1) مخلوط شده و وارد دستگاه می شود (3). محل نقطه (3) به درصد هوای تازه و هوای برگشتی به داخل دستگاه بستگی دارد که این نقطه را از دو روش می‏توان بدست آورد.


روش گرافیکی:

اگر نقطه (2) هوای تازه و نقطه (1) هوای برگشتی باشد. پس از اتصال این دو نقطه به یکدیگر، به میزان درصد هوای برگشت از نقطه (2) به سمت نقطه (1) حرکت می‏کنیم تا نقطه (3) مشخص ‏شود. بطور مثال اگر در یک سیستم 10% هوای تازه و 90% هوای برگشت داشته باشیم به میزان 90% طول پاره خط (1 به 2) به سمت نقطه (1) حرکت می کنیم تا محل نقطه (3) مشخص شود.


روش عددی:

در این روش دمای نقطه (3) با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‏شود.


y-02


y-03


پس از مشخص شدن موقعیت نقطه (3) که دمای هوای ورودی به دستگاه می‏باشد، هوا از روی کویل‏های سرمایش عبور داده می‏شود. تا به نقطه شبنم برسد (‘4) که در این نقطه تولید درین داریم.


دمای هوا بر روی خط اشباع کاهش می‏یابد تا به نقطه (4) برسد. دمای نقطه (4) دمای هوا پس از عبور از کویل در حالت گذر صددر صد هوا از روی کویل می باشد (حالت ایده آل).


اما در واقع به دلیل فرار بخشی از هوا از روی کویل (by pass) دمای هوا پس از عبور از کویل مقداری افزایش خواهد یافت و به نقطه (5) می‏رسد و مجددا این سیکل تکرار می‏شود.


2- فرآیند کویل‏ها:


کویل ها قادرند با ثابت نگهداشتن رطوبت مخصوص، هوا را سرد، گرم و یا سرد همراه با رطویت زدایی بنمایند.
شکل زیر فرآیند‏های گوناگون استفاده از کویل را نشان می‏دهد.

 

y-04

 

سرمایش مخصوص:


اولین فرآیندی که در شکل نشان داده شده است (1 به 2) حالتی است که کاربرد سرمایش محسوس مورد نظر می‏باشد.


در این فرآیند با ثابت بودن رطوبت مخصوص (Specific Humidity) دمای هوا کاهش می‏یابد.


سرمایش همراه با رطوبت زدایی:


دومین فرآیند که در شکل نشان داده شده است (1 به 3)، فرآیند سرمایش همراه با رطوبت زدایی است که در طی این فرآیند رطوبت و حرارت بطور همزمان از هوا خارج می‏گردند.


در مواقع فرآیند سرمایش ادامه می‏یابد تا هوا به نقطه شبنم خود می‏رسد(‘3) و قطرات آب به روی کویل ظاهر می‏گردد (درین)، با ادامه فرآیند سرمایش روی خط اشباع دما و رطوبت مخصوص کاهش می‏یابد (1 به 3)


گرمایش محسوس:


گرمایش محسوس بوسیله خط (1 به 4) نشان داده شده است. که طی فرآیند رطوبت مخصوص ثابت، هوا گرم می گردد که به موازات ثابت بودن رطوبت مخصوص (Specific Humidity)، رطوبت نسبی (Relative Humidity) کاهش می‏یابد.


پایان قسمت اول


– این مطلب را در هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 76 میتوانید بخوانید.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;