تخصیص حق آبه تالاب‌ها برای مقابله با گرد و غبار

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مجابی با اشاره به موضوع ضوابط استقرار صنایع به عنوان یکی از مواد لایحه هوای پاک گفت: طبق این لایحه برای استقرار صنایع باید میزان آلایندگی مشخص شود و در صورتی‌که سازمان حفاظت محیط زیست، این صنایع را آلوده ارزیابی کند می‌تواند از استقرار و توسعه آن‌ها ممانعت کند.




وی با تاکید بر اینکه قانون هوای پاک به میزان بالایی تکالیف مشخص برای دستگاه‌ها ایجاد کرده است،‌اظهارکرد: از این طریق از فرافکنی قانون در دستگاه‌ها هنگام اجرای آن جلوگیری می‌شود. دولت مکلف است آئین نامه‌های مربوطه را در بازه‌های زمانی مشخص به تصویب برساند و برای آن در بودجه سنواتی، اعتباراتی را پیش بینی کند.




معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هنوز مراحل قانونی شدن مصوبات لایحه هوای پاک باقیمانده است، گفت: این مصوبات باید به تایید شورای نگهبان برسد سپس توسط رئیس جمهور ابلاغ شود. امیدواریم این قانون بتواند اثرات خود را در نیمه دوم سال جاری بر شهرهای مختلف بگذارد.




تمرکز لایحه هوای پاک بر زمان بندی های مشخص

 

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در لایحه هوای پاک، تاکید بسیاری بر زمان‌بندی‌ها داشته است،‌ گفت: تاکید شده که در استعلام‌هایی که از سازمان محیط زیست صورت می‌گیرد این سازمان، در بازه زمانی مشخص پاسخگو باشد همچنین قانونگذار تاکید می‌کند هم مسوولیت دستگاه‌ها مشخص شود و هم آن‌ها طبق زمان بندی انجام شده به مسوولیت‌های خود عمل کنند.




مجابی در مورد تغییر و تحولاتی که در لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، گفت: تقریبا هر ۳۴ ماده‌ای که در کمیسیون بررسی شده بود به تصویب مجلس رسید البته تغییراتی در آنها صورت گرفت.




معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد میزان تاثیر قانون هوای پاک بر کاهش آلودگی هوا با تاکید بر اینکه مسائل مربوط به آلودگی هوا از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است، گفت: اقدامات موثری در این قانون برای آینده پیش‌بینی شده است ولی برای اینکه آلودگی هوا کاهش یابد احتیاج به برنامه‌ریزی‌های مشخص با زمان‌بندی‌های روشن داریم.





برای مثال از جمله بزرگترین دلایل آلودگی هوا، تردد وسایل نقلیه است. اگرچه در قانون هوای پاک به استاندارد شدن نوع سوخت اشاره شده ولی نباید فراموش کنیم که در حال حاضر تعداد زیادی خودروی فرسوده و موتورسیکلت‌ کاربراتوری در کشور تردد می‌کند.




مجابی تاکید کرد: کاهش آلودگی هوا امری زمان بر است اما نکته حائز اهمیت آن‌ است که در مسیر رو به اصلاح قرار بگیریم که قانونگذار در این زمینه تلاش کرده با ایجاد تکالیف مشخص بتوانیم در همین سال جاری از اثرات این قانون بر بهبود وضعیت هوا استفاده کنیم.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;