تحقق آرزوی ۲۰ ساله نظام مهندسی کشور

 بعد از بیش از ۲۰ سال انتظار؛ نخستین جلسه «شورای بررسی و تأیید مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی» برگزار شد
به گزارش تاسیسات نیوز، بعد از تلاش‌های مستمر شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و برگزاری جلسات متعدد، در راستای اجرای تبصره ۱ ماده ۱۱۷ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، بعد از حدود ربع قرن، سرانجام روز گذشته ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ نخستین جلسه «شورای بررسی و تأیید مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی» در سالن جلسات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

اعضای این شورا که با حکم دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی برگزیده شده‌اند، شامل دکتر عباسی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، دکتر دانشگر مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان این وزارتخانه، دکتر شکیب رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، مهندس زریبافان و مهندس حکیمی خواهند بود.

هم‌چنین مهندس پارسا و سرکار خانم مهندس نازک‌کار به‌عنوان نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور در این شورا حضور خواهند داشت.

از سوی دیگر مهندس علی کریمی آنچه رییس و مهندس حمزه مصطفوی هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به‌عنوان اعضای کمیته تخصصی بررسی موضوعات فنی انتخاب شدند.

گفتنی است مهندسان عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، به دلیل اعمال تعرفه‌های غیرواقعی جداول شرح خدمات و حق‌الزحمه بین‌رشته‌ای (ساختار شکست) مصوب سال ۱۳۷۹، از لحاظ اقتصادی و معیشت همواره با چالش‌هایی مواجه بوده‌ و انتقادهایی را نسبت به این موضوع وارد می‌دانستند.

با وجود گذشت حدود ۲۳ سال از تاریخ ابلاغ این جداول و تغییرات مکرر مباحث مقررات ملی ساختمان و سنگین‌تر شدن وظایف و مسئولیت‌های مهندسان ساختمان در رشته‌های مختلف، هم‌چنان جداول قدیمی به‌عنوان مرجع مورد استناد قرار می‌گیرد.

از آنجایی که تدوین شرح خدمات و حق‌الزحمه بین‌رشته‌ای جدید علاوه بر ایجاد عدالت، منجر به جلوگیری از بروز سردرگمی و تداخل مسئولیت‌های مهندسان در فرآیند ساخت‌وساز می‌شود، در راستای مطالبه اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در سرتاسر کشور با موضوع واقعی‌سازی تعرفه خدمات مهندسی از یک سو و ضرورت به‌روزرسانی جدول ساختار شکست بین‌رشته‌ای ابلاغ سال ۱۳۷۹ از سوی دیگر با توجه به فناوری‌های روز و تغییرات در فرایند ساخت‌وساز ساختمان‌ها، پیش‌بینی می‌شود در جلسات آتی این شورا شاهد تاثیرات مثبتی بر جامعه مهندسی باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;